15 216 läst ·
103 svar
15k läst
103 svar
Vattenfall höjer elnätsavgiften saftigt från 1 Januari 2026
Jag orkar typ inte bry mig längre. Frågan är hur länge elbranschen kan fortsätta höja och höja och höja allt varje år allt för den kommande elektrifieringen innan något sparkar bakut. Att inget politiskt parti verkar plocka pucken om lägre elpriser känns lite öppet mål inför valet nästa år?
Vi klarar oss med 16A säkring tack vare lastbalanseraren. Vänta ett år tills effekttariffer införs. Då blir det annars prissättning.Dan_Johansson skrev:
Informationen från Vattenfall innehåller lögner...
Man skriver "den ökade elanvändningen i sammhället" Detta är inte sant!
Och det enda man verkar vara intresserad av är att bygga nya ledningar till andra länder för att sälja vår energi.
Och nej jag är varken Vänsterpartist, Socialdemokrat, Miljöpartist eller Centerpartist.
Man skriver "den ökade elanvändningen i sammhället" Detta är inte sant!
Och det enda man verkar vara intresserad av är att bygga nya ledningar till andra länder för att sälja vår energi.
Efter 1980- och 1990-talet — utplaning och stabil nivå
- Enligt en sammanställning från 2015 (pdf om elanvändning) har elanvändningen i Sverige legat någorlunda stabil på mellan 130–140 TWh/år sedan slutet av 1980-talet. nepp.se+1
- Under senare år har elanvändningen till och med minskat något, och den ligger numera under 130 TWh/år. nepp.se+2Statistikmyndigheten SCB+2
- En källa skriver att i 2024 uppgick elanvändningen till ca 136,2 TWh. Ekonomifakta
Och nej jag är varken Vänsterpartist, Socialdemokrat, Miljöpartist eller Centerpartist.
Redigerat:
Helt riskfritt att ta svensken i rö*en då vi är det mjäkigaste folket i världen.F Fin_lampa skrev:
Och Vattenfall är ett statligt bolag så där vet girigheten inga gränser, det är länge sedan det hette att energi är en nyttighet vilken skall tillhandahållas medborgarna till en låg kostnad. Men det är klart det finns många hål att fylla i statens budget och det är lätt att slösa med andras pengar.U Uno Mögel skrev:
Säljer du 28 500 kWh/år?Christer g Carlsson skrev:
Reagerade också på deras förklaring på ersättningen sänks då elpriserna sjunkit.
För dig som har solceller och producerar egen el kommer energiersättningen att sänkas
med 2,8 öre till 10,4 öre per kWh eftersom elpriserna har sjunkit. Det blir ca 800 kr minus för min sålda el prognosen på återbetalning lika med betald anläggning får jag kanske inte uppleva under min livstid på på jorden. Solceller är till för den som har råd.
Det är väl inte så konstigt. När regeringen, lite populistiskt, sänker skatter på jobb och fossila bränslen (det gillar vi ju) så måste ju pengarna in någon annanstans. Utgifterna är ju trots allt desamma för mamma staten. Så ju fler jobbskatteavdrag, sänkt statlig skatt, bränsleskatt osv vi får desto mer kommer det höjas på andra områden.
Men en snabb och superbred tanke/fråga, vad är det som ska till för att läget ska bli "schysst" med allt inom eldistribution framöver? Och jag är fullt medveten om att alla har olika möjligheter, inkomster och val. Man börjar ju nästan ifrågasätta att bo i villa snart, som nästan är ett mål för många i livet och vi som småbarnsfamilj skulle inte vilja ha det på något annat sätt som gått från hyresrätt till bostadsrätt sedan lyckats köpa en villa. Men med dagens läge så tar detta upp alldeles för mycket tid att bli tokig på just detta med el och hur det ska bli varje vinter. Sorry för lite OT men har bara druckit två koppar kaffe hittills 😂