21 020 läst ·
66 svar
21k läst
66 svar
Vattenfalls plombering
Vi anlitade behörig elektriker för att byta mätartavla och central.
Han klippte såklart plomberingen, både dem och jag har anmält detta till vattenfall men det sket dem i.
Dem skiter visserligen i det mesta och speciellt sina kunder men ingen har dykt upp för att plombera på snart 1 år.
Han klippte såklart plomberingen, både dem och jag har anmält detta till vattenfall men det sket dem i.
Dem skiter visserligen i det mesta och speciellt sina kunder men ingen har dykt upp för att plombera på snart 1 år.
Mitt råd är att du inte gör något alls, inga inköp eller annat.Y yazeal skrev:Jag nöjer mig med att preppa med inköp av lämpligt material o rensa bort gamla kablar o fördra lite kabel o sånt tråkigt jobb. Ska se om jag kan pressa i en 5g6a i röret idag. Bra smörj, bra drag fjäder och så får en pressa i från ena hållet och en dra i fjädern nerifrån. Så ser vi om det går fint eller om vi måste dra runt den. Så får elektrikern byta kabeln till o från mätaren och splitta upp pen o koppla in mot centralen efteråt. Isolationstest görs såklart.
Dom flesta elektriker skulle vända i dörren om du pillat själv på plombering.
Om du vill köpa material själv fråga elfirman du tänkt anlita först.
Dom kan helt enkelt vägra göra jobbet om dom inte gillar ditt material.
Det handlar om ansvaret för materialet man som yrkesman monterar. Jag kan tex låta kund köpa in uttag o brytare själva om dom verkligen vill men förklarar att om dom köper in fel så jag får åka fram och tillbaka mm så kostar det extra medan om jag köper in fel så står jag för extra kostnader i samband med det.
Förklarar även vad för uttag/brytare som jag monterar och varför jag inte monterar sånt som kommer från tex en känd blå butikskedja el temu....
Min elfirma var okej med att jag köper in egna saker. Jag kan planera in det bra. Men självklart ingen skit. Håller mig till bra kablar, Hager, Plejd och Schneider Exxact typ. Så det mesta är bra att jobba med.L laxen86 skrev:Mitt råd är att du inte gör något alls, inga inköp eller annat.
Dom flesta elektriker skulle vända i dörren om du pillat själv på plombering.
Om du vill köpa material själv fråga elfirman du tänkt anlita först.
Dom kan helt enkelt vägra göra jobbet om dom inte gillar ditt material.
Det handlar om ansvaret för materialet man som yrkesman monterar. Jag kan tex låta kund köpa in uttag o brytare själva om dom verkligen vill men förklarar att om dom köper in fel så jag får åka fram och tillbaka mm så kostar det extra medan om jag köper in fel så står jag för extra kostnader i samband med det.
Förklarar även vad för uttag/brytare som jag monterar och varför jag inte monterar sånt som kommer från tex en känd blå butikskedja el temu....
Jag sommarjobbade på ett elnätsföretag en gång. Kommer ihåg en gång när vi gjort något och då brutit plomben på mätaren. Han jag jobbade med hade glömt plomberingsverktyget i bilen och orkade inte hämta det så han använde en avbitare för att pressa ihop plombenS Snikholt skrev:I alla mina år i yrket som linjemontör, där mätarjobb ingick har vi anmält någon för saknad plomb vid enstaka tillfälle exakt noll ggr.
Anledningen är att man inte kan bevisa något. Kan lika gärna vara en montör som brutit det vid störning eller annat jobb och inte haft med nya… Däremot ökar misstankegraden om strömstöld och annat mög om man ser att plomber saknas.
Det kostar säkert för mycket för någon avdelning som anlitar någon annan avdelning inom Vattenfall att utföra plomberingen och då interndebiterar hutlöst.T Tommi Latomaa skrev:
Fast de lär ju ha registrerat att det saknas plomb, så vill man minska sin elräkning har man ju alla möjligheter, särskilt om elmätaren är inomhus så de inte kan komma på helt oväntat besök
Knappast de flesta. För det första är det inte säkert att det syns.L laxen86 skrev:
Men om det upptäcks vet ingen varför det saknas plombering. Finns det en "pillad" plombering vet inte elektrikern (eller någon annan) vad det beror på.
Vissa skulle kommentera det. Andra skulle plombera själva. Men väldigt många skulle totalt strunta i saken. Att bara vända i dörren skulle knappast någon göra.
- Vid misstanke om att någon "pillat själv" skulle elektrikern troligen vilja kolla närmare så att anläggningen inte är direkt livsfarlig för beställaren. Slut på del 1...
- Vad som händer i del 2 beror på...
Ja dem är ju skilda företag inom samma företag vad jag förstått av elfirmor.L lbgu skrev:Det kostar säkert för mycket för någon avdelning som anlitar någon annan avdelning inom Vattenfall att utföra plomberingen och då interndebiterar hutlöst.
Fast de lär ju ha registrerat att det saknas plomb, så vill man minska sin elräkning har man ju alla möjligheter, särskilt om elmätaren är inomhus så de inte kan komma på helt oväntat besök![]()
Men jag hör vad du säger 😂
Har också sett flera mätare utan plombering ibland till och med efter personal på elbolaget som just bytt mätare.. Andra gånger efter elfirmor som felsökt och bytt kablar osv osv.. så nej det är inte så jäkla noga alls
Även om det teoretiskt är fel att bryta plomberingen som icke elektriker så är problemet att ingen kan bevisa att DU har brytit plomberingen , ja såvida man inte är så urbota dum att man berättar det..
Sen är det klart letar elbolaget vem som stjäl ström i området så kommer man ju att titta mer noga där plomberingen saknas. där är såklart risken större att nån har "råkat" koppla fel
Men så länge man inte själv berättar att man brutit plomberingen så blir det ett väldigt svårt fall att utom rimligt tviviet bevisa vem som klippt plomberingen eller om det aldrig sattes dit nån eller hur det gått till
Sen är det väl absolut olämpligt att hempula el inne bakom elnätsägarens plombering.. och det är viktigt att det är rätt och riktigt och korrekt utfört..
Som sagt tror aldrig jag hört nån som blivit straffad för bruten plombering vid elmätare
Även om det teoretiskt är fel att bryta plomberingen som icke elektriker så är problemet att ingen kan bevisa att DU har brytit plomberingen , ja såvida man inte är så urbota dum att man berättar det..
Sen är det klart letar elbolaget vem som stjäl ström i området så kommer man ju att titta mer noga där plomberingen saknas. där är såklart risken större att nån har "råkat" koppla fel
Men så länge man inte själv berättar att man brutit plomberingen så blir det ett väldigt svårt fall att utom rimligt tviviet bevisa vem som klippt plomberingen eller om det aldrig sattes dit nån eller hur det gått till
Sen är det väl absolut olämpligt att hempula el inne bakom elnätsägarens plombering.. och det är viktigt att det är rätt och riktigt och korrekt utfört..
Som sagt tror aldrig jag hört nån som blivit straffad för bruten plombering vid elmätare
Nackdelen är väl att det blir problem med 25A säkring, om man nu vill ha det, eller kommer vilja ha det.Bo.Siltberg skrev:
Om kabeln är förlagd med någorlunda god värmeavledning så kan det gå, på gnällen.
Sen ska den ju gärna inte heller vara alltför lång, för då äventyras villkoret för tid för frånkoppling.
Oavsett ska man kanske märka upp invid mätarsäkringarna att det finns en 5x4 matning - MAX 20A, eller nåt sånt.
Man välja 3x6+10 också men båda är inga direkt vanliga fåglar.Mikael_L skrev:
Nackdelen är väl att det blir problem med 25A säkring, om man nu vill ha det, eller kommer vilja ha det.
Om kabeln är förlagd med någorlunda god värmeavledning så kan det gå, på gnällen.
Sen ska den ju gärna inte heller vara alltför lång, för då äventyras villkoret för tid för frånkoppling.
Oavsett ska man kanske märka upp invid mätarsäkringarna att det finns en 5x4 matning - MAX 20A, eller nåt sånt.
Jag fick i en aceflex rk-v 5*6 utan problem. Så väntar på elektriker för inkoppling, ny brytare efter mätaren och delning från pen.Mikael_L skrev:
Nackdelen är väl att det blir problem med 25A säkring, om man nu vill ha det, eller kommer vilja ha det.