E elmont skrev:
Varför tror du att elektriker tycker att vissa jobb är tråkiga????? Alla jobb som man som elektriker gör är rena rutinjobb som varken ger nöje eller är tråkiga????
Alla jobb är väll inte rutinjobb…?
Sätta stegar i längder i ex tunnlar har jag hört skall vara extremt givande dock!

• Gilla
Håessge
  • Laddar…
Tänk om du hade öppnat mätarskåpet och tittat nu för skojs skull, så sitter det ingen blombering där. Då får man ju ringa och berätta det så att det kan bli rätt, "jo jag skulle byta en säkring och då såg jag att det fattas ju ett sånt där plastsnöre som jag hört ska sitta där, det verkar ha fått fötter under åren".

Y yazeal skrev:
Kablarna från mätaren är nog 80 år gamla och dags att byta (till 4G10 då det är pen) samt flytta 80 år gamla brytaren från innan till ny brytare efter.

Självklart behörighetskrav ande arbete.

Men den är som sagt plomberad. Vad säger Vattenfall om brutna plomberingar egentligen? Inte direkt att de kommer vara här o springa mycket heller. Inkommande serviskabeln är nyare o bättre ut också 16mm2 med 35a avsäkringar inne där vi då också kan plocka ur säkringar o bryta strömmen. Och därifrån i nyare 16mm2 kabel till 16a porslingssäkringar. Från den säkringshållaren så är det gamla kablar från 40-talet eller. Till en gammal huvudbrytare byggd i backelit trä och porslin som vi tar bort, och sen från brytare till mätaren är det lika gammal kabel, och efter mätaren är det också gammal matning som behöver bytas till nya 10mm med en ny säkerhetsbrytare efter mätaren.

Men, plomberingen, bryr sig nån?

Så, inkommande, 35, 16, brytare, mätare, ny normkapsling. Efter 16 och upp till ny normkapslingen är kabeln gammal och kass.
Craftor tog ner min luftledning samt grävde ner en kraftkabel i marken. I samband med detta fick vi även ett modernt elskåp. Elen kopplades in. Vattenfall skickade några veckor senarr en annan stor elfirma för kontroll och efterjustering. Denna tekniker var förbannad på att plombering ej genomförts. Han nämnde att det är mitt ansvar att plombering finns samt att jag kan bli åtalad. Sant eller inte så kan det vara klokt att informera nätleverantör.

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Y yazeal skrev:
Kablarna från mätaren är nog 80 år gamla och dags att byta (till 4G10 då det är pen) samt flytta 80 år gamla brytaren från innan till ny brytare efter.

Men den är som sagt plomberad. Vad säger Vattenfall om brutna plomberingar egentligen? Inte direkt att de kommer vara här o springa mycket heller. Inkommande serviskabeln är nyare o bättre ut också 16mm2 med 35a avsäkringar inne där vi då också kan plocka ur säkringar o bryta strömmen. Och därifrån i nyare 16mm2 kabel till 16a porslingssäkringar. Från den säkringshållaren så är det gamla kablar från 40-talet eller. Till en gammal huvudbrytare byggd i backelit trä och porslin som vi tar bort, och sen från brytare till mätaren är det lika gammal kabel, och efter mätaren är det också gammal matning som behöver bytas till nya 10mm med en ny säkerhetsbrytare efter mätaren.

Så, inkommande, 35, 16, brytare, mätare, ny normkapsling. Efter 16 och upp till ny normkapslingen är kabeln gammal och kass.
Du kan ju lägga riktig kabel utvändigt. Antar att den här inte sitter så synligt att det hade blivit störande visuellt med utvändig kabel.
Om du nu vill ha upp dimensionen mer än vad röret tillåter.
Angående plomberingen så har dom flesta företag en symbol/sigill och ett nummer på plombtången så det syns vilka och vem som har varit där. Låt dom göra det riktigt är ju ganska drygt och onödigt att bli misstänkt för något obehörigt pga en plombering.😃

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
É
Mätarskåpen står ju ofta vid tomtgräns så är inte rimligt att man straffas för bruten plombering. Om det plötsligt är mitt ansvar rättsligt behöver man ju personligt lås vilket man knappast heller får. Gärna med ett larm också för det är ju inte varje dag man är och kollar om låset är helt eller om en illasinnad eller busig person varit där och pillat bort plomberingen för att jäklas…

• Gilla
Talskog
  • Laddar…
En tid efter inflytt upptäckte vi att garaget var kopplat förbi både mätare och huvudasäkringar.

Elektriker ordande detta och vattenfall fick stänga strömmen ute i gatan för att arbete skulle kunna utföras.

Totalkostnad blev 1273kr efter rot 2024. Jag hade inte hemmapulat det ens om jag var elektriker.

É ÉlPon skrev:
Mätarskåpen står ju ofta vid tomtgräns
Skulle säga att det är sällan mätarskåpen står vid tomtgränsen (markskåp eller stolpskåp), det är betydligt vanligare att mätarskåpet sitter på eller i fasaden.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Y yazeal skrev:

Detta arbete måste ske under tillsyn nätoperatören. Jag hade liknande lösning på landet. Behörig elektriker skall genomföra arbetet och rapportera till Vattenfall.
Vattenfall gör sedan tillsyn.

S Snikholt skrev:
I alla mina år i yrket som linjemontör, där mätarjobb ingick har vi anmält någon för saknad plomb vid enstaka tillfälle exakt noll ggr.

Anledningen är att man inte kan bevisa något. Kan lika gärna vara en montör som brutit det vid störning eller annat jobb och inte haft med nya… Däremot ökar misstankegraden om strömstöld och annat mög om man ser att plomber saknas.

Men det är väl sisådär 15 år sedan jag jobbade i fält, så saker kan ju ha ändrats.
Det är också min erfarenhet.
Och så hanterar vi det också idag.
Dock så har den nya, moderna, elmätaren även en larmsignal som går till nätägaren om någon öppnar locket.
Hur detta hanteras är det säkert också olikheter från bolag till bolag.

V varpan1 skrev:
Tänk om du hade öppnat mätarskåpet och tittat nu för skojs skull, så sitter det ingen blombering där. Då får man ju ringa och berätta det så att det kan bli rätt, "jo jag skulle byta en säkring och då såg jag att det fattas ju ett sånt där plastsnöre som jag hört ska sitta där, det verkar ha fått fötter under åren".
Hannuse Hannuse skrev:
Dock så har den nya, moderna, elmätaren även en larmsignal som går till nätägaren om någon öppnar locket.
Ja, men som sagt. Elektriker får göra allt det där. Inkoppling mot mätaren, den pen etcetera.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Y yazeal skrev:
Ja, men som sagt. Elektriker får göra allt det där. Inkoppling mot mätaren, den pen etcetera.
Låter klokt! Jag är för att ta sig lite egen extra "frihet under ansvar" då och då, när det gäller rent byråkratiska teknikaliteter som är svindyra men tillför egentligen ingenting annat än meningslös byråkrati, men det här jobbet låter lämpligt för elektriker att göra!

Hannuse Hannuse skrev:
Nätägaren håller 100 koll på förbrukningsstatistik, om större förändring sker så kontrolleras alltid plomberingar. Det kan medföra höga straffavgifter.

B Baboobas skrev:
Nätägaren håller 100 koll på förbrukningsstatistik, om större förändring sker så kontrolleras alltid plomberingar. Det kan medföra höga straffavgifter.
Håller inte med där.
Att plombering i sig saknas betyder ju absolut inte att du har manipulerat din nätanslutning.
Däremot bör du anmäla till nätbolaget om den saknas.
Men jag har aldrig hört om någon som har blivit bötfälld eller straffad på grund av saknad plombering.

Förbrukningsstatistik håller jag däremot med om, den har vi bra koll på, och system som analyserar detta.

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför tror du att elektriker tycker att vissa jobb är tråkiga?????
I precis alla arbeten/uppdrag/positioner/roller jag haft har det funnits delar som varit väldigt stimulerande och roliga och det har även funnits delar som varit direkt pisstrista. Skulle jag jobba yrkesmässigt som elektriker är jag rätt övertygad om att jag skulle känna på samma sätt. Man kan väl vända på frågan. Varför skulle inte vissa uppdrag för en elektriker kännas roligare än andra?

Alfredo Alfredo skrev:
I precis alla arbeten/uppdrag/positioner/roller jag haft har det funnits delar som varit väldigt stimulerande och roliga och det har även funnits delar som varit direkt pisstrista. Skulle jag jobba yrkesmässigt som elektriker är jag rätt övertygad om att jag skulle känna på samma sätt. Man kan väl vända på frågan. Varför skulle inte vissa uppdrag för en elektriker kännas roligare än andra?
Och jag som jobbat som elektriker i stort sett hela mitt liv har aldrig upplevt jobbet som varken speciellt roligt eller speciellt tråkigt. Inte minst sedan man har haft några år i branschen, utan det har varit en grå vardag. Och då ska man veta att jag har sysslat med det mesta av dom jobb som elektriker utför.
Jag tror att många icke yrkesmän tycker att vissa arbetsmoment verkar mer spännande och tror då att även yrkesmannen tycker det. Men sedan man under några veckor kopplat tex centraler är det inte särskilt upphetsande att koppla en till.
(Det handlar inte enbart om centraler utan det kan vara vilket moment som helst)

Ps
det som ev skulle vara lite "tråkigare" är när man kommer hem till någon som har börjat med ett "jobb" för att sedan har kört fast och vill att man ska "röja upp" och det ska vara näst intill gratis för en del av jobbet är ju redan klart. Vad dom inte förstår är att det högst troligt skulle gått mycket fortare och blivit både billigare och bättre om man fått göra hela jobbet från början.

Redigerat:
  • Gilla
Pen och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.