14 058 läst ·
85 svar
14k läst
85 svar
Vattenläcka i taket i nyköpt hus
okej va skönt! Tack, det lugnar iaf lite i detta elände! Nej handfatet och toaletten går att använda utan något läckage (men för säkerhets skull låter jag inte barnen använda badrummet alls där uppe nu). Tack för hjälpen! Jag får se vad försäkringsbolaget säger imorgon, dom lär väl ha en firma som dom vill ska ta upp taket gissar jag..JA”Snabbe” skrev:
Hur har det gått?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om man tittar på ritningen, så måste det rimligen vara så att rören till övre badrummet går upp ifrån det under badrummet. Att vatten sedan har runnit så långt som till spoten i vardagsrummet måste nästan betyda att vatten har kommit in i elröret som går till den spotten. Annars skulle det behöva stå väldigt mycket vatten ovanpå gipstaket. Och det skulle märkas på fler ställen.
man kan dra ned den spotten (den sitter med fjädrande "armar" ovanför gipsskivan). Så kan man kanske se om det är väldigt blött eller bara lite.
Det är inte omöjligt att något rör kan ha rubbats när ni renoverade det undre badrummet.
man kan dra ned den spotten (den sitter med fjädrande "armar" ovanför gipsskivan). Så kan man kanske se om det är väldigt blött eller bara lite.
Det är inte omöjligt att något rör kan ha rubbats när ni renoverade det undre badrummet.
Jaha okej, det har jag aldrig hört talats om innan. Alltså att det kommer in vatten i elröret. Men det låter ju som en rimlig teori! För som sagt började det droppa i vardagsrummet först när vi satte på duschen ikväll. Hade det stått högt med vatten som du säger så borde det ju droppat även innan och även nu efter att vi stängt av duschen.H hempularen skrev:Om man tittar på ritningen, så måste det rimligen vara så att rören till övre badrummet går upp ifrån det under badrummet. Att vatten sedan har runnit så långt som till spoten i vardagsrummet måste nästan betyda att vatten har kommit in i elröret som går till den spotten. Annars skulle det behöva stå väldigt mycket vatten ovanpå gipstaket. Och det skulle märkas på fler ställen.
man kan dra ned den spotten (den sitter med fjädrande "armar" ovanför gipsskivan). Så kan man kanske se om det är väldigt blött eller bara lite.
Det är inte omöjligt att något rör kan ha rubbats när ni renoverade det undre badrummet.
Är det ens värt att kolla med firman som gjorde badrummet på markplan? Eller är det inget som dom vet något om ifall dom nu råkat rubba något? Känns som att det är svårt att ta reda på.. men då ska vi alltså öppna taket i det nyrenoverade badrummet för att se om något hänt där? Känns som det blir många öppningar i taket här framöver..
Om det kan vara till ngn hjälp:
Vi har också 2 badrum under varandra i 70-talshus. När det undre renoverades och de drog om vattenledningarna gjorde manipulationen av rören att en koppling av rören i övre badrummet började läcka och droppa ned mot taket på undervåningen. Som tur var upptäcktes detta innan nytt tak och spots monterades och kopplingen kunde dras åt
Vi har också 2 badrum under varandra i 70-talshus. När det undre renoverades och de drog om vattenledningarna gjorde manipulationen av rören att en koppling av rören i övre badrummet började läcka och droppa ned mot taket på undervåningen. Som tur var upptäcktes detta innan nytt tak och spots monterades och kopplingen kunde dras åt
Redigerat:
tack! Det hjälper, då vet jag att detta kan vara en anledning.. jag ringa den firman idag och kolla vad de tror. Tack snälla!Skandiamannen skrev:
Om det kan vara till ngn hjälp:
Vi har också 2 badrum under varandra i 70-talsystem. När det undre renoverades och de drog om vattenledningarna gjorde manipulationen av rören att en koppling av rören i övre badrummet började läcka och droppa ned mot taket på undervåningen. Som tur var upptäcktes detta innan nytt tak och spots monterades och kopplingen kunde dras åt
Ah jag såg bara att senaste posten var 22 nånting "igår". Men jag var ju inne kl 00.02 och nattugglade så då förstår jag.K Kalao skrev:
Hoppas att det löser sig. Jag skulle ta ner spotten och se ifall vattnet kom från elrör eller annan källa. Därefter låter det nog smart att öppna i sovrummet och kolla.
Det behö er inte alls va så, det kan va mellan brunn och stam, vattnet väljer enklaste vägen. Om man har bytt brunn så kan det va skarven mellan brunn och avloppsröret som läcker. Vatten från vask och toalett går ju knappast mot brunnen, det hade ju inte varit så trevligt.L Luddasm skrev:
Absolut kan det vara så, men skulle det vara så att skarven mellan brunn och stam läcker så bör ju vattnet antingen följa undersidan av stammen eller droppa av nånstans längs vägen.JA”Snabbe” skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Fast hur är det "renoverat" ? Det borde synas på vvs idag hur mycket som är bytt? Renovering för många kan vara nya ytskikt bara och att man fräschar till nåt. Det gör inte badrummet renoverat ur försäkringsbolagens sätt att se på det. Då utgår de ifrån att allt byts till dagens standard och man utgår då från renoveringsår. Annars har man ett fräscht bardum som är byggt 1975 i ts fall och då har man 45 års åldersavdrag också........
Brunnen och typ av dragningar till övrigt borde berätta en hel del.
Brunnen och typ av dragningar till övrigt borde berätta en hel del.
Låter som något försäkringen kommer ta? Sen ersätter ju försäkringar generellt inte orsaken till skadan, dvs lagning av röret eller kanske renoveringen av badrummet på övervåningen. Om ett tak läcker in så ersätter man skadorna men inte omläggningen av taket.
Du borde inte stå utan ersättning men osäker (vet ej alls) om du kommer få något av säljarens försäkring. Det kanske någon annan vet. Ditt försäkringsbolag borde kunna rådge dig.
Du borde inte stå utan ersättning men osäker (vet ej alls) om du kommer få något av säljarens försäkring. Det kanske någon annan vet. Ditt försäkringsbolag borde kunna rådge dig.
Jag pratade med Folksam idag och vi har deras stora villaförsäkring. De sa att om badrummet inte är renoverat av firma så täcker fortfarande försäkringen men det blir en utökad självrisk. Ska kontaktas av en handläggare i mitt område i nästa vecka så får vi se vad den säger. Som sagt kanske försäkringen bara täcker en del och kanske inte renovering av badrummet. Oavsett är det ju ingen rolig tid framöver att öppna upp tak på flera ställen. Oförutsedda kostnader har vi en buffert till men att det skulle komma 6månader efter tillträdet känns ju sjukt ledsamt.M Masthugg skrev:Låter som något försäkringen kommer ta? Sen ersätter ju försäkringar generellt inte orsaken till skadan, dvs lagning av röret eller kanske renoveringen av badrummet på övervåningen. Om ett tak läcker in så ersätter man skadorna men inte omläggningen av taket.
Du borde inte stå utan ersättning men osäker (vet ej alls) om du kommer få något av säljarens försäkring. Det kanske någon annan vet. Ditt försäkringsbolag borde kunna rådge dig.
