Jag har haft effektavgift länge.
På räkningen anges maxeffekt för månaden som effektavgiften baseras på.

Till min förvåning så är den bara lite högre än den medeleffekt jag haft. Har nog bara kollat detta på vinterhalvåret. Men troligen är det BVP'n som dominerar. Och det andra är bara brus.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Attitudeswe
D daVinci skrev:
Jag har haft effektavgift länge.
På räkningen anges maxeffekt för månaden som effektavgiften baseras på.

Till min förvåning så är den bara lite högre än den medeleffekt jag haft. Har nog bara kollat detta på vinterhalvåret. Men troligen är det BVP'n som dominerar. Och det andra är bara brus.
Hur definierar du bara lite högre effekt?

Mars i år höll jag nere toppeffekten till 7kW. Förbrukade 1900kWh med snitt på 2.6kW då.

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L199

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hur definierar du bara lite högre effekt?
Till allas förvåning arbetade jag inte fram en formell definition innan jag skrev.

Men det var nog max 1 kW över medeleffekt.

Gör man en kaffe så är det 1500 W under kanske 20 sek. Utslaget på en timme så är det några få W.
Snarlikt med att köra micron.
Datorerna bidrar till medeleffekten också, iom att de är på stor del av dygnet.
Tvätt och torktumling är väl det som orsakar toppeffekten antar jag. Dock görs väl det ofta utanför effektariffens mätperiod. Men kanske inte alltid.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Mars i år höll jag nere toppeffekten till 7kW. Förbrukade 1900kWh med snitt på 2.6kW då.

[länk]
Låter som du då har något som ger en stor peakeffekt. Kanske snabbladdning av elbil. Då blir det naturligtvis en stor skillnad mellan peak och medel.

Attitudeswe
D daVinci skrev:
Till allas förvåning arbetade jag inte fram en formell definition innan jag skrev.

Men det var nog max 1 kW över medeleffekt.

Gör man en kaffe så är det 1500 W under kanske 20 sek. Utslaget på en timme så är det några få W.
Snarlikt med att köra micron.
Datorerna bidrar till medeleffekten också, iom att de är på stor del av dygnet.
Tvätt och torktumling är väl det som orsakar toppeffekten antar jag. Dock görs väl det ofta utanför effektariffens mätperiod. Men kanske inte alltid.

Låter som du då har något som ger en stor peakeffekt. Kanske snabbladdning av elbil. Då blir det naturligtvis en stor skillnad mellan peak och medel.
Min bil laddar med 2.1-3.7kW i medeleffekt (beroende på årstid)

https://github.com/sander-visser/py-playground/commit/c64fd4ac85433691343f6cb67e50f05417f1e11f

Redigerat:
Nu när jag tänker på det 105kr/kW låter jävligt dyrt! Kan väl omöjligt kompenseras av att överföringsavgiften går från 38 till 18 öre?

Hemingway Hemingway skrev:
Det är ungefär så infrastruktur fungerar. Ska den fungera den där enstaka gången så behöver det dimensioneras därefter, det spelar alltså ingen roll om du använder det en gång eller 30 på en månad, den behöver dimensioneras ungefär likadant. Syftet med detta är att få ned den totala effektanvändningen så att elnätsbolagen ska kunna dimensionera för lägre topplaster.

Observera, elnätsbolagen har inte valt detta själv, det är ett lagkrav att en effektbaserad del av tariffen ska införas på order av Energimarknadsinspektionen. Knappt något elnätsbolag hade den här modellen innan lagkravet blev känt.
Fast om man nu vill vara EU till lags kunde man ju lagt en effektavgift beräknad hur som helst på ett öre så hade ju den saken varit löst utan att någon hade behövt bry sig.

K karlmb skrev:
Fast om man nu vill vara EU till lags kunde man ju lagt en effektavgift beräknad hur som helst på ett öre så hade ju den saken varit löst utan att någon hade behövt bry sig.
Det är Energimarknadsinspektionen (EI) som gör den bedömningen för Sveriges del. Bolagen har inget direkt med EU att göra utan de svarar mot EI och de verkar likt andra svenska myndigheter inte ha någon annan ambition än att vara bäst i EU-klassen…

M magdogg skrev:
Nu när jag tänker på det 105kr/kW låter jävligt dyrt! Kan väl omöjligt kompenseras av att överföringsavgiften går från 38 till 18 öre?
Beror ju alldeles på hur din förbrukning ser ut. Har du höga toppar och låg total förbrukning så nej, har du hög men jämn förbrukning och därmed låga toppar så ja.

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
U
tveksamt tveksamt skrev:
Beror ju alldeles på hur din förbrukning ser ut. Har du höga toppar och låg total förbrukning så nej, har du hög men jämn förbrukning och därmed låga toppar så ja.
Tveksamt ändå,
Vi har förbrukning på 7500kwh/år, peak på ca 2.6kW vintermånaderna och våra elnätskostnader har stigit med 30%

Vi har lägre överföringsavgift men lite högre effekttaxa
Prislista från Telge om säkringsstorlekar och avgifter, inklusive rörliga avgifter som överföringsavgift och effektavgift, gäller från 2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

U Utsliten och utdömd skrev:
Tveksamt ändå,
Vi har förbrukning på 7500kwh/år, peak på ca 2.6kW vintermånaderna och våra elnätskostnader har stigit med 30%

Vi har lägre överföringsavgift men lite högre effekttaxa
[bild]
Fast jo, med just dina siffror och vattenfalls system (vad Telge gått ifrån vet jag inte, vad hade de för överföringsavgift tidigare?) skulle 7500 kWh och toppar på 2,6 kW ge en besparing på 1500kr vad gäller överföring och en extra kostnad på 273 kr/mån *5 = 1365 kr i effektavgift.

U
tveksamt tveksamt skrev:
Fast jo, med just dina siffror och vattenfalls system (vad Telge gått ifrån vet jag inte, vad hade de för överföringsavgift tidigare?) skulle 7500 kWh och toppar på 2,6 kW ge en besparing på 1500kr vad gäller överföring och en extra kostnad på 273 kr/mån *5 = 1365 kr i effektavgift.
Ja, innan hade vi årsavgift på 2700kr för 20A (3200kr om man lägger på inflation för att kunna jämföra) och överföringsavgift på 22öre/kwh (26öre med inflation).

Men jag gjorde lite plottar när det hela infördes och de som har förbrukning på över 25Mwh och lyckas hålla nere sin peak under 5kw går + på nya prismodellen. Medans de som har låg förbrukning får betala sjukt mycket mer, och har inget utrymme för att optimera.

Edit: Med andra ord, att det ska vara ett nollsummespel för nätägaren är totalt BS i Telges fall. Tvivlar starkt på att 50% ligger över 25MWh/år (i praktiken betyder det att 50% i kommunen måste ha 100% eluppvärmt) när de själva säger att ca 30% av villorna i kommunen har fjärrvärme.

Redigerat:
  • Gilla
styren
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Det är Energimarknadsinspektionen (EI) som gör den bedömningen för Sveriges del. Bolagen har inget direkt med EU att göra utan de svarar mot EI och de verkar likt andra svenska myndigheter inte ha någon annan ambition än att vara bäst i EU-klassen…
Ännu värre, EI är ju helt värdelösa.

K karlmb skrev:
Ännu värre, EI är ju helt värdelösa.
Det är en åsikt det med, men oavsett så styr de elnätsbolagen via lagar och sina tolkningar av dem.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det blir väl enbart 273 kr i effektavgift hos Vattenfall om du har 5 stycken effekttoppar på 2,6 kW under 5 olika dagar en månad.
Vattenfall utgår ju från snittet av de 5 högsta effekttopparna under fem olika dagar.

U
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det blir väl enbart 273 kr i effektavgift hos Vattenfall om du har 5 stycken effekttoppar på 2,6 kW under 5 olika dagar en månad.
Vattenfall utgår ju från snittet av de 5 högsta effekttopparna under fem olika dagar.
Ja om snittet för topparna är 2,6kW stämmer ju Tveksamt’s beräkning (273kr/mån*5mån =1365kr/år för effektavgiften)

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.