33 061 läst ·
460 svar
33k läst
460 svar
Vattenfall börjar testa effektavgift
Hej AndersSA AndersS skrev:
Nu tänkte jag även på samhället utanför byggahus och jag talar om ett perspektiv på flera år.
Jag nämnde Villaägarföreningen, men vi kan även ta upp de som genomför energibesiktning för villor sedan några år, vi har sedan alla energirådgivare etc.
Jag ligger på mer än dubbla din förbrukning. Jag skulle få 5kWh/hS solhej skrev:Hej
Hur är dina förutsättningar?
Det kommer bli betydligt dyrare för mig
Mina förutsättningar är Vattenfall SE3.
förra året betalade jag för ca 8500kwh el, varav ca 2000kwh av dessa var till elbil:
Abonnemang 16A 3512kr/år (höjt till 4040kr/år nyligen)
elöverföring 27,20kr/kwh = 8500x0,27 = 2300kr (överföring höjt till 32 öre nyligen)
totalt alltså ungefär 5800kr sen moms och skatt på det.
Skulle jag få nya avtalet skulle mitt nya pris bli med fortsatt enkeltariff
Abonnemang 16A 5000kr/år
elöverföring 8500x18,5 öre = 1600kr/år
Har försökt kolla historik gällande effekt och kommer nog få ca 3kw under vintermånaderna
105x3x5 = 1500kr/år
totalt ca 8000kr per år exkl moms och skatt.
en ganska betydande ökning för tycker jag. Men jag får väl sponsra grannarnas elbilar antar jag.
Jag skulle vilja ha ett abbonemang med låga fasta avgifter och höga kostnader för förbrukning. Men man ska väl inte spara el antar jag man skall bara spara effekt.
Lite offtopic men när jag var liten för typ 30-40 år sedan kunde man välja att ha lägre elpris på natten. Vet inte riktigt om det var elpris eller rörlig nätavgift som var lägre? Jag kommer ihåg att min faster körde stenhårt med tvättstuga och kök på natten.
Så det är inte helt nytt påfund det här.
Så det är inte helt nytt påfund det här.
Vattenfall har fortfarande den modellen.H hydrolift skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 353 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 353 inlägg
Nej, men det står att det ska komma på Energimarknadsinspektionens sida. Och den bör ju rimligen vara tvärtom mot den för köpt el.tveksamt skrev:
Om det just nu t ex är hög effekttaxa för att köpa el - det betyder ju då att de vill lasta nätet mindre utåt, och det kan man göra genom att mata in t ex solel. Då då bör det den tiden vara noll effekttaxa för att aälja el.
HejB bhus2021 skrev:Nej, men det står att det ska komma på Energimarknadsinspektionens sida. Och den bör ju rimligen vara tvärtom mot den för köpt el.
Om det just nu t ex är hög effekttaxa för att köpa el - det betyder ju då att de vill lasta nätet mindre utåt, och det kan man göra genom att mata in t ex solel. Då då bör det den tiden vara noll effekttaxa för att aälja el.
När du tar ut effekt till din villa sjunker spänningen i effektriktningen
Spänningsregleringen, som sker en transformatornivå högre än den transformator närmast husen, reglerar inspänningen till flera transformatorer och mängder med hus.
Matar du in effekt i elnätet från villan då stiger spänningen där samtidigt som effektriktningen och spänningsfallet vänder.
När några villor matar ut eleffekt samtidigt som andra villor tar ut eleffekt då ökar problematiken att kunna hålla spänningen innom toleransen vid alla villor i området.
Ja men det avlastar den regionala matningen när villor matar ut, effekttariffen är väl inte bara till för lokalnätet? Lokalnätet begränsar man redan genom att t ex inte ge tillstånd för inmatning när det närmar sig gränsen vad jag förstått.M Martin Lundmark skrev:Hej
När du tar ut effekt till din villa sjunker spänningen i effektriktningen
Spänningsregleringen, som sker en transformatornivå högre än den transformator närmast husen, reglerar inspänningen till flera transformatorer och mängder med hus.
Matar du in effekt i elnätet från villan då stiger spänningen där samtidigt som effektriktningen och spänningsfallet vänder.
När några villor matar ut eleffekt samtidigt som andra villor tar ut eleffekt då ökar problematiken att kunna hålla spänningen innom toleransen vid alla villor i området.
HejB bhus2021 skrev:
Det är i första hand spänningens variation som blir bekymmret eftersom distributionsnätens spänningsreglering är uppbyggda för en effektriktning.
Man kan genom att mäta den utgående strömmen och sedan beräkna spänningsfallet från reglertransformatorn via nästa transformator, grovt beräkna spänningen vid villorna.
Vänder effektriktningen i vissa delar (vissa grenar) av detta distributionsnät då är det svårare att hålla spänningen inom toleranserna vid alla villorna, då reglering bara sker på en punkt.
Redigerat:
Låt mig också tillägga att hög förbrukning sällan är när solpaneler producerar. Effekttaxan hos exempelvis Vattenfall tas ut dagtid på vardagar i november till mars. Att det skulle bli effekttaxa på solpaneler under denna tid är orimligt. Du letar efter ett fenomen som inte kommer att inträffa.B bhus2021 skrev:Nej, men det står att det ska komma på Energimarknadsinspektionens sida. Och den bör ju rimligen vara tvärtom mot den för köpt el.
Om det just nu t ex är hög effekttaxa för att köpa el - det betyder ju då att de vill lasta nätet mindre utåt, och det kan man göra genom att mata in t ex solel. Då då bör det den tiden vara noll effekttaxa för att sälja el.
De nätbolag som tar effekttariff året om kommer nog att åka på att motivera detta hos EI. Vi får se om EI köper argumenten....
Bra analys! Men EI kanske inte tänker så? (hoppas)B bhus2021 skrev:Nej, men det står att det ska komma på Energimarknadsinspektionens sida. Och den bör ju rimligen vara tvärtom mot den för köpt el.