kan du inte skriva ner vad du har för järn och manganhalt i mg/l . det är avgörande för hur snabbt man kan tappa vatten för att filtret ska klara av det. Järnfilter på 12" kräver ungefär 36liter/min för backspolning, vad ger din pump?
Har man mycket järn/mangan är det alltid fördelaktigt att välja hydrofor så du effektivt kan lufta vattnet för att fälla ut järnet. Filtret monteras alltid efter tryckkärlet.
Får säga att de saftar på rätt bra på priset
 
Vi har nu valt att köpa filter från jms vattenrening, efter ett hembesök. Priset är ett par tusen mer än Europe vattenrening MEN deras filter är betydligt mindre och får plats under bänkskivan.

10 års garanti och 3 år på rörliga delar.
Driftkostnad ca 170 kr/månaden.

Värden från analysen (säg till om dey är något annat värde ni är intresserade av):

PH - 7,7
Alkalinitet HCO3 - 480 mg/l
Sulfat SO4 - 140 mg/l
Järn Fe - 2,1 mg/l
Mangan Mn - 0,28 mg/l
Hårdhet tyska grader - 22
 
är det en waterboss?
 
En waterboss 900 IF för järn och en waterboss 700 som avhärdare.
 
Vi har haft JMS i två år nu, och är tyvärr lite besvikna. Speciellt eftersom den lösning de installerade för två år sedan har slutat fungera och de dömmer idag ut den undrar hur de kunde rekommendera den för två år sedan...

30' kostade den och nu vill de att vi skall ta en för 100' istället...
 
  • Gilla
Papolino
  • Laddar…
Zynx skrev:
Vi har haft JMS i två år nu, och är tyvärr lite besvikna. Speciellt eftersom den lösning de installerade för två år sedan har slutat fungera och de dömmer idag ut den undrar hur de kunde rekommendera den för två år sedan...

30' kostade den och nu vill de att vi skall ta en för 100' istället...
Jan du förtydliga? Vad menar du med slutat att fungera, trasigt eller renar inte längre? Varför vill dom att du ska köpa en by lösning?
 
Filtermassan är ihopgeggad och den hade för dålig kapacitet, den avhärdar inte längre etc.
Analysvärdena är desamma, dock har man ändrat från att rekommendera en hydropress och en microboss ii, till en hydrofor och watermax APQ med en RO full house. Det är en annan säljare än första gången och anläggningen är inte ens två år.

Våra värden är lägre än era förutom på Mangan som är något högre.
 
Zynx skrev:
Filtermassan är ihopgeggad och den hade för dålig kapacitet, den avhärdar inte längre etc.
Analysvärdena är desamma, dock har man ändrat från att rekommendera en hydropress och en microboss ii, till en hydrofor och watermax APQ med en RO full house. Det är en annan säljare än första gången och anläggningen är inte ens två år.

Våra värden är lägre än era förutom på Mangan som är något högre.
Låter inget vidare... Vad är det som gör att det kläggar ihop, medlet för backspolningen?
 
Mängden järn (0.46) samt ngr andra ämnen i vattnet gör att filtermassan kläggar ihop.
 
Fick du en avhärdare och en omvänd osmos för järn och kalkhaltigt vatten? Låter helt galet

vad har du för värden på vattnet?
 
Redigerat:
karl oskar skrev:
Fick du en avhärdare och en omvänd osmos för järn och kalkhaltigt vatten? Låter helt galet

vad har du för värden på vattnet?
Är det mig du menar så:
PH 7.9
Alkal: 160
Flourid: 1.8
Klorid: 430
Sulfat: 59
Järn: 0.46
Kalcium: 150
Magnes: 5.2
Mangan: 0.37
Natrium: 150
dh: 22
(utan inkopplade filter).
 
Det där är lite av ett mardrömsvatten.
När är din brunn borrad? Har någon borrat i närheten av din brunn?
 
Borrad på 80talet, 34m djup, pump som trycker upp med 5.5k och ett ordentligt tillflöde, ingen har borrat i närheten (inom 100m) de sneaste två åren.
Innan jms blev inkopplade så var det en fet hydrofor (400+liter) och björnfilter.


/Tobias
 
Anledningen jag frågar om borran är då det finns risk för läckage från saltbarriärer i örebrotrakten om någon borrar för nära. Men det låter på dig som att vattnet haft dessa värdena från första början. Björnfiltret var endast kolfilter?

Din kloridhalt är en bra bit över riktvärdet för smak (300) . Det skulle nog gå med ett kombifilter för att slutligen ta kloriden med en omvänd osmos. Men osmoserna är dyra och kräver rent vatten.
Ett kombifilter, RO sen en lagringstank så kommer du undan med hälften
 
Jag har för mig att det var ngt partikelfilter i björnfilter historien, det togs bort i samband med att vi gjorde om.
Vi har ju även en hel del lukt, något som hinner försvinna på vägen till labbet. :-/.
Men den samanvägda bedömningen är att det finns tendenser till att det är förhistoriskt :-D saltvatten som sipprar in och ställer till det hela.

Det jag funderar på är om det verkligen är vettigt med en hydropress, är det inte bättre med en hydrofor?

Vi är lite emot att ha en speciell kran eller så i köket för driksvattnet utan vill ha så det är ok oavsett vilken kran man dricker ur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.