15 214 läst ·
103 svar
15k läst
103 svar
Vattenfall höjer elnätsavgiften saftigt från 1 Januari 2026
Pengarna ska väl in till oändliga slukhål som Ukraina och EU. Svenskarna betalar näst mest per capita i unionen, bara holländska medborgare betalar mer till EU och det talas om kraftigt höjda avgifter till EU de närmaste åren. Det enda landet vars medborgare tjänar bra på EU är Ungern där det utslaget på varje medborgare blir en vinst på 5400 kronor.J jazzfreaket skrev:Det är väl inte så konstigt. När regeringen, lite populistiskt, sänker skatter på jobb och fossila bränslen (det gillar vi ju) så måste ju pengarna in någon annanstans. Utgifterna är ju trots allt desamma för mamma staten. Så ju fler jobbskatteavdrag, sänkt statlig skatt, bränsleskatt osv vi får desto mer kommer det höjas på andra områden.
Men det du skriver är inte heller sant. Vattenfall har inte ledningarna till utlandet, de ägs av Svenska Kraftnät.F Freda skrev:Informationen från Vattenfall innehåller lögner...
Man skriver "den ökade elanvändningen i sammhället" Detta är inte sant!
Och det enda man verkar vara intresserad av är att bygga nya ledningar till andra länder för att sälja vår energi.
Efter 1980- och 1990-talet — utplaning och stabil nivå
Sen kan man ju också tycka att eftersom staten (alltså alla vi) äger Vattenfall så borde vi få elen till produktionspris och låta den el som säljs utomlands bekosta underhåll och utbyggnad....och vinst utöver det gå till stadskassan.
- Enligt en sammanställning från 2015 (pdf om elanvändning) har elanvändningen i Sverige legat någorlunda stabil på mellan 130–140 TWh/år sedan slutet av 1980-talet. nepp.se+1
- Under senare år har elanvändningen till och med minskat något, och den ligger numera under 130 TWh/år. nepp.se+2Statistikmyndigheten SCB+2
- En källa skriver att i 2024 uppgick elanvändningen till ca 136,2 TWh. Ekonomifakta
Och nej jag är varken Vänsterpartist, Socialdemokrat, Miljöpartist eller Centerpartist.
Staten verkar inte vilja subventionera elen, tvärtom verkar den tänka att pengarna ska in så att sjukvård och skola m.m. ska betalas. Även om jag inte gillar höga elpriser så uppskattar jag ju skola och vård så inte helt enkelt det där. Om vi får elen till produktionspris så blir det ju inga pengar till utbyggnad och ingen vinst heller utöver som kan gå till statskassan.
Jo det är inte bara att ha råd att hosta upp rätt många miljoner när man köper villa det ska sen ska vintermånaderna kanske kosta upp till 10K i el utöver alla andra räkningar. Lösningen är väl att erbjuda ett billigt fast kwh pris som norge gjorde eller? Så kan vi sälja elen dyrt utomlands.Jonathanr skrev:
Men en snabb och superbred tanke/fråga, vad är det som ska till för att läget ska bli "schysst" med allt inom eldistribution framöver? Och jag är fullt medveten om att alla har olika möjligheter, inkomster och val. Man börjar ju nästan ifrågasätta att bo i villa snart, som nästan är ett mål för många i livet och vi som småbarnsfamilj skulle inte vilja ha det på något annat sätt som gått från hyresrätt till bostadsrätt sedan lyckats köpa en villa. Men med dagens läge så tar detta upp alldeles för mycket tid att bli tokig på just detta med el och hur det ska bli varje vinter. Sorry för lite OT men har bara druckit två koppar kaffe hittills 😂
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Skola och sjukvård skall inte delfinansieras via elnätsavgifter från de som ofrivilligt är kunder i statens nätbolag utan via, i första hand skatter och när det gäller sjukvård till en liten del patientavgifter.Hemingway skrev:
Men det du skriver är inte heller sant. Vattenfall har inte ledningarna till utlandet, de ägs av Svenska Kraftnät.
Staten verkar inte vilja subventionera elen, tvärtom verkar den tänka att pengarna ska in så att sjukvård och skola m.m. ska betalas. Även om jag inte gillar höga elpriser så uppskattar jag ju skola och vård så inte helt enkelt det där. Om vi får elen till produktionspris så blir det ju inga pengar till utbyggnad och ingen vinst heller utöver som kan gå till statskassan.
Det är absolut en åsikt man kan ha, men som inte delas av alla. Staten äger ju bolag för att de tycker verksamheten är viktig och för att de vill tjäna pengar på det. Pengarna ska sedan användas för att betala för statens kostnader.N Nalleman64 skrev:
Personligen är jag förespråkare för färre statliga bolag och kommunala bolag. Men alla tycker olika vad som är rätt nivå av statlig/kommunal inblandning.
I många fall har det blivit dyrare för medborgarna efter privatisering och dessutom har våra gemensamma tillgångar i flera fall slumpats ut till privata aktörer. Det enda fallet av lyckad avreglering var väl att släppa Telias monopol men det kan till stor del förklaras av den snabba tekniska utvecklingen inom området.
Tyvärr är alla nätägare utan konkurrens, inte bara Vattenfall. Man tycks prissätta som man behagar.N Nalleman64 skrev:För mig med 16A huvudsäkring blir höjningen drygt 14 %. Från 5050:- till 5775:-.
Överföringen höjs från 39 öre/kWh till 44,5 öre vilket motsvarar drygt 14 % det också.
Monopolsvin i farten igen! Kul att se att ett helstatligt företag föregår med gott exempel.
Elskatten sänks med knappt 10 öre kWh så det motverkar ju lite grann men Vattenfall tar givetvis varje tillfälle att roffa åt sig.
14 % är långt över inflationen.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Alltså vad tusan som helst, gärna med en lösning igår så jag kan slappna av 😂F Fin_lampa skrev:
Det jag känner är ska detta behöva vara ett till huvudbry i det vardagliga livet. Och ja, jag är en grubblare av högsta rang 🤝
Du kanske borde kolla fakta innan du påstår att jag ljuger....Hemingway skrev:
När Vattenfall är involverade
- Via sitt dotterbolag Vattenfall Services Nordic AB kan Vattenfall ha fått uppdrag att bygga delar av internationella elkablar. Exempel: förbindelsen Fenno‑Skan 2 mellan Sverige och Finland byggdes av Vattenfall Services Nordic AB. Fingrid+2tdworld.com+2
- I det fallet hade Vattenfall alltså en entreprenadroll — alltså praktiskt ansvar för konstruktionen av ledningen — medan drift och ägande troligen låg hos andra aktörer (t.ex. transmissionsnätsoperatörer).
⚠️ Men i grunden är det inte Vattenfall som ansvarar för internationella stamnät/överföringskablar
- Ansvar för drift, ägande och planering av det övergripande stamnätet (inklusive utlandsförbindelser) ligger hos Svenska kraftnät, inte Vattenfall. Wikipedia+2Clean Energy Wire+2
- Vattenfall – genom t.ex. Vattenfall Eldistribution – ansvarar primärt för regionala elnät och distribution inom Sverige. energyplaza.vattenfall.se+2Wikipedia+
Jag tar gärna exempel på när privatiseringen och konkurrensen sänkt pris för slutkunden. Syftet med privatiseringen är väl att tjäna pengar. Jag är inte vrålsosse men livsnödvändiga grejer bör staten överse och förhoppningsvis i första hand driva i vinstintresse så medborgarna går på knä eller får stressutslag vinter månaderna för att någon jävel alltid ska reparera någon jävla kärnreaktor som aldrig verkar kunna servas sommartid. Men som jag skrev tidigare jag orkar fan inte bry mig det är bara att dra ner byxorna.