21 036 läst ·
66 svar
21k läst
66 svar
Vattenfalls plombering
Jag kan tipsa om att jag har med framgång "tillfälligt" tagit bort plomberingar genom att vrida de åt ena sidan och klippa av dem nära hålet, sedan när man är klar med sin koppling stoppar man in plomberingen igen så att skarven hamnar inne i hålet!
Mer intresserad av hur du kopplade in dig för att stjäla ström?P phallberg skrev:
När vi ändå är inne på den vägen….
Verkar vara lätt att upptäcka...🤓P phallberg skrev:
Är det bara jag som har mina huvudsäkringarna i källaren och sedan en lång kabel till skåp på övervåningen och huvudbrytare och där efter elmätaren? Ville man vara olaglig hade det ju bara varit att sätta en koppling efter huvudsäkringarna som gick till något annat. Men vill man ägna sig åt stöld är det väl vara att sno oxfilé på ICA eller tillskansa sig Grönland med. Det är ju som oftast inte svårt mest omoraliskt och olagligt.
Finns många som har så .. särskillt i äldre områden..T TypRätt skrev:Är det bara jag som har mina huvudsäkringarna i källaren och sedan en lång kabel till skåp på övervåningen och huvudbrytare och där efter elmätaren? Ville man vara olaglig hade det ju bara varit att sätta en koppling efter huvudsäkringarna som gick till något annat. Men vill man ägna sig åt stöld är det väl vara att sno oxfilé på ICA eller tillskansa sig Grönland med. Det är ju som oftast inte svårt mest omoraliskt och olagligt.
Vilket ju är där elbolagen letar först efter förbrukning som ingen betalar för..
Idag med mätare som känner om strömmen bryts eller om man plötsligt har noll förbrukning då i princip alla mätare ju har mätning per kvart men oftast mäter dom såklart ännu oftare så är ju "golvslipar" sladden på huvudsäkringen lite mer ovanlig men dom hittar såna än idag...😂
Också extra intressant när dom kan stänga av många elmätare och står då elgubben vid skåpet vid gatan med tång ampere mätare och kollegan fimpar mätaren och dom fortfarande ser förbrukning i kabeln som bara går till en fastighet så är det rätt uppenbart vem som stjäl ström..😀
Eller om bryter kunds huvudbrytare efter mätaren men fortfarande så går elprylarna i hela halva huset...men inget registreras på elmätaren..😇
Som tur är så har smartare mätning dels hos kunderna men även delmätare som energibolaget har över vissa kvarter eller gator osv så har man idag mycket bättre koll än förr och om nån plötsligt ändrar mönster så syns det ju på en gång på mätaren hos kund och hur mycket gatan använder sjunker med motsvarande mängd. så det är mycket enklare att ringa in eltjuvar nu än det var förr när mätaren lästes av väldigt sällan och det var månader ibland kvartal till nästa avläsning
Klicka här för att svara