O
Tyvärr ser det ut som att du köpt ett hus som ej har godkänt våtrum.
Av vad jag kan se från bilden saknas uppvik mot rören skyddsrör...
Om så är fallet så kan man misstänka att det ej är utfört enligt regelboken i övrigt...
Kan bli besvärligt...

K Kalao skrev:
Ja precis, det borde ju ha läckt innan då? Vi har ju bott här i 6månader och använt duschen regelbundet. Men fläcken i sovrummet såg vi först för en vecka sedan. Badrummet på nedervåningen blev färdigt för ca 6 veckor sedan. Tvättstugan blev färdig för 2veckor sedan. Men tvättstugan gjorde vi inget i taket förutom att måla. Kan det ha blivit ett övertryck i vattenledningar kanske?
Det kan va en skruv genom avloppsröret, initialt kan skruven täta hålet den själv gjort, men med tiden så börjar det läcka. Det är definiyivt inte omöjligt. Det känns nästan mer sannolikt än att en skarv börjat läcka hipp som happ, även om det såklart också kan inträffa. Tråkig julklapp hur som helst. OM det är en skruv kanske hela operationen kan gå på firmans ansvarsförsäkring, alltså firman som sänkte ert tak i badrummet.

• Gilla
Kalao
  • Laddar…
O
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det kan va en skruv genom avloppsröret, initialt kan skruven täta hålet den själv gjort, men med tiden så börjar det läcka. Det är definiyivt inte omöjligt. Det känns nästan mer sannolikt än att en skarv börjat läcka hipp som happ, även om det såklart också kan inträffa. Tråkig julklapp hur som helst. OM det är en skruv kanske hela operationen kan gå på firmans ansvarsförsäkring, alltså firman som sänkte ert tak i badrummet.
Det går isåfall via hemförsäkring, som sedan regressar mot firman

• Gilla
Kalao och 1 till
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Tyvärr ser det ut som att du köpt ett hus som ej har godkänt våtrum.
Av vad jag kan se från bilden saknas uppvik mot rören skyddsrör...
Om så är fallet så kan man misstänka att det ej är utfört enligt regelboken i övrigt...
Kan bli besvärligt...
vi var en hemförsäkring som även täcker om badrummet inte är gjort av en firma, är då utökad självrisk. Men jag vet dock inte om det täcker en hel renovering av badrummet. Jag hoppas att det iaf täcker skadan som kommer göras för att ta reda på vart felet är..

O
Allt är en förhandlingsfråga..
Men är orsaken felaktigt utförarande kan den förhöjda självrisken bli hög. Och den felaktiga installationen täcks ej. Dock följdskada

• Gilla
Kalao
  • Laddar…
Skånepöjk
Ta ut någon som kan filma avloppsrören med en kamera.
Finns kameror som är gjorda för just detta.
Då vet du exakt vad läckan beror på och var den är.
När du vet var den är, går du igenom taket och åtgärdar problemet.
Är det gjutjärnsrör kanske en relining kan vara ett alternativ?

• Gilla
Kalao
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Ta ut någon som kan filma avloppsrören med en kamera.
Finns kameror som är gjorda för just detta.
Då vet du exakt vad läckan beror på och var den är.
När du vet var den är, går du igenom taket och åtgärdar problemet.
Är det gjutjärnsrör kanske en relining kan vara ett alternativ?
Tack! Detta visste jag inte ens fanns, men såklart det borde finnas när jag tänker efter! Detta ska jag kolla upp!

Skånepöjk
K Kalao skrev:
Tack! Detta visste jag inte ens fanns, men såklart det borde finnas när jag tänker efter! Detta ska jag kolla upp!
alla firmor som sysslar med relining kan hjälpa dig filma avloppen.
Möjligtvis en stor VVS firma också

• Gilla
Kalao
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det märkliga är ju isåfall varför det inte läckt innan, eller kan skruven ha rostat bort så det nu börjat läcka? Initialt så har skruven tätat sitt eget hål?
Badrummet på undervåningen är ju enligt TS helt nyrenoverat. Och efter det har läckaget uppkommit.
Så min misstanke är att läckaget hänger samman med det. Innertaket sänkt och spotlight monterat Mm.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Är det bara jag som tycker bilderna liknar mycket hemmapul ??
En rörmokare gör inte som det är gjort under handfatet.
En plattsättare lägger inte brunnen så där.
TS skriver ju att det är ett svartarbete utfört av en kompis till föregående husägare.
Så det är ju redan klart att så är fallet

GoC GoC skrev:
TS skriver ju att det är ett svartarbete utfört av en kompis till föregående husägare.
Så det är ju redan klart att så är fallet
Ursäkta, missade det.

GoC GoC skrev:
Badrummet på undervåningen är ju enligt TS helt nyrenoverat. Och efter det har läckaget uppkommit.
Så min misstanke är att läckaget hänger samman med det. Innertaket sänkt och spotlight monterat Mm.
det jag inte förstår är om firman som gjorde badrummet på markplan råkar göra sönder ett rör, hur kan det då först läcka i sovrummet och sen en vecka senare när vi sätter på duschen i 30sekunder så rinner det i andra sidan av huset i vardagsrummet endast då i en spotlight?

K Kalao skrev:
det jag inte förstår är om firman som gjorde badrummet på markplan råkar göra sönder ett rör, hur kan det då först läcka i sovrummet och sen en vecka senare när vi sätter på duschen i 30sekunder så rinner det i andra sidan av huset i vardagsrummet endast då i en spotlight?
Mystisk är det. Men oavsett så verkar läckaget uppkommit i samband med reparationen av det nedre badrummet. Är det ett liter läckage genom golvet så är det ändå otroligt om så mycket vatten skulle rinna genom att det rinner vatten genom en spotlight efter 30 sekunder.

• Gilla
Kalao
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Mystisk är det. Men oavsett så verkar läckaget uppkommit i samband med reparationen av det nedre badrummet. Är det ett liter läckage genom golvet så är det ändå otroligt om så mycket vatten skulle rinna genom att det rinner vatten genom en spotlight efter 30 sekunder.
Vi satte alltså på duschen i 30 sekunder igår och det rann det endast från spotten i vardagsrummet, inget i sovrummet. Och fastän vi stängde av duschen så snabbt så droppade det i ca 7 timmar. Men jag gillade idén med att sticka ned en kamera för att slippa öppna upp taket på tre olika stället.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Ja självklart kan man filma avloppet, en eventuell skruv borde hittas direkt. Att man inte tänkte på det :crysmile:

• Gilla
Kalao
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.