15 213 läst ·
103 svar
15k läst
103 svar
Vattenfall höjer elnätsavgiften saftigt från 1 Januari 2026
Det hjälper inte när det är något som jag behöver typ igår.useless skrev:
Det är inte lätt att ha framförhållning när husdjuren blir akut sjuka, och det behövs receptbelagd medicin.
Hellre det, och att den finns när man behöver den. Liksom, det är som att säga "Vi monterar ett bilbälte om du krockar,. för oftast behövs det inte"...Fairlane skrev:
Det beror väl mest på att det är en medicin som det inte är någon större åtgång på, så då får man beställa med den. Alternativet kanske användes innan avregleringen att alla apotek beställde hem medicinen så att den skulle finnas och så fick man slänga en massa. Jag vet inte om det är så bra heller.
Nja, det råkar jag veta lite om, eftersom jag jobbat där ett tag. Ja, det är en koncern, men det är helt vattentäta skott mellan dem, enligt lag, och man tar det på stort allvar. Det trummades in i oss från dag 1. Vi fick inte ens vara samlokaliserade i samma lokaler.D datpsu skrev:
Detta för att just Vattenfall Eldistribution har en monopolställning, och verkligen måste behandla alla aktörer helt rättvist.
Så kan det vara. Men likväl Vattenfall.T Troberg skrev:Det hjälper inte när det är något som jag behöver typ igår.
Det är inte lätt att ha framförhållning när husdjuren blir akut sjuka, och det behövs receptbelagd medicin.
Hellre det, och att den finns när man behöver den. Liksom, det är som att säga "Vi monterar ett bilbälte om du krockar,. för oftast behövs det inte"...
Nja, det råkar jag veta lite om, eftersom jag jobbat där ett tag. Ja, det är en koncern, men det är helt vattentäta skott mellan dem, enligt lag, och man tar det på stort allvar. Det trummades in i oss från dag 1. Vi fick inte ens vara samlokaliserade i samma lokaler.
Detta för att just Vattenfall Eldistribution har en monopolställning, och verkligen måste behandla alla aktörer helt rättvist.
Och här kommer du med fakta.F Freda skrev:Informationen från Vattenfall innehåller lögner...
Man skriver "den ökade elanvändningen i sammhället" Detta är inte sant!
Och det enda man verkar vara intresserad av är att bygga nya ledningar till andra länder för att sälja vår energi.
Efter 1980- och 1990-talet — utplaning och stabil nivå
Sen kan man ju också tycka att eftersom staten (alltså alla vi) äger Vattenfall så borde vi få elen till produktionspris och låta den el som säljs utomlands bekosta underhåll och utbyggnad....och vinst utöver det gå till stadskassan.
- Enligt en sammanställning från 2015 (pdf om elanvändning) har elanvändningen i Sverige legat någorlunda stabil på mellan 130–140 TWh/år sedan slutet av 1980-talet. nepp.se+1
- Under senare år har elanvändningen till och med minskat något, och den ligger numera under 130 TWh/år. nepp.se+2Statistikmyndigheten SCB+2
- En källa skriver att i 2024 uppgick elanvändningen till ca 136,2 TWh. Ekonomifakta
Och nej jag är varken Vänsterpartist, Socialdemokrat, Miljöpartist eller Centerpartist.
Så var det med det, nu återgå till fler lögner ännu värre större lögner och högre priser. Hehe.
De är båda utsatta för konkurrens! Det är inte Vattenfall vad gäller eldistribution.Fairlane skrev:
Skrota Energimyndigheten!👿👿!
Dagens Studio Ett i P1 hade i dagens sändning ett längre inslag om elnätsavgifterna. Vattenfall erbjöds att medverka men det enda svaret var inga kommentarer.
Mitt lokala elbolag höjer den fasta avgiften med 5%, sedan inför de dessutom effekttariff som skall vara inkomstneutral i sig där överföringsavgift på el flyttas över till en effekttariff. Dvs, mycket lägre överföringsavgift, men istället en effekttaxa per kWh (beräknad på de tre högsta topparna varje månad under Nov-Mar mellan kl 7-21 alla dagar i veckan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Det vet jag. Jag besvarade en fråga...K Kolbro skrev:
Det tycker jag inte, däremot bör man ge dem verktygen som de efterfrågar. Det blir inte lägre avgifter för att Energimyndigheten försvinner.K Kolbro skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Det återkommande argumentet när det gäller skillnad i nätavgifter mellan dessa företag är att Vattenfall har ett stort landsbygdsnät vilket Tekniska Verken inte har. Ett landsbygdsnät med glest mellan kunderna är mycket dyrare att underhålla än stadsnät så lite ligger det väl i det.S sjoelund skrev:
Ett företag som nästan bara har landsbygd i sitt nät och som är svindyra är Skyllberg elnät. De lär väl höja sina priser ytterligare från årsskiftet och då blir det än värre än de som gäller nu (bilden).
De går dessutom i vinst med ca en halv miljard varje år, stackarna.C cpalm skrev: