21 020 läst ·
66 svar
21k läst
66 svar
Vattenfalls plombering
Du kan välja de speciellt utformade kablarna som är avsedda för din typ av jobb dvs omdragning av stigare i gamla metallrör. Det är bra och rätt tänkt av dig att använda kabel och inte enledare där.Y yazeal skrev:Aceflex pure 5g6 verkar vara bland de tunnare o smidigare 14,8mm samt 5*d böjradie. Nån som har tunnare tips? Jag skulle föredra att ha en dubbelisolerad kabel framför lösa rk då det är metallrör den ska dras i. Smidigast 5g6 vinner. Har konto på Rexel och Ahlsell etc för att handla där om ni vet nån där.
Tips på en sån kabel hos Rexel, Ahlsell eller sonepar? Jag ska bara ha två stigare, totalt ca 20m.GK100 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
I alla mina år i yrket som linjemontör, där mätarjobb ingick har vi anmält någon för saknad plomb vid enstaka tillfälle exakt noll ggr.Y yazeal skrev:
Anledningen är att man inte kan bevisa något. Kan lika gärna vara en montör som brutit det vid störning eller annat jobb och inte haft med nya… Däremot ökar misstankegraden om strömstöld och annat mög om man ser att plomber saknas.
Men det är väl sisådär 15 år sedan jag jobbade i fält, så saker kan ju ha ändrats.
Jag hade hem en elektriker i ett tidigare hus som behövde bryta en sådan och han pillade upp plomberingen med en vass kniv och när han var klar så hade han något material som han lade på båda sidor av plomben och klämde ihop den igen med en bred tång och det syntes inget alls på plomben efteråt.pacman42 skrev:
Olika bolag använder olika modeller. Mitt bolag har ett tenn(?)-sigill som är specifikt för dem - åtminstone på den försegling som jag har kvar idag. Sedan saknar jag sedan någon månad försegling på andra delar av huvudcentralen, men nätbolaget verkar inte ha bråttom med att åtgärda det. Jag gissar att de gör det när det blivit varmare ute...
Varför ens krångla till det, har man anlitat en elfirma så anmäler elfirman att de brutit plomberingen och nätbolaget ordnar ny plombering kostnadsfritt...I Incinerator skrev:
Skulle en elfirma jag anlitat mixtra och försöka återställa plomberingen då skulle jag som kund fundera på hur seriös firman är i övrigt...
Han ändrade eller bytte en kabel så det var helt ok för mej.H HSP skrev:
Vi har en lag i Sverige gällande elsäkerhet som är ganska tydlig, med det sagt så förekommer ju egna små projekt ute i stugorna vilket kanske inte är hela världen. Detta är dock att tänja på det lite väl långt.
Tycker en rimlig gräns är centralernas kapsling. Dvs att pilla med och göra kompletteringar och justeringar ute i huset är rimligt gällande hemmafix med befintliga grupper. Att lägga till grupper eller bygga om centralens PEN och bryta plomberingar är det inte. Det är fall då jag alla fall skulle vilja ha papper på ett en elektriker gjort jobbet.
Blir det fel så påverkar det HELA anläggningen och kostnaderna kan bli extremt höga. Argument att man inte orkar vänta och nån elektriker får fixa till sen blir bara larv. Anläggningen funkar ju nu…
Tycker en rimlig gräns är centralernas kapsling. Dvs att pilla med och göra kompletteringar och justeringar ute i huset är rimligt gällande hemmafix med befintliga grupper. Att lägga till grupper eller bygga om centralens PEN och bryta plomberingar är det inte. Det är fall då jag alla fall skulle vilja ha papper på ett en elektriker gjort jobbet.
Blir det fel så påverkar det HELA anläggningen och kostnaderna kan bli extremt höga. Argument att man inte orkar vänta och nån elektriker får fixa till sen blir bara larv. Anläggningen funkar ju nu…
När elektrikern är klar så anmäler han till vattenfall om att den är bruten så dom kan åka ut och plombera den igen. Om inte kan det bli problem om dom ser det efterY yazeal skrev:Kablarna från mätaren är nog 80 år gamla och dags att byta (till 4G10 då det är pen) samt flytta 80 år gamla brytaren från innan till ny brytare efter.
Självklart behörighetskrav ande arbete.
Men den är som sagt plomberad. Vad säger Vattenfall om brutna plomberingar egentligen? Inte direkt att de kommer vara här o springa mycket heller. Inkommande serviskabeln är nyare o bättre ut också 16mm2 med 35a avsäkringar inne där vi då också kan plocka ur säkringar o bryta strömmen. Och därifrån i nyare 16mm2 kabel till 16a porslingssäkringar. Från den säkringshållaren så är det gamla kablar från 40-talet eller. Till en gammal huvudbrytare byggd i backelit trä och porslin som vi tar bort, och sen från brytare till mätaren är det lika gammal kabel, och efter mätaren är det också gammal matning som behöver bytas till nya 10mm med en ny säkerhetsbrytare efter mätaren.
Men, plomberingen, bryr sig nån?
Så, inkommande, 35, 16, brytare, mätare, ny normkapsling. Efter 16 och upp till ny normkapslingen är kabeln gammal och kass.
Nä, tänkte det som en gräns i stegrande ordning. Gränsen är att behöva bryta kapsling till centralen, att bygga om PEN eller bryta plombering ser jag som direkt olämpligt.Alfredo skrev:
Jag nöjer mig med att preppa med inköp av lämpligt material o rensa bort gamla kablar o fördra lite kabel o sånt tråkigt jobb. Ska se om jag kan pressa i en 5g6a i röret idag. Bra smörj, bra drag fjäder och så får en pressa i från ena hållet och en dra i fjädern nerifrån. Så ser vi om det går fint eller om vi måste dra runt den. Så får elektrikern byta kabeln till o från mätaren och splitta upp pen o koppla in mot centralen efteråt. Isolationstest görs såklart.L Liljeros skrev: