J
mexitegel mexitegel skrev:
Inte än, men ska koppla ihop den med larmet så den går i ”bortaläge” med någon timmes fördröjning.
Kan det inte bli problem om nånting går igång och "tömmer" systemet, typ tvätt eller disk, sen står det luft i VVB eller ledningar? Brukar ju sprätta och fräsa om man råkat "tömma" systemet så det är luft i det. Tänker att det även borde kunna skapa att skräp lättare hamnar fel.

En bättre funktion skulle varit att om man är borta och det förbrukas säg mer än 2l vatten så varnar den i appen innan den stänger av.

Men min grohe har ingen integration / api så jag får leva som det funkar, kan inte styra den om jag tex larmar på...

Har funderat på det lite. Tvättmaskinen är uppkopplad så funderar på att låta den ha ett finger med i spelet när vattenbrytaren ska stänga isåfall.

Diskmaskinen kör vi aldrig på timer, i övrigt finns inga förbrukare när vi inte är hemma.

J
Har funderat på det lite. Tvättmaskinen är uppkopplad så funderar på att låta den ha ett finger med i spelet när vattenbrytaren ska stänga isåfall.

Diskmaskinen kör vi aldrig på timer, i övrigt finns inga förbrukare när vi inte är hemma.
hade brytaren ett öppet api som gick att koppla till HA skulle det vara enklare att bygga en bra logik. Då skulle man även kunna varna för om den stänger kranen och någon förbrukare öppnar, eftersom som jag förstår det läser den trycket på vardera sidan om "kranen" och kan därav direkt veta om någon förbrukare är på eller det läcker. Kanske har den en sån funktion, jag kanske ska prova att slå av vattnet i appen och se om den varnar om man öppnar en kran. Dock, vid strömbortfall så kommer grohe att öppna kranen. För en sommarstugeägare som vill säkra att inte en ledning fryser så känns detta fel, då risken är strömmen går, kranen öppnar, värmen stängs av och rören fryser.

Vatette har ju sina programmerbara externa in/utgångar. I den bästa av världar hade det dock funnits mer än två 😀.

Vet att om man öppnar en kran när den gör läck-tester på natten så öppnar den direkt. Men antar (kommer inte ihåg) att det inte gäller bortaläge (vore ju lite dumt).

Tyckte också den funktionen på Grohe verkade feltänkt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Vatette har ju sina programmerbara externa in/utgångar. I den bästa av världar hade det dock funnits mer än två 😀.

Vet att om man öppnar en kran när den gör läck-tester på natten så öppnar den direkt. Men antar (kommer inte ihåg) att det inte gäller bortaläge (vore ju lite dumt).

Tyckte också den funktionen på Grohe verkade feltänkt.
Jo, i efterhand skulle jag inte valt grohe av flera skäl. Men det är en snygg produkt (om man nu bryr sig hur den ser ut).

Jag har ångrat några köp som byggt på appar/moln som inte är öppet / lokalt.
Easee, Ngenic, Grohe, det finns säkert fler... Mitt gamla visoniclarm, verisures system kopplat till doorman låset. Även om de kan generera mail som sen kan läsas av HA.

Det borde vara förbjudet att sälja system utan lokal API.

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Amen!

Walle85 Walle85 skrev:
Om jag förstått det rätt så är den LK säljer en rebrand av Quandify CubicSecure, jag mejlade dem för strax över ett år sedan och frågade om API och integration för lokal styrning och smarta hemmet stöd (HA och Homey). Fick inget tydligt svar, men det var något de såg på då sades det. Men oklart om de har så bråttom med detta ifall de mest säljer via LK och försäkringsbolag...
LK är äldre än Quandify och LK är delägare i Quandify.
LK lanserade CubicSecure före Quandify (går det ens att köpa en Quandify brandad CubicSecure? Jag har inte hittat det iaf...).
Quandifys egna produkt är WaterGrip som mäter förbrukning utan att modda rören.

Scrolla till 2020: https://www.lksystems.se/en/about-us/history/

J JohanLun skrev:
Jo, i efterhand skulle jag inte valt grohe av flera skäl. Men det är en snygg produkt (om man nu bryr sig hur den ser ut).

Jag har ångrat några köp som byggt på appar/moln som inte är öppet / lokalt.
Easee, Ngenic, Grohe, det finns säkert fler... Mitt gamla visoniclarm, verisures system kopplat till doorman låset. Även om de kan generera mail som sen kan läsas av HA.

Amen!
Hej,

Sitter o kikar på inköp av vattenfelsbrytare och såg Grohe Sense Guard. Det verkar ju som att den har fungerande integration med Home Assistant?
Vad är det mer ni tycker är dåligt med den annars, samt vad annars finns det som har möjliga integrationsvägar med Home Assistant tro?

Det som är dåligt med alla sk "vattenfelsbrytare" är att man hijackat ett erkänt bra koncept från elområdet. I denna tillämpning så är det ofta rätt problematiskt att få det att funka. Minsta vattenläcka i en toa eller vad som helst får det att lösa ut, stänga av. Samtidigt har den ingen förmåga alls att stänga av ett läckande system för uppvärmning.

Dessa system är gravt överskattade enligt min uppfattning.

J
N Nimdjid skrev:
Hej,

Sitter o kikar på inköp av vattenfelsbrytare och såg Grohe Sense Guard. Det verkar ju som att den har fungerande integration med Home Assistant?
Vad är det mer ni tycker är dåligt med den annars, samt vad annars finns det som har möjliga integrationsvägar med Home Assistant tro?
Det har funnits nån halvdan egenhackad integration tror jag. Om det inte kommit nåt senaste månaderna så har inte grohe nån integration.

Grohe är bra, känns seriöst byggd. Men är det viktigt med integration så tror jag det är fel produkt. Men ingen blir mer glad än jag om de löst det så den nu pratar med HA (då jag kör det).

J
J JohanLun skrev:
Det har funnits nån halvdan egenhackad integration tror jag. Om det inte kommit nåt senaste månaderna så har inte grohe nån integration.

Grohe är bra, känns seriöst byggd. Men är det viktigt med integration så tror jag det är fel produkt. Men ingen blir mer glad än jag om de löst det så den nu pratar med HA (då jag kör det).
Kanske har nån löst det?

https://community.home-assistant.io/t/grohe-smarthome-sense-blue-integration/839260

Dock skriver de ju också i den tråden att Grohe kommer sluta sälja på vissa marknader (eller helt?) och dessa funktioner som inte funkar lokalt utan kräver ett moln... de suger ju faktiskt. Det borde vara ett straff att bygga saker så (även om jag till fullo förstår det, jag har själv för många år sen jobbat med ett uppkopplat system i fordon).

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
N Nimdjid skrev:
Hej,

Min Grohe Sense Guard tappar kontakten med wifi/Internet då och då trots att den står några meter från en modern och uppdaterad Asus-router. Som vattenfelsbrytare gör den vad den ska men är lite störande att inte uppkopplingen är stabil.

• Gilla
Rickens
  • Laddar…
J
P Peter321 skrev:
Min Grohe Sense Guard tappar kontakten med wifi/Internet då och då trots att den står några meter från en modern och uppdaterad Asus-router. Som vattenfelsbrytare gör den vad den ska men är lite störande att inte uppkopplingen är stabil.
Min har gjort det då och då, men bara korta stunder tror jag. Jag har dock halvdålig täckning i källaren.

Puckarna som går på wifi funkar rätt mediokert, drar mkt batteri. Verkar känsliga för bra nät. Jag har ändå ett flertal Unifi AP spridda i huset (men vi har gammalt hus med massiva väggar så måste i princip ha en AP i vartannat rum, har inte en chans gå genom två väggar...)

Walle85
Numera (efter Ngenic historien) satsar jag endast på nya smarta hemmet-prylar som har lokalt API, de kan få koppla upp mot ett moln, men de får inte vara beroende av det.
Förstår det som att Grohe-prylarna är beroende av deras moln, rätta mig om jag har fel...
Det jag vill ha sagt är att man ska se upp med molnberoenden till HA och Homey.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Min har gjort det då och då, men bara korta stunder tror jag. Jag har dock halvdålig täckning i källaren.

Puckarna som går på wifi funkar rätt mediokert, drar mkt batteri. Verkar känsliga för bra nät. Jag har ändå ett flertal Unifi AP spridda i huset (men vi har gammalt hus med massiva väggar så måste i princip ha en AP i vartannat rum, har inte en chans gå genom två väggar...)
Walle85 Walle85 skrev:
Numera (efter Ngenic historien) satsar jag endast på nya smarta hemmet-prylar som har lokalt API, de kan få koppla upp mot ett moln, men de får inte vara beroende av det.
Förstår det som att Grohe-prylarna är beroende av deras moln, rätta mig om jag har fel...
Det jag vill ha sagt är att man ska se upp med molnberoenden till HA och Homey.
Jag tror dock denna integrationen är lokal med Home Assistant.

WiFi problem har jag läst rättades till senare? Hörde några fick en ny modul utskickad till sig och då blev allt bra. Kanske värt att reacha ut till Grohe om det.

I övrigt - är du nöjd med den? Om du leker med tanken att wifi funkar konstant.

Kör du den på 2.4ghz nätet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.