N
TorpAnders TorpAnders skrev:
Mälarenergis höjningar till trots så blir summan den att 2026 blir billigare än 2025.
[bild][bild]
Men månadskostnaden 2026 är ju högre än den 2025 eller har jag missat något?

N Nalleman64 skrev:
Men månadskostnaden 2026 är ju högre än den 2025 eller har jag missat något?
Tvärtom läs en gång till 👀

Tvärtom läs en gång till 👀
Fasta kostnaden är väl högre?

Edit: 19% högre dessutom.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
Jonathanr Jonathanr skrev:
Men en snabb och superbred tanke/fråga, vad är det som ska till för att läget ska bli "schysst" med allt inom eldistribution framöver? Och jag är fullt medveten om att alla har olika möjligheter, inkomster och val. Man börjar ju nästan ifrågasätta att bo i villa snart, som nästan är ett mål för många i livet och vi som småbarnsfamilj skulle inte vilja ha det på något annat sätt som gått från hyresrätt till bostadsrätt sedan lyckats köpa en villa. Men med dagens läge så tar detta upp alldeles för mycket tid att bli tokig på just detta med el och hur det ska bli varje vinter. Sorry för lite OT men har bara druckit två koppar kaffe hittills 😂
Har du en tomt som är tillräckligt stor så kan du faktiskt bygga bort el-näts-parasiterna.

Gräv en grop ca 2m djup, 4m bred, kanske 10m lång. Isolera skiten ur det som för hus, mineralull eller EPS på sidorna, 40cm XPS under. Detta är din pool på senvåren och sommaren.
Sen installerar du 1 eller 2 luft-värmepumper med solceller, du får tillräckligt med energi från juni till september, för att höja temperaturen till över 60C i poolen som du täcker med 40cm EPS och bubbelplast.
Den är nu ditt värme-batteri, den kan hålla ca 10MW. Från den värmer du huset över vintern.
pacman42 pacman42 skrev:
Fasta kostnaden är väl högre?

Edit: 19% högre dessutom.
Men, om man upprepar det ofta "det har blivit billigare" och visar skärmavbilder på kalkylark eller liknande som förbryllar, och då igen upprepar "men vi har ju det bättre än för 100 år sen", så kommer folk så småningom tro på det och vara glada för att de har betalat för så fin och god el!

• Haha
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det är alltid sista raden som räknas…
I mitt fall blir det som i exemplet, alltså billigare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag kommer att spara in 2000 till 2500 kr per år när effekttarifferna införs, men det är fortfarande så att månadsavgiften ökar med 5% för mig. Hade jag inte haft två laddbilar och badtunna som huvudsakligen drar el på natten så hade jag haft mycket lägre elförbrukning och förlorat på effekttariffen.

N Nalleman64 skrev:
Det återkommande argumentet när det gäller skillnad i nätavgifter mellan dessa företag är att Vattenfall har ett stort landsbygdsnät vilket Tekniska Verken inte har. Ett landsbygdsnät med glest mellan kunderna är mycket dyrare att underhålla än stadsnät så lite ligger det väl i det.
Fast Vattenfall gör idag större vinst per kund, större vinst relativt omsättning, och har nu en prishöjning som är relativt större också. De har alltså redan en högre intäkt som motsvarar att de har mer landsbygd i nätet, men vill höja relativt mer ändå.

Och i nyheterna idag verkar det som om EI har synpunkter på en så stor höjning som Vattenfall annonserat. https://www.dn.se/sverige/myndigheten-underkanner-avgiftschock-pa-el/

Men det är lugnt! Ebba Bush säger att man sänker elskatten med 20% nästa år! 😁

S sjoelund skrev:
Och i nyheterna idag verkar det som om EI har synpunkter på en så stor höjning som Vattenfall annonserat. [länk]
Jag vet inte hur skarpa deras synpunkter är egentligen? Det är ju EI som har godkänt att intäktsramen för 2024–2027 är 40% högre än föregående period. Att man nu ska se över regelverket inför perioden 2028-2031 kommer inte påverka Vattenfalls höjningar de närmaste åren.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hur kan energiskatten gå ner från 43 öre till 34?

D Dilato skrev:
Det var väl det Ebba Busch skröt om igår, att från årsskiftet sänker de elskatten med tjugo procent efter att flera år i rad höjt den kraftigt.

D Dilato skrev:
Politiskt beslut, i denna elektrifierade röra som de själva orsakat, de borde skämmas som det blivit😡

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det var väl det Ebba Busch skröt om igår, att från årsskiftet sänker de elskatten med tjugo procent efter att flera år i rad höjt den kraftigt.
Det har jag missat..

Ska vi starta kraftdistributionsbolag gott folk? Någon som är bra på att dra högspänningskabel? 😁

• Gilla
Jonathanr
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
"Regeringen har presenterat ett förslag..."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.