15 218 läst ·
103 svar
15k läst
103 svar
Vattenfall höjer elnätsavgiften saftigt från 1 Januari 2026
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Telefoni och taxi är två exempel som jag kom er på direkt. Samtal med Tele2 var ungefär halva kostnaden mot Telia. Tack har blivit både lättare att få och billigare än med monopolsituationen som var innan.F Fin_lampa skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Apoteken har blivit mycket mer tillgängliga med avsevärt bättre öppettider och priserna på receptfria varor lägre.F Fin_lampa skrev:Jag tar gärna exempel på när privatiseringen och konkurrensen sänkt pris för slutkunden. Syftet med privatiseringen är väl att tjäna pengar. Jag är inte vrålsosse men livsnödvändiga grejer bör staten överse och förhoppningsvis i första hand driva i vinstintresse så medborgarna går på knä eller får stressutslag vinter månaderna för att någon jävel alltid ska reparera någon jävla kärnreaktor som aldrig verkar kunna servas sommartid. Men som jag skrev tidigare jag orkar fan inte bry mig det är bara att dra ner byxorna.
Bilprovning också betydligt mer lättillgängligt men definitivt inte billigare.
Telefoni som redan nämnts - avsevärt lägre priser i och med konkurrensen men även teknikutvecklingen.
Trots att man satsat stort på t.ex 4G och nu 5G har priserna på telefoni påverkats marginellt. Konkurrensen fungerar.
När det gäller elnätet har det väl alltid funnits mängder av nätägare såväl privata som kommunala och så statliga Vattenfall då.
Priserna har stigit stadigt! Finns ingen konkurrens överhuvudtaget.
Däremot har elhandeln avreglerats. Ser man till det totala elpriset är det ändå nätavgifter och skatter som utgör den största och icke påverkbara delen (mer än genom att minska sin förbrukning när det gäller den rörliga delen av priset).
Så om denna avreglering varit till nackdel för kunden är jag inte säker på.
Verkar som upplevelsen av konkurrens är subjektiv och kanske mest beroende på var man bor. Där jag bor kostar en besiktning nu 750 kr, noll konkurrens om man inte åker 3 mil, förr 399 kr. Svin bra! Inte mer tillgängligt och dyrare. Jag har aldrig åkt en billig taxi förutom yellow cabs i NYC 2012 då det kostade typ 6 dollar med dricks att åka från brooklyn till manhattan. 7 år senare såg man knappt yellow cabs i brooklyn och det kostade 17 dollar med uber eller lyft att åka 2 km i brooklyn. Kanske irrelevant men det är min bild av konkurrens. Telefoni är alltså så mycket billigare nu när ett abonnemang kostade 29 kr förr och någon kr per minuten och standard abonnemang idag börjar på 199 kr hos dom stora aktörerna om man borträknar budget, bättre täckning och kapacitet i storstan där det är billigt att konkurrera i obyggden får man ta det som funkar även om det kostar skjortan. Som sagt olika bild bara bor man i storstan är det kanske toppen =)
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Det beror väl mest på att det är en medicin som det inte är någon större åtgång på, så då får man beställa med den. Alternativet kanske användes innan avregleringen att alla apotek beställde hem medicinen så att den skulle finnas och så fick man slänga en massa. Jag vet inte om det är så bra heller.T Troberg skrev:
Sverige tillverkar mer el än vi gör av med. Överskottet exporteras.
Borde vi inte ha lägre kostnader för elen, då Vattenfall med kollegor gör mycket stora vinster.
Vattenfalls vinster går rakt in i statskassan.
Regeringen sänker skatten på något och höjer på annat.
Summan av lasterna är konstant.
Borde vi inte ha lägre kostnader för elen, då Vattenfall med kollegor gör mycket stora vinster.
Vattenfalls vinster går rakt in i statskassan.
Regeringen sänker skatten på något och höjer på annat.
Summan av lasterna är konstant.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Det är Vattenfall Eldistribution som höjer priset. Det är olika bolag.D datpsu skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Jag minns när det kostade närmare två kronor i minuten att ringa "riks" inom landet. Den fasta avgiften låg på över 150:- per månad. Att ringa till utlandet var svindyrt. 19,50:-;per minut till Australien minns jag mycket väl. Vi talar då om fast telefoni. Då hade Televerket senare Telia monopol.F Fin_lampa skrev:Verkar som upplevelsen av konkurrens är subjektiv och kanske mest beroende på var man bor. Där jag bor kostar en besiktning nu 750 kr, noll konkurrens om man inte åker 3 mil, förr 399 kr. Svin bra! Inte mer tillgängligt och dyrare. Jag har aldrig åkt en billig taxi förutom yellow cabs i NYC 2012 då det kostade typ 6 dollar med dricks att åka från brooklyn till manhattan. 7 år senare såg man knappt yellow cabs i brooklyn och det kostade 17 dollar med uber eller lyft att åka 2 km i brooklyn. Kanske irrelevant men det är min bild av konkurrens. Telefoni är alltså så mycket billigare nu när ett abonnemang kostade 29 kr förr och någon kr per minuten och standard abonnemang idag börjar på 199 kr hos dom stora aktörerna om man borträknar budget. Som sagt olika bild bara bor man i storstan är det kanske toppen =)
Nu är det fasta nätet snart historia men priserna på mobiltelefoni har sänkts oerhört sedan Telia fick konkurrens. Jag är kund hos Telia när det gäller mobilt bredband och är mycket nöjd skall tilläggas.
Mobilabonnemang har jag dock hos Hallon och för 89:- per månad ringer och sms:ar jag obegränsat inom Sverige och EU/EES/UK.
Det tycker åtminstone inte jag är dyrt.
Vad gäller bilprovning håller jag med dig om priserna. Tillgängligheten är dock avsevärt bättre än på monopolets tid och numera finns alltid lediga tider att tillgå utan lång framförhållning.
Det första som hände när fasta telenätet avreglerades i slutet av 1990-talet var att extrakostnaden för riks- och regionsamtal försvann. Det var en omotiverad kostnad ur ett tekniskt perspektiv, men en bra kassako då folk vant sig vid att det kostade mer att ringa till ett annat riktnummer.N Nalleman64 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Ja om jag minns rätt ville Telia ha 6 kr/minut till USA, medan Tele2 nöjde sig med 2 kr/minut. Där är jag övertygad om att konkurrensen snarare än teknikutvecklingen var skillnaden.N Nalleman64 skrev: