Hydropress eller hydrofor spelar ingen större roll så vida du luftar det innan. (beroende på järnfiltret om det kräver utfällt järn)
ska du köra med ett kombifilter som tar järn genom jonbytarteknik behöver du inte lufta det.
Sätter du dessutom en lagringstank i slutet som osmosen renar till (de har inte jättebra flöde) så luftar du bort lukten. I lagringstanken kan du dessutom blöda in vatten direkt från järnfiltret som innehåller alla mineraler och salter förutom då järn och kalk för att dryga ut vattnet och göra det mindre aggressivt. (Det går att blöda in en del vatten för att hålla dig under 300 i klorid)
Det gör även att du får ut mer rent vatten/ pumpat vatten från borran.

precis som du säger är en osmos med endast ett tappstället lite begränsat. Framförallt då flödet oftast är runt en 1.5l/min vid bra förhållanden.

Ok, så antingen en luftning innan hydropressen eller en hydrofor.
Du nämner kombifilter, kan du ge exempel (ge flera så slipper det bli reklam för ett visst märke, så att moderatorerna blir nöjda :-))

Jo att osmos har dåligt flöde är en stor nackdel, dock räcker ex en 200l tank? med påfyllnad av 2L/min, lär ta nästan 2h o fylla tanken igen... och ett badkar är ex lite större än 200l...

d9ae5256-607a-d4a3.jpgd9ae5256-608c-5d38.jpg

Bifogar resultatet av vår analys i form av två bilder.

Ät vår rek. Lösnin ovan ok?

Fröberg skrev:
[bild][bild]

Bifogar resultatet av vår analys i form av två bilder.

Ät vår rek. Lösnin ovan ok?
Ska vara ÄR :)

Fröberg, du nämnde tidigare lukt på ditt vatten. Var det endast för varmvatten?

När det gäller kombifilter så finns det en massa som tar detta via jonbyte, crystal right. Den återgenererar med salt precis som ett avhärdarfilter.
Det finns aquainvent.se som har kombiltret
billiga-vattenfilter, är osäker om det är byggt på samma massa.

vär att veta, många skriver ut att de renar från svavelväte men det krävs luftning för det.

söker du på kombifilter alt järn/avhärdare får du upp en mängd alternativ.

Det tredje att tänka på är varmvattenberedaren. Har man fislukten endast på varmvattnet är det till 99%
pga fel anod i varmvattenberedare. Standard sitter det en i magnesium men byts då till en i Zink för att bli
av med lukten.

Hör med Bra Vatten också! www.bravatten.com. Vi köpte våra vattenfilter därifrån och de kom och installerade och har varit väldigt bra att ha att göra med.Vi hade problem med surt vatten samt nitrat/nitrit i vårt vatten när vi köpte vårt hus.

Nu har vi fått våra filter installerade! Härligt att kunna dricka vatten direkt ur kranen och slipp vatten på dunk!

Nu återstår att se om det fungerar i längden, allt rymms under bänkskivan, perfekt!

5b952b71-4ad0-fbd9.jpg

• Gilla
seven01
  • Laddar…
ajdå - jag som tänkte svara med att kommunerna har ett mandat att uppnå tjusiga värden typ till 2015 eller ngt sådant där så t o m där jag bor verkar de gräva för fullt för att åstadkomma kommunalt vatten - inget fel i det men hade jag precis lagt tusentalslappar på reningsverk och dessutom skulle behöva punga ut med 50 till minst hade jag inte varit glad

I hösts fanns det inga planer oå kommunalt vatten eller avlopp så jag tror inte att det är så hos oss. Vi bor på landet (lantbrevbärare) och det finns endast ett fåtal kåkar här ute.
Hoppas... Annars blir det blocket.se :)

ulmus skrev:
ajdå - jag som tänkte svara med att kommunerna har ett mandat att uppnå tjusiga värden typ till 2015 eller ngt sådant där så t o m där jag bor verkar de gräva för fullt för att åstadkomma kommunalt vatten - inget fel i det men hade jag precis lagt tusentalslappar på reningsverk och dessutom skulle behöva punga ut med 50 till minst hade jag inte varit glad
Detta hittade jag

"
Ramdirektivet för vatten
Ramdirektivet för vatten, eller vattendirektivet som det ofta kallas, är ett annat samlande EU-direktiv. Detta gäller för vatten och har kommit till för att skydda Europas vatten. Vatten är nödvändigt för liv på vår planet och människans existens och våra eko-nomiska aktiviteter är beroende av denna resurs. Det huvudsakliga syftet med direktivet är att uppnå och bibehålla en god ekologisk vattenstatus. En ekologiskt hållbar vattenkonsumtion ska, med avseende på kvali-tet och kvantitet, genom ett långsiktigt skydd av tillgängliga vattenresurser främjas. Senast 2015 ska en hållbar vattenanvändning säkerställas över hela Euro-pa. Ramdirektivet innehåller en skyldighet för alla medlemsländer att uppnå vissa miljökvalitetsmål. Alla vatten ska klassas efter hur stor avvikelsen är från vattnets naturliga tillstånd, där en viss avvikelse god-känns. Vattendirektivet omfattar både grundvatten och ytvatten (sjöar, vattendrag och kustvatten). Det omfattar också skydd för de ekosystem på land och våtmarker som kan påverkas av vattnets kvalitet. För att åstadkomma miljöförbättringar arbetar direktivet både med utsläppsnivåer och kvaliteten i yt- eller grundvatten.
Vattenplanering utgår från avrinningsområden där man följer naturens egna gränser för vattnets flöde. Fyra av de femton nedan beskrivna miljökvalitetsmå-len berör direkt vatten. Ramdirektivet för vatten kan laddas ner i fulltext från www.naturvardsverket.se. "

Zynx skrev:
Detta hittade jag
Vårt område med 5 hus är kopplat till ett eget minireningsverk.

Byggosse skrev:
Har du gjort en XXXXXXX ?
Ja, se inlägg ovan.

Redigerat av moderator:
Vi har nu en Watermax APQ som tar bort det mesta av våra föroreningar i vattnet förutom klorid (och lite flourid).
Vad är då bästa sättet att bli av med kloriden, vi har fått en rekommendation på om vi vill rena allt vattnet från kloriden kommer det kosta en 70' kr till. Alternativt bara till dricksvatten vid diskbänken, då för ca 15'.

Ditt vatten verkar ha ungefär samma värden som mitt, jag hade stora problem med svavellukt också.

Jag skaffade en luftinjektor som monterades direkt efter hydropressen och som suger in mikroskopiska luftbubblor i vattnet och oxiderar svavelvätet så det fälls ut, dock utan att grumla vattnet eller så. Funkar prima! helt automatisk, drivs av vattenflödet och underhållsfri, ingen lukt alls längre.

Av någon anledning sitter jag dock på två stycken..... De kostade en femhundring men du kan få en billigare för jag gör ju inget med två när jag har en som är installerad och funkar.

Annars kan jag försöka hitta företaget jag handlade av, det är några år sen.

Ska du beställa filtreringsanläggningar ska du anlita vattenfilter.com, de säljer samma grejer som andra företag för ner till en tredjedel av priset, bara etiketterna skiljer.....

Annars finns nåt nu som kanske nämnts i tråden, en elektrisk avkalkare som monteras utanpå röret.... Tydligen ska nåt magnetfält sönderdela kalken så den försvinner och även rena systemet, har hört bra om den och en bekant har just installerat den men vet inte mer, har någon annan erfarenhet av den? Är själv sugen på den men är misstänksam mot allt som verkar vara billigt, enkelt och effektivt. :)

Hemsidan är visst avkalkning.se, erfarenheter någon?

EDIT: Min luftinjektor är monterad före hydropressen, inte efter. Den justeras med en skruv så den suger rätt mängd luft. Är man bara trygg med en rörtång kan man koppla in den själv, fast jag är otrygg och lejde rörmokare........ Här är den förresten. http://www.billiga-vattenfilter.com/tillbehor/21-luftinjektor.html

Redigerat:
kul det löste sig.
Men du vet att det är stor risk att din hydropress inte fungerar som den ska då det kommer ansamlas luft i den eftersom vattnet inte avluftas innan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.