Fairlane
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Mitt värmesystem jobbar med 2.3kW vid -15.
Ja, men det varierar såklart rejält mellan hus och hus och mellan värmesystem och värmesystem.
Jag behöver i snitt ladda min bil med 6kW nattetid i januari för att ha energi nog att köra dom mil jag behöver.
Ok, hur många timmar då? Jag skulle tro att en majoritet klarar sig med betydligt lägre i snitt. Säg 8 timmar => 48kWh. Räknar vi på att bilen drar 3 kWh per mil (vilket är rätt högt) så ger det ändå 16 mil per dygn eller ~480 mil i januari. Jag tror de flesta klarar sig med mindre.

Jag förstår inte heller hur det blir bättre att att släppa laddningen fritt när det är varmare. Säg att du förbrukar 0 kW då, istället för 2,3 kW och så vill du öka hastigheten på laddning från 6kW till 11 kW eller 22 kW? Det blir ju mycket mer.

Fairlane
I snitt ser mitt effektuttag ut såhär, och det torde ju vara mer gynnsamt för nätet att jag har hög effekt när andra inte har det?
Ja det är givetvis korrekt, men då får vi problemet med att folk inte förstår när det är dyrt och när det är billigt. Modellen blir väldigt komplex, och även om du kan hantera det så kommer 99% fullständigt ge upp och det borde ge ett sämre utfall. På sikt, när mer och mer utrustning stödjer det så kommer det nog vara lättare att anpassa modellen till något liknande. Då kommer också folk ha en lite bättre koll på effektavgiften generellt och slipper oroa sig för att de måste sälja sin bostad om de inte vill laga mat mitt i natten. Kanske klarar folk också av att förstå vad medelvärde av tre toppar är, vilket många har problem med. Några tror till och med att de slipper effektavgift helt om de lägger förbrukningen konstant för de tror inte det blir någon topp och de förbrukar säg 10 kW dygnet runt.

Nätet finns och skall nyttjas effektivt. Det behöver finnas lika grova kablar för dom som bastar en gång i månaden som för dom som laddar 30mil bil varje natt. Innan effektavgiftens införande debiterades bastubadaren 2kr ich elbilsägaren 600kr (30mil* 2kWh/mil*30 dagar gånger 35öre överföring) för samma nät. Nu blir det mer rättvist.
Nej, det är inte sant. Sammanlagringen gör att bastubadaren bidrar mycket mindre till strömmen i kablarna. Kabeln från centralen till bastuaggregatet behöver vara lika grova, men kablarna från transformatorn ut till elskåpet vid gatan behöver inte vara det. Det blir mindre rättvist.

Attitudeswe
H HenrikHuslöse skrev:
Nej, det är inte sant. Sammanlagringen gör att bastubadaren bidrar mycket mindre till strömmen i kablarna. Kabeln från centralen till bastuaggregatet behöver vara lika grova, men kablarna från transformatorn ut till elskåpet vid gatan behöver inte vara det. Det blir mindre rättvist.
Håller ej med. Badas det bastu kl 18 när det är -15 ute så är det på marginalen det som lastar lokalnätet mest det året. Idag går man utan straff för den synden.

Håller ej med. Badas det bastu kl 18 när det är -15 ute så är det på marginalen det som lastar lokalnätet mest det året. Idag går man utan straff för den synden.
Det var en rejäl bastu det. På ett tidigare jobb hade de ett gäng maskiner med elvärmare. När man slog på dem drog de som mest 4000 ampere i flera timmar. Några kilowatt i ett enfamiljshus gör ju varken till eller från på nätet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja och eftersom lokala elnätet har en fast kapacitet (om det inte byggs ut) så är jämn belastning på nätet samma sak som att det inte finns överskott/brist på kapacitet.

Tillgänglighet av grön el styrs av elprismaknaden och möjligheten (vind, regn etc.) att skapa elen, det berörs inte av elnätets flaskhalsar.
Blanda nu inte in flaskhalsar här. De betalar vi redan för.

H HenrikHuslöse skrev:
Några kilowatt i ett enfamiljshus gör ju varken till eller från på nätet.
Hur tänker du då? Några kilowatt till eller från i enfamiljshusen i ett villaområde gör definitivt skillnad för nätet fram till villaområdet.
Syftet med effekttaxan är inte att jämna ut toppar i de större distributionsnäten. Där fyller det rörliga elpriset den funktionen.

Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Hur påverkas jag som bor i villa och endast betalar för hushållsel (vi har fjärrvärme) ? Kommer min elräkning bli flera hundra spänn dyrare om jag ”slarvar” och tvättar/torkar, kör induktionshäll, varmluftsugn mm SAMTIDIGT?

S sirlindqvist skrev:
Kommer min elräkning bli flera hundra spänn dyrare om jag ”slarvar” och tvättar/torkar, kör induktionshäll, varmluftsugn mm SAMTIDIGT?
Kanske... Men eftersom det är medeleffekten under en hel timme som räknas är det inte säkert att det blir någon jättehög topp av de prylar du räknar upp.

Fairlane
S sirlindqvist skrev:
Hur påverkas jag som bor i villa och endast betalar för hushållsel (vi har fjärrvärme) ? Kommer min elräkning bli flera hundra spänn dyrare om jag ”slarvar” och tvättar/torkar, kör induktionshäll, varmluftsugn mm SAMTIDIGT?
Det beror på vilket bolag du har och hur deras modell ser ut.
Troligen kommer det bli aningen dyrare för dig, hur mycket kan ingen svara på utan att veta mer.

U
K karlmb skrev:
Blanda nu inte in flaskhalsar här. De betalar vi redan för.
Det är ju just det effektavgiften är till för att lösa.

Effektavgiften finns för att lokalnäten inte byggts om trots att bostadsområden och samhällen vuxit och expanderat senaste 40-50 åren. Istället för att byggom och öka kapaciteten i elnätet försöker man kapa effekttopparna via peak-effekttaxa.

Attitudeswe
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är ju just det effektavgiften är till för att lösa.

Effektavgiften finns för att lokalnäten inte byggts om trots att bostadsområden och samhällen vuxit och expanderat senaste 40-50 åren. Istället för att byggom och öka kapaciteten i elnätet försöker man kapa effekttopparna via peak-effekttaxa.
Vilket i sig är bra. Tyvärr skjuter de festa modeller för brett och straffar tider när det inte finns kapacitetsbrist.

EIs direktiv är att modellen skall vara så korrekt som möjligt, inte att den skall vara lättbegripligt.

Det finns inget som förbjuder att man baserar effekttaxan på utomhustemperatur (så länge man har samma mätpunkt för hela sitt elnät). Tyvärr har ingen modell gjort det.

Nätägaren har kanske 10 problematiska timmar per år dom vill att vi styr bort användning ifrån. Men som det är nu straffas man om man vill undvika dom 10timmarna och lägga sin förbrukning med 2-3timmara (eller en hel dags för den delen) marginal från dom problematiska timmarna.

Fairlane Fairlane skrev:
Det beror på vilket bolag du har och hur deras modell ser ut.
Troligen kommer det bli aningen dyrare för dig, hur mycket kan ingen svara på utan att veta mer.
Jag har Vattenfall på både nät och handel, Marks kommun

Attitudeswe
S sirlindqvist skrev:
Jag har Vattenfall på både nät och handel, Marks kommun
Det kommer nog bli lite dyrare för dig med fjärrvärme ja. Om du skaffar luftvärmepump och elbil så du förbrukar mer el så kan du få ett större värde av ditt elnät och spara pengar på totalen av uppvärmning och transport.

utan att ha kollat skulle jag TRO att dina kostnader för elen inte blir högre , kanske tom lägra lite beroende på hur "din" modell ser ut. Man kan generalisera lite och säga att dom små förbrukarna får troligen lite billigare och dom lite större får lite högre kostnader. Men för vanliga villor/hushåll är det normalt inga större pengar det handlar om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.