Jag har inte koll på hur mycket det rör sig om, men efter vad jag hört sägas så delar Vattenfall ut enorma belopp varje år till aktieägarna. Och vilka är det som står för dom fiolerna??

C
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har en groende känsla av att man överinvesterar i iallafall 10kV-näten.
Det är alltid lätt att investera när någon annan betalar 🙄

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jag orkar typ inte bry mig längre. Frågan är hur länge elbranschen kan fortsätta höja och höja och höja allt varje år allt för den kommande elektrifieringen innan något sparkar bakut. Att inget politiskt parti verkar plocka pucken om lägre elpriser känns lite öppet mål inför valet nästa år?

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
D
😂 orkar heller inte bry mig längre.

Nu väntar jag bara på neutrino-panelerna för att ersätta de värdelösa sol-panelerna.

Men man har nog gått långt ifrån bäst föredatum innan de kommer på plats.

U Uno Mögel skrev:
Jag har inte koll på hur mycket det rör sig om, men efter vad jag hört sägas så delar Vattenfall ut enorma belopp varje år till aktieägarna. Och vilka är det som står för dom fiolerna??
Aktieägarna är ju vi, det är 100% statligt ägt.

• Gilla
MIWA och 1 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Om jag räknade rätt, så är det en ökning med ca 25%.
Vilket abonnemang har du? 14% ökning får jag med 16A ungefär. Även det saftigt såklart.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har också Vattenfall och går från ca 7000 till 8000 kr för 20A .. ca 14% här med alltså.. hade funderingar på att höja till 25 för att kunna ladda bilen snabbare, men det går ju en bit över 10000 kr... Lutar nog åt att sänka till 16A istället... 😄
Vi klarar oss med 16A säkring tack vare lastbalanseraren. Vänta ett år tills effekttariffer införs. Då blir det annars prissättning.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Informationen från Vattenfall innehåller lögner...
Man skriver "den ökade elanvändningen i sammhället" Detta är inte sant!
Och det enda man verkar vara intresserad av är att bygga nya ledningar till andra länder för att sälja vår energi.

Efter 1980- och 1990-talet — utplaning och stabil nivå​

• Enligt en sammanställning från 2015 (pdf om elanvändning) har elanvändningen i Sverige legat någorlunda stabil på mellan 130–140 TWh/år sedan slutet av 1980-talet. nepp.se+1
  • Under senare år har elanvändningen till och med minskat något, och den ligger numera under 130 TWh/år. nepp.se+2Statistikmyndigheten SCB+2
  • En källa skriver att i 2024 uppgick elanvändningen till ca 136,2 TWh. Ekonomifakta
Sen kan man ju också tycka att eftersom staten (alltså alla vi) äger Vattenfall så borde vi få elen till produktionspris och låta den el som säljs utomlands bekosta underhåll och utbyggnad....och vinst utöver det gå till stadskassan.

Och nej jag är varken Vänsterpartist, Socialdemokrat, Miljöpartist eller Centerpartist.

Redigerat:
  • Gilla
Ganescha och 5 till
  • Laddar…
RoTe
F Fin_lampa skrev:
Frågan är hur länge elbranschen kan fortsätta höja och höja och höja allt varje år allt för den kommande elektrifieringen innan något sparkar bakut. Att inget politiskt parti verkar plocka pucken om lägre elpriser känns lite öppet mål inför valet nästa år?
Helt riskfritt att ta svensken i rö*en då vi är det mjäkigaste folket i världen.

• Gilla
Maledictus och 11 till
  • Laddar…
Med tanke på prisökningen de senaste åren borde alla flaskhalsar varit bortbyggda för länge sedan

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Om jag räknade rätt, så är det en ökning med ca 25%.
Spännande o se om denna höjning påverkar kommande redovisade vinstresultat hos vattenfall. De borde det väl inte göra🤨🙄

U Uno Mögel skrev:
Och Vattenfall är ett statligt bolag så där vet girigheten inga gränser, det är länge sedan det hette att energi är en nyttighet vilken skall tillhandahållas medborgarna till en låg kostnad. Men det är klart det finns många hål att fylla i statens budget och det är lätt att slösa med andras pengar.

• Gilla
AnneKerstin
  • Laddar…
Christer g Carlsson Christer g Carlsson skrev:
Reagerade också på deras förklaring på ersättningen sänks då elpriserna sjunkit.
För dig som har solceller och producerar egen el kommer energiersättningen att sänkas
med 2,8 öre till 10,4 öre per kWh eftersom elpriserna har sjunkit. Det blir ca 800 kr minus för min sålda el prognosen på återbetalning lika med betald anläggning får jag kanske inte uppleva under min livstid på på jorden. Solceller är till för den som har råd.
Säljer du 28 500 kWh/år?

• Gilla
duetten
  • Laddar…
Det är väl inte så konstigt. När regeringen, lite populistiskt, sänker skatter på jobb och fossila bränslen (det gillar vi ju) så måste ju pengarna in någon annanstans. Utgifterna är ju trots allt desamma för mamma staten. Så ju fler jobbskatteavdrag, sänkt statlig skatt, bränsleskatt osv vi får desto mer kommer det höjas på andra områden.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Men en snabb och superbred tanke/fråga, vad är det som ska till för att läget ska bli "schysst" med allt inom eldistribution framöver? Och jag är fullt medveten om att alla har olika möjligheter, inkomster och val. Man börjar ju nästan ifrågasätta att bo i villa snart, som nästan är ett mål för många i livet och vi som småbarnsfamilj skulle inte vilja ha det på något annat sätt som gått från hyresrätt till bostadsrätt sedan lyckats köpa en villa. Men med dagens läge så tar detta upp alldeles för mycket tid att bli tokig på just detta med el och hur det ska bli varje vinter. Sorry för lite OT men har bara druckit två koppar kaffe hittills 😂

• Gilla
Mr Stirling och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.