33 061 läst ·
460 svar
33k läst
460 svar
Vattenfall börjar testa effektavgift
ett annat resonemang från en oinsatt.Attitudeswe skrev:
Det är ju toppen att överföringen per kWh sänks till en femtedel. Det är inte fult att förbruka el - men hittils har man straffats hårt som storförbrukare.
Nätet finns och skall nyttjas effektivt. Det behöver finnas lika grova kablar för dom som bastar en gång i månaden som för dom som laddar 30mil bil varje natt. Innan effektavgiftens införande debiterades bastubadaren 2kr ich elbilsägaren 600kr (30mil* 2kWh/mil*30 dagar gånger 35öre överföring) för samma nät. Nu blir det mer rättvist.
Jag förutsätter att en ledning/ställverk och liknande har en livslängd. underhåll och uppgraderingskostanden tänker jag mig då är kostnaden för detta utspridd på de kWh den har förflyttat/transformerat under dess livslängd, dvs ju mer kWh man förbrukar desto större underhållsskuld. Man skulle då kunna argumentera att en som förbrukar mycket skall betala mer i underhållsskuld.
Jag för även resonemanget att det kostar lika mycket att använda effekt oberoende när på dygnet eller årstid för den enskilde. Problemet kommer när 1 miljon svenskar förbrukar mycket effekt under samma tid och infrastrukturen inte räcker till.
Ponera nu 20 år in i framtiden och effektavgifterna har inneburit förändrig. Gemene man har batterilagring hemma och det smarta hemmet anpassar sig. I realiteten har alla hushåll 10A enfas hem och alla toppar tas av batteri, man belastar nätet jämt över hela dygnet.
Då är vi ju tillbaka till hur det var förr -- storförbrukarna bör då betala mer för och det är rättvist. Effekttavgiften kan tas bort då den inte fyller någon funktion.
Eller är det industrin som ställer till det för oss i ekvationen? dvs industrin ska ha all effekt dagtid och hushållen får effekt på natten?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 353 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 353 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Ja och eftersom lokala elnätet har en fast kapacitet (om det inte byggs ut) så är jämn belastning på nätet samma sak som att det inte finns överskott/brist på kapacitet.Attitudeswe skrev:
Tillgänglighet av grön el styrs av elprismaknaden och möjligheten (vind, regn etc.) att skapa elen, det berörs inte av elnätets flaskhalsar.
absolut, effektavgiften är inte fast men det måste anses omöjligt att få en genomsnittlig effekt på 1 vilket innebär en höjd avgift på 110kr (som inte går att komma runt, vilket jag tolkar som en fast avgift och inte rörlig). Ligger genomsnittet på 2 och uppåt blir kostnaden 220kr och upp.Fairlane skrev:
Min poäng är att de lika väl kunde höjt den fast avgiften med 220kr och sen haft en rörlig om man gick över 2
Jämfört med andra nätägare som sänkt den fasta avgiften samtidigt som man införde rörlig effektavgift - vattenfall lägger effektavgiften ovanpå befintlig
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Vi fick dubblad fast avgift när vi också fick effektavgiften. Men de sänkte överföringsavgiften till 11öre/kwh så den märks knappt på fakturan.J Jimpalimpa83 skrev:absolut, effektavgiften är inte fast men det måste anses omöjligt att få en genomsnittlig effekt på 1 vilket innebär en höjd avgift på 110kr (som inte går att komma runt, vilket jag tolkar som en fast avgift och inte rörlig). Ligger genomsnittet på 2 och uppåt blir kostnaden 220kr och upp.
Min poäng är att de lika väl kunde höjt den fast avgiften med 220kr och sen haft en rörlig om man gick över 2
Jämfört med andra nätägare som sänkt den fasta avgiften samtidigt som man införde rörlig effektavgift - vattenfall lägger effektavgiften ovanpå befintlig
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 353 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 353 inlägg
Grön el skapas lokalt i lokalnätet med sol. Den förbrukas lämpligast lokalt genom att elbilar tillåts ladda med maxfart sommartid.U Utsliten och utdömd skrev:Ja och eftersom lokala elnätet har en fast kapacitet (om det inte byggs ut) så är jämn belastning på nätet samma sak som att det inte finns överskott/brist på kapacitet.
Tillgänglighet av grön el styrs av elprismaknaden och möjligheten (vind, regn etc.) att skapa elen, det berörs inte av elnätets flaskhalsar.
Du kan inte mena att vi skall ha lokalnätsförbrukning motsvarande en vintermiddag med -15 ute över hela året.
Om det en dag är -15 och nästa dag 0 gradigt. Är det bäst att elbilar laddar lite båda dagar eller att dom avvaktar till dagen med nollgradigt och då får ladda med hög fart?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Det är inte fasta steg, 1, 2, 3 etc. Du får betala även om det är 0,73 etc.J Jimpalimpa83 skrev:
Det är nog omöjligt att få 1 i en vanlig bostad ja, men det är väl inte heller det man måste sikta på?
Och om man ligger på 1,82? (Inte för att jag tror att det skulle ske)J Jimpalimpa83 skrev:
Tycker du att modellen skulle bli lättare att förstå om man höjde den fasta avgiften med 220 kr och sen bara räknade effektuttag över 2? Resultatet blir såklart detsamma om man ligger över 2, men vad tror du folk har lättast att förstå? För ett fritidshus som kanske knappt förbrukar något alls så skulle din modell göra det sämre, och så skulle man väl behöva ha olika fast avgift olika delar på året?
Det finns olika varianter, några har sänkt, några har inte gjort det. Hur Vattenfall kommer göra vet vi inte än. Man har provat en modell i mindre skala och kanske blir modellen precis som i testet, kanske anpassar man den efter kunskap som man fått under testet. Jag avvaktar åtminstone tills Vattenfall presenterat sin modell innan jag säger hur den blir.J Jimpalimpa83 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Vill man ha jämn belastning så är det bättre att ladda bilen på den nollgradiga dagen, och det är det motarbetas väl inte av effektavgiften?Attitudeswe skrev:
Tror postaren menade att det är just det det gör. Att ladda långsammare över två dagar blir billigare effekttaxa än att ladda snabbare på den 0-gradiga dagen. Men nu laddar man väl ändå på natten när det inte är någon effekttaxa alls (vattenfalls nuvarande modell)Fairlane skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 353 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 353 inlägg
Inte på individnivå om man har fjärrvärme/välisolerat värmepumpshus.Fairlane skrev:
På lokalnätsnivå hade det varit betydligt bättre (iaf nu när det finns få elbilar) att ingen laddade när det är kallt men att man får ladda med fri fart när det inte är kallt.
Det är ju bra om vattenfall har fritt på natten (men dom har väl dyrare för 25A än 16A). Andra nätägare har samma pris oavsett säkring men effekttaxa även en vinternatt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jag tänker mig att värmesystemet jobbar hårt när det är -15, men betydligt mindre när det är 0 så då finns plats för elbilen att ladda.B bhus2021 skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 353 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 353 inlägg
Mitt värmesystem jobbar med 2.3kW vid -15. Jag behöver i snitt ladda min bil med 6kW nattetid i januari för att ha energi nog att köra dom mil jag behöver.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Då har vi en ny faktor i diskussionen, alternativt en jag missade.Attitudeswe skrev:
Kanske, jag är inte helt övertygad. Om vi har 2 hus, det ena välisolerat med fjärrvärme och det andra ett 60-tals hus med luft/vatten så tänker jag mig att det senare huset kommer förbruka en hel del el den kalla dagen, men att ladda två elbilar (en i vardera hus) med fri fart tror jag ändå kommer dra mer än de vad minskningen i förbrukning blir på uppvärmningen när det blir varmare.Attitudeswe skrev:
Vattenfall har inte effektavgift alls än för den stora majoriteten av privatkunder, och vi vet väl inte hur modellen kommer se ut?Attitudeswe skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 353 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 353 inlägg
Jag har inga problem med att förbruka jämn effekt, men ser inte hur det är till nytta för elnätet.
I snitt ser mitt effektuttag ut såhär, och det torde ju vara mer gynnsamt för nätet att jag har hög effekt när andra inte har det? (Grå är min snitteffekt. Blåa är nätets snitteffekt. Turkos är snittpriset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I snitt ser mitt effektuttag ut såhär, och det torde ju vara mer gynnsamt för nätet att jag har hög effekt när andra inte har det? (Grå är min snitteffekt. Blåa är nätets snitteffekt. Turkos är snittpriset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder