Om ni testar att täta golvbrunnen med typ en ballong och sedan vattenbegjuter hela golvet i badrummet upp till tröskeln för att utröna om det är avloppsstam eller tätskikt som läcker? Läcker det då inget så lär det ju vara avloppsstam som läcker...

• Gilla
Kalao och 1 till
  • Laddar…
Fast återigen. hur är badrummet renoverat tidigare? Det ha stor betydelse här. Fota gärna brunn och ledningar i allmänhet så ser man ju snabbt om det är helrenoverat eller om det bara är en sminkad gris.

S Stefan1972 skrev:
Fast återigen. hur är badrummet renoverat tidigare? Det ha stor betydelse här. Fota gärna brunn och ledningar i allmänhet så ser man ju snabbt om det är helrenoverat eller om det bara är en sminkad gris.
jag bifogar två kort på brunnen och även ett på rören under handfatet.

• VVS-installation under handfat med rörkopplingar och flexibla slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en smutsig brunnsil i ett golv, omgiven av kakelplattor.
    Skapa konto
K Kalao skrev:

K Kalao skrev:

• Golvbrunn med borttagen metallrist som visar ackumulerad smuts och kalkavlagringar kring avloppet.
    Skapa konto
Har ni kontaktat säljaren?

L Luddasm skrev:
Tätskiktet måste vara kass, annars skulle det läcka även när du spolar i toaletten och handfatet.

Är det en koppling som inte är bra så borde det vara ett konstant läckage, vilket det inte verkar vara.
Det behöver det inte alls vara, en dusch blir betydligt mycket mer vatten än toabesök och handtvätt och om vattnet behöver ta sig en bit på undertaket så är det inte alls säkert att det syns vid dom små mängderna.

• Gilla
f_s_81
  • Laddar…
B Zlade skrev:
Har ni kontaktat säljaren?
nej vi tänkte vi kollar först vad försäkringsbolaget säger. Vad tänker du att du skulle gjort? Frågat om vad de gjort vi renoveringen eller?

J jonko skrev:
Det behöver det inte alls vara, en dusch blir betydligt mycket mer vatten än toabesök och handtvätt och om vattnet behöver ta sig en bit på undertaket så är det inte alls säkert att det syns vid dom små mängderna.
Jag ber om ursäkt, det var ett väldigt ogenomtänkt inlägg.

K Kalao skrev:
nej vi tänkte vi kollar först vad försäkringsbolaget säger. Vad tänker du att du skulle gjort? Frågat om vad de gjort vi renoveringen eller?
Tänkte mest om det skulle visa sig kunna vara ett dolt fel? Om jag inte minns fel så ska man i så fall kontakta säljaren inom rimlig tid.

B Zlade skrev:
Tänkte mest om det skulle visa sig kunna vara ett dolt fel? Om jag inte minns fel så ska man i så fall kontakta säljaren inom rimlig tid.
jaha okej! Jag har inte deras kontaktuppgifter så får gå genom mäklaren isåfall. Får vänta in försäkringsbolaget och se först. Tack för info!

Men om vattnet börjar droppa genom taket så fort duschen används så lär det inte vara ett tätskikt som är kasst.
Skall jag gissa så har renoveringen av underliggande badrum förorsakat ett läckage i avloppsöret från duschen.
Även den sämsta amatören borde inte kunna lyckas med ett sådant resultat att det läcker genom golvklinker och eventuellt tätskikt så fort duschen används. Även utan ett tätskikt så lär inte vattnet i så stora mängder rinna genom klinkergolvets fogar.
Jag gissar på en skruv rakt genom avloppsröret.

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men om vattnet börjar droppa genom taket så fort duschen används så lär det inte vara ett tätskikt som är kasst.
Skall jag gissa så har renoveringen av underliggande badrum förorsakat ett läckage i avloppsöret från duschen.
Även den sämsta amatören borde inte kunna lyckas med ett sådant resultat att det läcker genom golvklinker och eventuellt tätskikt så fort duschen används. Även utan ett tätskikt så lär inte vattnet i så stora mängder rinna genom klinkergolvets fogar.
Jag gissar på en skruv rakt genom avloppsröret.
Det märkliga är ju isåfall varför det inte läckt innan, eller kan skruven ha rostat bort så det nu börjat läcka? Initialt så har skruven tätat sitt eget hål?

Stoppa ner duschmunstycke i golvbrunnen och spola en stund. Läcker det då men inte när ni spolar i handfaten/toan så vet ni var läckan är.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker bilderna liknar mycket hemmapul ??
En rörmokare gör inte som det är gjort under handfatet.
En plattsättare lägger inte brunnen så där.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det märkliga är ju isåfall varför det inte läckt innan, eller kan skruven ha rostat bort så det nu börjat läcka? Initialt så har skruven tätat sitt eget hål?
Ja precis, det borde ju ha läckt innan då? Vi har ju bott här i 6månader och använt duschen regelbundet. Men fläcken i sovrummet såg vi först för en vecka sedan. Badrummet på nedervåningen blev färdigt för ca 6 veckor sedan. Tvättstugan blev färdig för 2veckor sedan. Men tvättstugan gjorde vi inget i taket förutom att måla. Kan det ha blivit ett övertryck i vattenledningar kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.