8 003 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Vattenfilter och sinande brunnar
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ok, ENWA har reservdelar till detta filter. Komplett ventilhus kostar drygt 8.000 kr, ramlade nästan av stolen... då börjar man närma sig en punkt om det är lönt att byta denna öht eller köpa helt nytt filter. Det jag har är ändå 18 år gammalt och slabbigt att hålla med kaliumpermanganat, borde finnas nån annan lösning på järn+mangan-filtrering kan jag tycka...
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Nja, jag har som sagt haft isär allt jag kunnat och kan inte se vad jag kan göra för att renovera ventilen. Kanske det är nån o-ring kring ventilkolven, men jag kan inte lura ut hur jag ska få ut den ur ventilhuset. Tar jag sönder den är jag helt utan filtrerat vatten, det är inget alternativ.GK100 skrev:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jag har haft lite mer mail-växling med ENWA och det visar sig att det går att köpa i princip alla detaljer på skissen nedan som reservdelar. Exempelvis kolvsats med del 4,5,7 och 8 kostar "bara" ca 1400 kr.
Nån som har nån idé om vilka fler delar jag borde köpa, om jag ger mig på att försöka renovera detta själv? Delarna 2 och 3 i rätt antal kanske?
Nån som har nån idé om vilka fler delar jag borde köpa, om jag ger mig på att försöka renovera detta själv? Delarna 2 och 3 i rätt antal kanske?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Är det någon som inser vad detalj nr 17 kan vara för något? Den sitter ju i backspolningens utlopp. Eftersom det rinner ut vatten den vägen, även i ventilens normalläge (fullt utdragen) så funderar jag på om det kan vara där problemet sitter...?

hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Fortsätter prata för mig själv här...
Lyckades få tag på den kompletta servicemanualen för samma typ av filter som jag har och ser man på:
Problem: 10. Drain flows continuously.
Cause A. Valve is not programming correctly.
Correction A. Check timer program and positioning of control. Replace power head assembly if not positioning properly.
Cause B. Foreign material in control.
Correction B. Remove power head assembly and inspect bore. Remove foreign material and check control in various regeneration positions.
Cause C. Internal control leak.
Correction C. Replace seals and piston assembly.
Jag kan utesluta A, jag tror inte på B. även om jag ska kolla noggrannt igen.
Dock tror jag det handlar om C, och då är det alltså kolvsatsen jag behöver.
Någon som har nån ytterligare fundering?
Lyckades få tag på den kompletta servicemanualen för samma typ av filter som jag har och ser man på:
Problem: 10. Drain flows continuously.
Cause A. Valve is not programming correctly.
Correction A. Check timer program and positioning of control. Replace power head assembly if not positioning properly.
Cause B. Foreign material in control.
Correction B. Remove power head assembly and inspect bore. Remove foreign material and check control in various regeneration positions.
Cause C. Internal control leak.
Correction C. Replace seals and piston assembly.
Jag kan utesluta A, jag tror inte på B. även om jag ska kolla noggrannt igen.
Dock tror jag det handlar om C, och då är det alltså kolvsatsen jag behöver.
Någon som har nån ytterligare fundering?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Lägger in länk till denna instruktionsvideo jag hittade. Om inte annat för om någon i framtiden dyker in i denna tråden. Beskriver bl.a. hur man tar isär och sätter ihop kolv och packningar.
Enda problemet är att man behöver två specialverktyg för detta, attans...
Enda problemet är att man behöver två specialverktyg för detta, attans...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Nja, de där verktygen klarar man sig nog utan. De förenklar säkert arbetet, men det kan inte vara omöjligt att varken ta ut eller sätta i o-ringar och distanser utan det. Lite silikonfett som i videon gör nog att det går hyfsat lätt ändå.
Det med smörja är bra , titta bara så det inte finns någon skarp kant , då går det nog att fasa lite lätt med en ny mora
Nr 17 ser ut att sitta på det rör som läcker , kan det var någon form av strypning ( är det något hål i den av mindre format ) eller en backventil , svårt att se på fotot och ritning
Nr 17 ser ut att sitta på det rör som läcker , kan det var någon form av strypning ( är det något hål i den av mindre format ) eller en backventil , svårt att se på fotot och ritning
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ja, jag kollade upp nr 17, den reglerar flödet och finns i olika storlekar. Men jag tror inte det är den som är mitt problem.
Ska också försöka rengöra ventilhuset när det är dags för renoveringen. Kanske ett bad i citronsyra kan vara bra.
Ska också försöka rengöra ventilhuset när det är dags för renoveringen. Kanske ett bad i citronsyra kan vara bra.
Inte fel det löser skit och kalk , du kanske måste bada den ett tag
Nr 17 kanske är som på diskmaskiner , en begränsning av inflöde och här utflöde
Säkert något annat , det går inte att se om något har kuggat över en kugg ,
det behövs inte mycket till glipa för att rinna
Nr 17 kanske är som på diskmaskiner , en begränsning av inflöde och här utflöde
Säkert något annat , det går inte att se om något har kuggat över en kugg ,
det behövs inte mycket till glipa för att rinna