Ska installera vattenfelsbrytare och står i valet och kvalet mellan LKs eller Vatettes system.
LKs system Cubic Secure kan operera autonomt men kräver wifi för att detektorerna ska kunna kommunicera med avstängningsventilen (verifierat med LKs support eftersom det inte framgår helt tydligt i dokumentationen) och därmed kunna stänga av vattnet vid ett upptäckt läckage av sensorerna. Sannolikheten för att wifi är nere samtidigt som det uppstår en vattenläcka är liten, men den finns.
Vatettes system å andra sidan kan operera helt autonomt även med sensorer.
LK har app så man kan få varningar i mobilen vid läckage. Vatette kan bara kopplas till ett villalarm genom en reläutång.
Prismässigt så ligger Vatette c:a 3 tkr dyrare för ventil + 2 sensorer.
Någon här med åsikter och erfarenheter?
LKs system Cubic Secure kan operera autonomt men kräver wifi för att detektorerna ska kunna kommunicera med avstängningsventilen (verifierat med LKs support eftersom det inte framgår helt tydligt i dokumentationen) och därmed kunna stänga av vattnet vid ett upptäckt läckage av sensorerna. Sannolikheten för att wifi är nere samtidigt som det uppstår en vattenläcka är liten, men den finns.
Vatettes system å andra sidan kan operera helt autonomt även med sensorer.
LK har app så man kan få varningar i mobilen vid läckage. Vatette kan bara kopplas till ett villalarm genom en reläutång.
Prismässigt så ligger Vatette c:a 3 tkr dyrare för ventil + 2 sensorer.
Någon här med åsikter och erfarenheter?
Jag har Länssförsäkringar och de kräver att den installeras av ett auktoriserat VVS-företag för att man skall få rabatterad premie på hemförsäkringen med 10%. Andra delar av Länsförsäkringar har ingen rabatt men ger 3000:- i bidrag om man väljer att anlita ett VVS-företag för att installera den. Vet inte hur det är på andra försäkringsbolag, men det kan vara värt att tänka på om man verkligen får förmånerna om man installerar själv. Om vattenfelsbrytaren sen faktiskt förhindrar en kostsam vattenskada så är besparingen på premien visserligen mindre viktigt, men jag tycker man bör ställa sig frågan om brytaren faktiskt behövs. Tittar jag på min villa så är allt tappvatten antingen förlagt rör-i-rör eller i vattensäkra utrymmen med golvbrunn, så oavsett var en eventuell läcka en uppstår så blir det inga skador. Jag har dock ändå installerat brytare, mest för att det är teknik och jag tycker teknik är kul.mexitegel skrev:
Misstänker att det där med "installerad av auktoriserad VVS-montör" kommer att bli ohållbart över tid. Det funkar nu när ingen har och allt är nyinstallation. Vänta några år och folk börjar flytta in i hus där det redan finns. Knappast sannolikt att eventuell faktura för installation av vattenfelsbrytare är något som följer med vid särskilt många fastighetsöverlåtelser, och att då ha det som krav känns inte längre rimligt. Så när jag kontaktade Länsföräkringar hade min brytare givetvis suttit där, och att jaga föregående ägare för att kanske få fram en faktura höll den jag pratade med om var orimligt. Det slutade med att jag fick ta ett kort och maila och sen fick jag rabatten.
Redigerat:
Har åxå grohe sense guard. "puckarna" går på wifi och äter batterier väldigt snabbt. Jag tycker framförallt att läcktestet och att den kan stänga om man får en läcka när man är borta är det iallafall jag vill åt.
Tänk på att om man har tex VVB efter vattenfelsbrytaren så kommer den inte kunna skilja på att VVB ändrar trycket mot att en kran läcker. För mig blev det uppenbart när jag lät varmvattnet svalna under dagen och värmde bara på billiga timmar på naten. Då blir det en större tryckvariation. I instruktionen står det att vattenfelsbrytaren ska installeras efter VVB och liknande. Men det funkar inte i praktiken då man måste ha en för varmt och en för kallt isåfall och i mitt fall jättemkt rör och utrustning hamnar före brytaren.
Tänk på att om man har tex VVB efter vattenfelsbrytaren så kommer den inte kunna skilja på att VVB ändrar trycket mot att en kran läcker. För mig blev det uppenbart när jag lät varmvattnet svalna under dagen och värmde bara på billiga timmar på naten. Då blir det en större tryckvariation. I instruktionen står det att vattenfelsbrytaren ska installeras efter VVB och liknande. Men det funkar inte i praktiken då man måste ha en för varmt och en för kallt isåfall och i mitt fall jättemkt rör och utrustning hamnar före brytaren.
Bra synpunkt, såg i LKs instruktion att brytare kunde parkopplas - då förstår jag varför. Men det blir ju en rejäl slant med 2 brytare och dessutom sensorer 😳.J JohanLun skrev:Har åxå grohe sense guard. "puckarna" går på wifi och äter batterier väldigt snabbt. Jag tycker framförallt att läcktestet och att den kan stänga om man får en läcka när man är borta är det iallafall jag vill åt.
För att jag har den och innan dess har jag gjort en riktig djupdykning i vattenfelsbrytare innan jag slog till. I korta drag är den tekniskt mer avancerad med fler inställningsmöjligheter samt AI-inlärning. Utöver det finns det mycket *mycket* mer information och det är lättare att få support. Jag har säkert hoppat över någon punkt men jag får skylla på att man är nyvaken.mexitegel skrev: