C
J Json_ skrev:
Hade varit trevligt om man via Homekit t.ex. kunde stänga vattnet när sista personen lämnar och öppna när först kommer hem :)
Just den funktionen går förvisso att åstadkomma via den programmerbara ingången.
Det tråkiga är att det bara finns en ingång.

J Json_ skrev:
Har vi någon uppdatering kring det här?

Hade varit trevligt om man via Homekit t.ex. kunde stänga vattnet när sista personen lämnar och öppna när först kommer hem :)
"CubicSecure har i dagsläget inte stöd för andra lösningar än MyLK appen för att använda produkten uppkopplad. Det pågår dock arbete med att utveckla stöd för Cubic både i Homey och HomeAssistant, något exakt lanseringsdatum finns inte än men det bör inte vara för långt in i framtiden. Stöd för Google Home och Apple HomeKit är fortfarande i planeringen men skjutet på obestämd framtid."
- https://www.lksystems.se/sv/support/faq/
:/

Ingen som hört något nytt om stöd för Homeassistant?

mexitegel mexitegel skrev:
Ska installera vattenfelsbrytare och står i valet och kvalet mellan LKs eller Vatettes system.

LKs system Cubic Secure kan operera autonomt men kräver wifi för att detektorerna ska kunna kommunicera med avstängningsventilen (verifierat med LKs support eftersom det inte framgår helt tydligt i dokumentationen) och därmed kunna stänga av vattnet vid ett upptäckt läckage av sensorerna. Sannolikheten för att wifi är nere samtidigt som det uppstår en vattenläcka är liten, men den finns.

Vatettes system å andra sidan kan operera helt autonomt även med sensorer.

LK har app så man kan få varningar i mobilen vid läckage. Vatette kan bara kopplas till ett villalarm genom en reläutång.

Prismässigt så ligger Vatette c:a 3 tkr dyrare för ventil + 2 sensorer.

Någon här med åsikter och erfarenheter?
Erfarenhet av Lk Cubic secure. 04.00 startar trycktestet vare sig du vill eller inte. I ett i övrigt tyst hus är det en ganska högljudd procedur. Finns massa olika "coola och fräna" inställningar att göra i appen men en fundamental Inställning såsom att ändra schema för trycktest saknas obegripligt nog! Att funktionen saknas bekräftas även av supporten. Har ni inte den i ett avlägset rum så får ni en dyr väckarklocka som inte kan ställas in. Hos mig är den oanvändbar p.g.a av detta och har stängts av. Hade likaväl kunnat kasta pengarna i sjön.

• Ledsen
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
pdov
M MKRXX skrev:
Erfarenhet av Lk Cubic secure. 04.00 startar trycktestet vare sig du vill eller inte. I ett i övrigt tyst hus är det en ganska högljudd procedur. Finns massa olika "coola och fräna" inställningar att göra i appen men en fundamental Inställning såsom att ändra schema för trycktest saknas obegripligt nog! Att funktionen saknas bekräftas även av supporten. Har ni inte den i ett avlägset rum så får ni en dyr väckarklocka som inte kan ställas in. Hos mig är den oanvändbar p.g.a av detta och har stängts av. Hade likaväl kunnat kasta pengarna i sjön.
Beskrivning av LK CubicSecure vattenfelsbrytare med gulmarkerad text om funktioner och säkerhetsåtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LK framhåller det som en funktion men om detta är högljutt så är det inte roligt. Bra att du lyfter denna informationen, funderar själv på att skaffa en LK Secure men inte kommit till skott.
Har du den installerad i ett vattenfördelarskåp eller sitter den mer öppet hos dig?
Kan du starta ett trycktest själv och spela in så att vi kan höra och få en uppfattning av vad det är för ljud och ljudnivå?

• Ledsen
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
[bild]
LK framhåller det som en funktion men om detta är högljutt så är det inte roligt. Bra att du lyfter denna informationen, funderar själv på att skaffa en LK Secure men inte kommit till skott.
Har du den installerad i ett vattenfördelarskåp eller sitter den mer öppet hos dig?
Kan du starta ett trycktest själv och spela in så att vi kan höra och få en uppfattning av vad det är för ljud och ljudnivå?
Jag skrev ett annat inlägg här för upplysning om denna brist för några dagar sedan. I mitt fall sitter den i vägghörnet i ett rum, inbyggd i en liten öppningsbar lucka i väggen där vattenintaget kommer in.

https://www.byggahus.se/forum/threa...sning-om-bristfaelliga-instaellningar.543298/

H
Jag har en vattet. Den fungerar så bra att jag aldrig tänker på att den finns.
Jag har haft den nu i ca 2 år.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M MKRXX skrev:
Nu är jag lite osäker men jag vill minnas att jag läst att Vatette lär sig när det är normalt inte är någon förbrukning och då gör samma test. Upplever den inte som högljudd men den sitter i ett förråd långt bort från andra rum så svårt att svara på hur den är i jämförelse.

H
Nu är jag lite osäker men jag vill minnas att jag läst att Vatette lär sig när det är normalt inte är någon förbrukning och då gör samma test. Upplever den inte som högljudd men den sitter i ett förråd långt bort från andra rum så svårt att svara på hur den är i jämförelse.
Mm det stämmer att den lär sig husets förbrukningsvanor
Ang ljud. Det är bara att bygga en låda över brytaren om det mot förmodan skulle höras något ljud

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J
Grohe gör samma sak, den testar trycket på natten. Det är nog bästa sättet att göra detta.

Förresten, min duschblandare läckte lite, jag svarade i appen flera gånger att det är en läcka jag känner till, den verkade då "lära sig" detta, nu är det fixat och jag funderar då på om den kommer "lära tillbaka" eller om nästa gång jag får en läcka nånannanstans den då har lärt sig att mitt system läcker lite.... Jag har också läst att mätaren inte ska sitta före en VVB, min VVB skvalpar ut lite vatten i nån högtrycksventil ibland, jag tror att det är att vattnet expanderar i VVB och då höjs trycket och den släpper ut lite vatten. Detta borde väl också detekteras, men det gör det inte. Det står dock i manualen att man ska hantera detta på nåt sätt. Jag minns inte detaljerna då det nu är ett tag sen jag installerade vattenfelsbrytaren.

Jag är lite tveksam om den verkligen kommer fånga tex ett rör som har en smygläcka. Däremot tror jag konceptet är bra, man kan nog anta att man slipper större vattenläckor som står och sprutar när man kommer hem från jobb eller semester...

By the way, stänger ni andra av vattnet när ni åker bort några dagar, eller litar ni på vattenfelsbrytaren? Jag tänker att stänga av skulle kunna leda till andra problem med luft i VVB eller liknande så det är bättre ha det på...

M MKRXX skrev:
Jag har en Lk. Låter inget vid trycktest.

Walle85
damm damm skrev:
"CubicSecure har i dagsläget inte stöd för andra lösningar än MyLK appen för att använda produkten uppkopplad. Det pågår dock arbete med att utveckla stöd för Cubic både i Homey och HomeAssistant, något exakt lanseringsdatum finns inte än men det bör inte vara för långt in i framtiden. Stöd för Google Home och Apple HomeKit är fortfarande i planeringen men skjutet på obestämd framtid."
- [länk]
:/
Om jag förstått det rätt så är den LK säljer en rebrand av Quandify CubicSecure, jag mejlade dem för strax över ett år sedan och frågade om API och integration för lokal styrning och smarta hemmet stöd (HA och Homey). Fick inget tydligt svar, men det var något de såg på då sades det. Men oklart om de har så bråttom med detta ifall de mest säljer via LK och försäkringsbolag...

• Gilla
damm och 1 till
  • Laddar…
C
Walle85 Walle85 skrev:
Om jag förstått det rätt så är den LK säljer en rebrand av Quandify CubicSecure, jag mejlade dem för strax över ett år sedan och frågade om API och integration för lokal styrning och smarta hemmet stöd (HA och Homey).
Finns tydligen ett öppet API:
https://api.quandify.com/docs#

Tyvärr molnbaserat.

Walle85
Precis, var ute efter lokalt för att inte vara beroende av tredjepart. Jobbigt när de stänger ner sitt sen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
By the way, stänger ni andra av vattnet när ni åker bort några dagar, eller litar ni på vattenfelsbrytaren? Jag tänker att stänga av skulle kunna leda till andra problem med luft i VVB eller liknande så det är bättre ha det på...
Inte än, men ska koppla ihop den med larmet så den går i ”bortaläge” med någon timmes fördröjning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.