15 218 läst ·
103 svar
15k läst
103 svar
Vattenfall höjer elnätsavgiften saftigt från 1 Januari 2026
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Har du en tomt som är tillräckligt stor så kan du faktiskt bygga bort el-näts-parasiterna.Jonathanr skrev:
Men en snabb och superbred tanke/fråga, vad är det som ska till för att läget ska bli "schysst" med allt inom eldistribution framöver? Och jag är fullt medveten om att alla har olika möjligheter, inkomster och val. Man börjar ju nästan ifrågasätta att bo i villa snart, som nästan är ett mål för många i livet och vi som småbarnsfamilj skulle inte vilja ha det på något annat sätt som gått från hyresrätt till bostadsrätt sedan lyckats köpa en villa. Men med dagens läge så tar detta upp alldeles för mycket tid att bli tokig på just detta med el och hur det ska bli varje vinter. Sorry för lite OT men har bara druckit två koppar kaffe hittills 😂
Gräv en grop ca 2m djup, 4m bred, kanske 10m lång. Isolera skiten ur det som för hus, mineralull eller EPS på sidorna, 40cm XPS under. Detta är din pool på senvåren och sommaren.
Sen installerar du 1 eller 2 luft-värmepumper med solceller, du får tillräckligt med energi från juni till september, för att höja temperaturen till över 60C i poolen som du täcker med 40cm EPS och bubbelplast.
Den är nu ditt värme-batteri, den kan hålla ca 10MW. Från den värmer du huset över vintern.
Men, om man upprepar det ofta "det har blivit billigare" och visar skärmavbilder på kalkylark eller liknande som förbryllar, och då igen upprepar "men vi har ju det bättre än för 100 år sen", så kommer folk så småningom tro på det och vara glada för att de har betalat för så fin och god el!pacman42 skrev:
Det är alltid sista raden som räknas…
I mitt fall blir det som i exemplet, alltså billigare.
I mitt fall blir det som i exemplet, alltså billigare.
Jag kommer att spara in 2000 till 2500 kr per år när effekttarifferna införs, men det är fortfarande så att månadsavgiften ökar med 5% för mig. Hade jag inte haft två laddbilar och badtunna som huvudsakligen drar el på natten så hade jag haft mycket lägre elförbrukning och förlorat på effekttariffen.TorpAnders skrev:
Fast Vattenfall gör idag större vinst per kund, större vinst relativt omsättning, och har nu en prishöjning som är relativt större också. De har alltså redan en högre intäkt som motsvarar att de har mer landsbygd i nätet, men vill höja relativt mer ändå.N Nalleman64 skrev:
Och i nyheterna idag verkar det som om EI har synpunkter på en så stor höjning som Vattenfall annonserat. https://www.dn.se/sverige/myndigheten-underkanner-avgiftschock-pa-el/
Jag vet inte hur skarpa deras synpunkter är egentligen? Det är ju EI som har godkänt att intäktsramen för 2024–2027 är 40% högre än föregående period. Att man nu ska se över regelverket inför perioden 2028-2031 kommer inte påverka Vattenfalls höjningar de närmaste åren.S sjoelund skrev: