Kablarna från mätaren är nog 80 år gamla och dags att byta (till 4G10 då det är pen) samt flytta 80 år gamla brytaren från innan till ny brytare efter.
Självklart behörighetskrav ande arbete.
Men den är som sagt plomberad. Vad säger Vattenfall om brutna plomberingar egentligen? Inte direkt att de kommer vara här o springa mycket heller. Inkommande serviskabeln är nyare o bättre ut också 16mm2 med 35a avsäkringar inne där vi då också kan plocka ur säkringar o bryta strömmen. Och därifrån i nyare 16mm2 kabel till 16a porslingssäkringar. Från den säkringshållaren så är det gamla kablar från 40-talet eller. Till en gammal huvudbrytare byggd i backelit trä och porslin som vi tar bort, och sen från brytare till mätaren är det lika gammal kabel, och efter mätaren är det också gammal matning som behöver bytas till nya 10mm med en ny säkerhetsbrytare efter mätaren.
Men, plomberingen, bryr sig nån?
Så, inkommande, 35, 16, brytare, mätare, ny normkapsling. Efter 16 och upp till ny normkapslingen är kabeln gammal och kass.
Självklart behörighetskrav ande arbete.
Men den är som sagt plomberad. Vad säger Vattenfall om brutna plomberingar egentligen? Inte direkt att de kommer vara här o springa mycket heller. Inkommande serviskabeln är nyare o bättre ut också 16mm2 med 35a avsäkringar inne där vi då också kan plocka ur säkringar o bryta strömmen. Och därifrån i nyare 16mm2 kabel till 16a porslingssäkringar. Från den säkringshållaren så är det gamla kablar från 40-talet eller. Till en gammal huvudbrytare byggd i backelit trä och porslin som vi tar bort, och sen från brytare till mätaren är det lika gammal kabel, och efter mätaren är det också gammal matning som behöver bytas till nya 10mm med en ny säkerhetsbrytare efter mätaren.
Men, plomberingen, bryr sig nån?
Så, inkommande, 35, 16, brytare, mätare, ny normkapsling. Efter 16 och upp till ny normkapslingen är kabeln gammal och kass.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Din elektriker som utför arbetet skall anmäla att han brutit plomberingen, sedan kommer vattenfall ut och sätter ny plombering. Jag tror att vissa elfirmor är betrodda med plomberingsverktyg och kan sätta ny plombering själva (fast jag tror att de måste anmäla när de gör det).
Tack. Och om man inte orkar vänta på elektriker utan gärna vill ha el igång. Om Vattenfall kommer om 10 år och det inte finns plombering kvar.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Tycker nog att du bör låta en elektriker göra detta. Inte lämpligt hempularprojekt.
Har du inte el nu? Vad är i så fall brådskande?
Detta är absolut inte ett lämpligt hempularprojekt! Dessutom är det ett av få brott mot elsäkerhetslagen som faktiskt riskerar att upptäckas och orsaka problem även om utförandet är perfekt i övrigt.
Detta är absolut inte ett lämpligt hempularprojekt! Dessutom är det ett av få brott mot elsäkerhetslagen som faktiskt riskerar att upptäckas och orsaka problem även om utförandet är perfekt i övrigt.
Olika bolag använder olika modeller. Mitt bolag har ett tenn(?)-sigill som är specifikt för dem - åtminstone på den försegling som jag har kvar idag. Sedan saknar jag sedan någon månad försegling på andra delar av huvudcentralen, men nätbolaget verkar inte ha bråttom med att åtgärda det. Jag gissar att de gör det när det blivit varmare ute...Farstatjej90 skrev:
Man väljer nåt som är så likt som möjligt sen bara spelar man dum.pacman42 skrev:
Olika bolag använder olika modeller. Mitt bolag har ett tenn(?)-sigill som är specifikt för dem - åtminstone på den försegling som jag har kvar idag. Sedan saknar jag sedan någon månad försegling på andra delar av huvudcentralen, men nätbolaget verkar inte ha bråttom med att åtgärda det. Jag gissar att de gör det när det blivit varmare ute...
Farstatjej90 skrev:
Ja, jag kör mellanvägen, preppar lite ny 10kvadratskabel, kapslingar o sånt. och så får elektriker göra jobbet sen. Det är inte jätte tjocka rör dock. Den grova jordkabel 4g10 jag har med solid ledare är inte ens värt att försöka få igenom. Inte 5g10 jordkabel med flertråds heller. Finns det nån kompakt smidigt 4g10 kabel för rör förläggning inomhus eller har man bäst chans på lös FK. Om man kör lös FK, kan man köra 6mm få faserna och 10mm på pen. Utlösningsvillkoren på faserna räcker 6mm för och 10mm på pen för att möta kraven på fysisk tålighet där. Vad tror ni, funkar det om det är dåligt med plats för hel kabel i röret? Blir lite jobb o gå igenom betongbjälklag etcetera för att dra runt en jordkabel.tommib skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Nej, det har inget med det att göra. Du kan inte ordna separat psa osv efter jordfelsbrytaren för hela centralen. Men du kan dela upp till separat jord och neutral före jordfelsbrytaren. Men det är under förutsättning att du inte har PEN vidare till ngn undercentral från centralen.
Men jag upprepar: Gör inte detta som ett hempularrojekt. Det finns för många tänkbara och otänkbara fallgropar.
Men jag upprepar: Gör inte detta som ett hempularrojekt. Det finns för många tänkbara och otänkbara fallgropar.
Ja, då är det kanske bäst. Ska kolla efter 5g6 och se isåfall. Nej. Behövs ingen pen vidare sen. Det är bara mätare och sen en kabel upp till en vanlig central med typ 12 grupper i. Sant, är så van att splitta upp pen med jordfelsbrytare att det var det som dök upp först.H hempularen skrev:Nej, det har inget med det att göra. Du kan inte ordna separat psa osv efter jordfelsbrytaren för hela centralen. Men du kan dela upp till separat jord och neutral före jordfelsbrytaren. Men det är under förutsättning att du inte har PEN vidare till ngn undercentral från centralen.
Aceflex pure 5g6 verkar vara bland de tunnare o smidigare 14,8mm samt 5*d böjradie. Nån som har tunnare tips? Jag skulle föredra att ha en dubbelisolerad kabel framför lösa rk då det är metallrör den ska dras i. Smidigast 5g6 vinner. Har konto på Rexel och Ahlsell etc för att handla där om ni vet nån där.Y yazeal skrev:
Redigerat: