33 058 läst ·
460 svar
33k läst
460 svar
Vattenfall börjar testa effektavgift
Nja, kunskapsresan som du kallar den sträcker sig väl till punkt 3. Vad man gör efter det är nog väldigt individuellt.P peter_73 skrev:Kunskapsresan ser väl ut ungefär så här :
1. Förstå skillnaden mellan effekt (kW) och energi (kWh).
2. Förstå hur elräkningen är uppbyggd, vilka komponenter som är relaterade till elnätet, respektive elhandel.
3. Förstå hur effekttariffer fungerar.
4. Sätta ihop ett HA-system som fördelaktigt fördelar effektuttag enligt punkt 3.
5. Försöka övertyga restan av familjen att punkt 4 är en bra ide.
6. Kan ge ett klart och tydligt svar på frågan : Hur mycket pengar kommer jag spara om jag installer tex solpaneler, köper elbil, eller flyttar användningen av pryl x till tidpunkt y.
Många av forumets debattörer klarar säkert av punkt 4 och 5. Däremot är nog allmänheten, våra politiker, samt försäljare av solpaneler/batterier kvar på punkt 1 eller 2. Det kan inte vara många som klarar punkt 6, och det är ju tyvärr synd, och gör att folk antingen luras, eller helt enkelt ger upp och bara betalar elräkningen som vanligt.
Men att sätta sig in i och skaffa sig förståelse för hur det fungerar och vad man debiteras för kan ju tyckas vara någon miniminivå.
Brukar vara svart i det området när vi har strömavbrott. Men vi har ett annat industriområde på andra sidan staden som har en egen matning utifrån.A alfista skrev:
Och redan efter punkt 1-3 har du tappat bort många, tyvärr är det så.tveksamt skrev:
Jag jämförde just mitt elnäts avgifter med Vattenfalls nät, innan effekttariffen och inser att jag betalar ca 7000 kr mindre per år med den el jag förbrukar än vad jag gjort om jag hade haft Vattenfall.
Om jag hade haft Vattenfalls modell så hade jag sparat ca 700 kr per år på densamma, men jag har ju redan sparat in 7000 kr per år på att inte ha Vattenfall.
Modellen som mitt elbolag inför är så långt den är känd väldigt lik Vattenfalls modell, men med tanke på att Vattenfalls elnät redan idag är ca 70% dyrare än mitt elnät så kan jag nog inte räkna med att spara mer än ca 400 kr/år på effektariffen, eller 33kr/månad. Men det är klart, det kan ju bli dyrare om jag inte styr när min förbrukning sker...
Om jag hade haft Vattenfalls modell så hade jag sparat ca 700 kr per år på densamma, men jag har ju redan sparat in 7000 kr per år på att inte ha Vattenfall.
Modellen som mitt elbolag inför är så långt den är känd väldigt lik Vattenfalls modell, men med tanke på att Vattenfalls elnät redan idag är ca 70% dyrare än mitt elnät så kan jag nog inte räkna med att spara mer än ca 400 kr/år på effektariffen, eller 33kr/månad. Men det är klart, det kan ju bli dyrare om jag inte styr när min förbrukning sker...
Hej peter_73P peter_73 skrev:Kunskapsresan ser väl ut ungefär så här :
1. Förstå skillnaden mellan effekt (kW) och energi (kWh).
2. Förstå hur elräkningen är uppbyggd, vilka komponenter som är relaterade till elnätet, respektive elhandel.
3. Förstå hur effekttariffer fungerar.
4. Sätta ihop ett HA-system som fördelaktigt fördelar effektuttag enligt punkt 3.
5. Försöka övertyga restan av familjen att punkt 4 är en bra ide.
6. Kan ge ett klart och tydligt svar på frågan : Hur mycket pengar kommer jag spara om jag installer tex solpaneler, köper elbil, eller flyttar användningen av pryl x till tidpunkt y.
Många av forumets debattörer klarar säkert av punkt 4 och 5. Däremot är nog allmänheten, våra politiker, samt försäljare av solpaneler/batterier kvar på punkt 1 eller 2. Det kan inte vara många som klarar punkt 6, och det är ju tyvärr synd, och gör att folk antingen luras, eller helt enkelt ger upp och bara betalar elräkningen som vanligt.
Jag har utifrån elkraftkunskap om hur elnäten är uppbyggda, kunnat tillämpa punkt 1–3 men sedan långsiktigt, när jag sänkt men energianvändning, samtidigt tagit hänsyn till att inte behålla, eller öka toppeffektuttaget.
Det har jag till exempel gjort när jag valt uppvärmning, varmvattenproduktion, vitvaror etc.
Jag har därför inte för vårt hushåll ännu behövt gå in på dina följande punkter.
Jag har i långt mer än tio år varit kritiskt till hur man lärt ut att sänka sina elkostnader genom att minska antalet kWh, utan att samtidigt beskriva att kostnaden för elnäten till stor del beror på den toppeffekt man behöver överföra.
Detta bekymmer dyker nu upp till exempel vid installation av elbastu/ångbastu, elbilsladdning och solcellsinstallationer. Solceller (speciellt i större mängd) löser inte problematiken med spänningsvariationer i elnät byggda bara för en effektriktning.
För ett tiotal år sedan var det t.o.m. en person som startade ett ”upprop” med rubriken;” Stoppa pumparna” där det beskrevs att en luft/luft-värmepump visserligen sänker antalet kWh per år för en villa med direktel. Men när det blir kallare så övergår villan alltmer till det effektbehovet som var, vid direktel. Och det sker när det är som kallast, elpriset högt och belastningen i elnäten till villaområden med direktel är som högst.
Det blev ingen förståelse för budskapet och när jag tog upp frågan om bra information gällande elenergibesparing till villaägare, med villaägarföreningen, så var de helt ointresserade (oförstående).
Jag hade hoppats att Villaägarföreningen hade kunnat lära ut hur man långsiktigt håller nere sina elkostnader, i det elsystem vi har och med den stora variationen över året med temperatur.
När det gäller effektavgiften har jag ännu inte sett att Villaägarföreningen bidrar med en bra bakgrundsbeskrivning
Det som nu många upplever kommer plötsligt, gällande effektavgifter, är något som vi långsamt byggt upp genom vårt handlande.
Många hade kunna "mjuklanda" om vi börjat agera tidigare.
Redigerat:
Hejpacman42 skrev:
Hur är dina förutsättningar?
Det kommer bli betydligt dyrare för mig
Mina förutsättningar är Vattenfall SE3.
förra året betalade jag för ca 8500kwh el, varav ca 2000kwh av dessa var till elbil:
Abonnemang 16A 3512kr/år (höjt till 4040kr/år nyligen)
elöverföring 27,20kr/kwh = 8500x0,27 = 2300kr (överföring höjt till 32 öre nyligen)
totalt alltså ungefär 5800kr sen moms och skatt på det.
Skulle jag få nya avtalet skulle mitt nya pris bli med fortsatt enkeltariff
Abonnemang 16A 5000kr/år
elöverföring 8500x18,5 öre = 1600kr/år
Har försökt kolla historik gällande effekt och kommer nog få ca 3kw under vintermånaderna
105x3x5 = 1500kr/år
totalt ca 8000kr per år exkl moms och skatt.
en ganska betydande ökning för tycker jag. Men jag får väl sponsra grannarnas elbilar antar jag.
Jag skulle vilja ha ett abbonemang med låga fasta avgifter och höga kostnader för förbrukning. Men man ska väl inte spara el antar jag man skall bara spara effekt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Priserna du redovisar för de nya villkoren (med effekttariff införd) är inklusive moms.S solhej skrev:Hej
Hur är dina förutsättningar?
Det kommer bli betydligt dyrare för mig
Mina förutsättningar är Vattenfall SE3.
förra året betalade jag för ca 8500kwh el, varav ca 2000kwh av dessa var till elbil:
Abonnemang 16A 3512kr/år (höjt till 4040kr/år nyligen)
elöverföring 27,20kr/kwh = 8500x0,27 = 2300kr (överföring höjt till 32 öre nyligen)
totalt alltså ungefär 5800kr sen moms och skatt på det.
Skulle jag få nya avtalet skulle mitt nya pris bli med fortsatt enkeltariff
Abonnemang 16A 5000kr/år
elöverföring 8500x18,5 öre = 1600kr/år
Har försökt kolla historik gällande effekt och kommer nog få ca 3kw under vintermånaderna
105x3x5 = 1500kr/år
totalt ca 8000kr per år exkl moms och skatt.
en ganska betydande ökning för tycker jag. Men jag får väl sponsra grannarnas elbilar antar jag.
Jag skulle vilja ha ett abbonemang med låga fasta avgifter och höga kostnader för förbrukning. Men man ska väl inte spara el antar jag man skall bara spara effekt.
Dina nuvarande kostnader är inklusive moms:
Fast avgift 5050:- (blir samma efter införd effekttariff).
Överföring: 8500 x 0,39 = 3315:-
Totalt: 8365:- (plus energiskatt).
Du får alltså en lägre kostnad med den nya prislistan.
Redigerat:
tackN Nalleman64 skrev:Priserna du redovisar för de nya villkoren (med effekttariff införd) är inklusive moms.
Dina nuvarande kostnader är inklusive moms:
Fast avgift 5050:- (blir samma efter införd effekttariff).
Överföring: 8500 x 0,39 öre = 3315:-
Totalt: 8365:- (plus energiskatt).
Du får alltså en lägre kostnad med den nya prislistan.
då kan jag alltså fortsätta leva mitt liv utan anpassning. skönt.
Och så har vi knappt 5 miljoner hushåll...M Martin Lundmark skrev:Hej peter_73
Jag har utifrån elkraftkunskap om hur elnäten är uppbyggda, kunnat tillämpa punkt 1–3 men sedan långsiktigt, när jag sänkt men energianvändning, samtidigt tagit hänsyn till att inte behålla, eller öka toppeffektuttaget.
Det har jag till exempel gjort när jag valt uppvärmning, varmvattenproduktion, vitvaror etc.
Jag har därför inte för vårt hushåll ännu behövt gå in på dina följande punkter.
Jag har i långt mer än tio år varit kritiskt till hur man lärt ut att sänka sina elkostnader genom att minska antalet kWh, utan att samtidigt beskriva att kostnaden för elnäten till stor del beror på den toppeffekt man behöver överföra.
Detta bekymmer dyker nu upp till exempel vid installation av elbastu/ångbastu, elbilsladdning och solcellsinstallationer. Solceller (speciellt i större mängd) löser inte problematiken med spänningsvariationer i elnät byggda bara för en effektriktning.
För ett tiotal år sedan var det t.o.m. en person som startade ett ”upprop” med rubriken;” Stoppa pumparna” där det beskrevs att en luft/luft-värmepump visserligen sänker antalet kWh per år för en villa med direktel. Men när det blir kallare så övergår villan alltmer till det effektbehovet som var, vid direktel. Och det sker när det är som kallast, elpriset högt och belastningen i elnäten till villaområden med direktel är som högst.
Det blev ingen förståelse för budskapet och när jag tog upp frågan om bra information gällande elenergibesparing till villaägare, med villaägarföreningen, så var de helt ointresserade (oförstående).
Jag hade hoppats att Villaägarföreningen hade kunnat lära ut hur man långsiktigt håller nere sina elkostnader, i det elsystem vi har och med den stora variationen över året med temperatur.
När det gäller effektavgiften har jag ännu inte sett att Villaägarföreningen bidrar med en bra bakgrundsbeskrivning
Det som nu många upplever kommer plötsligt, gällande effektavgifter, är något som vi långsamt byggt upp genom vårt handlande.
Många hade kunna "mjuklanda" om vi börjat agera tidigare.
Så är det säkert, men där handlar det snarast om allmänbildning. Att inte alla kan sätta upp en egen hemautomationslösning och styra om sin förbrukning är helt okej, det är inte något att klandra någon för.A AndersS skrev:
Men de som för det första inte ens försökt förstå (vilket jag tror är mååånga), och de som inte kan förmå sig att förstå fastän de försöker lämnar lite övrigt att önska.
De som är intresserade och har kunskap att påverka av mängden hushåll blir i totalen försumbar. Om du tar det beteendeperspektiv och inte tekniskt så ser du det.M Martin Lundmark skrev:
Merparten av trådens, även andra trådar gällande ämnet, hamnar i en dialog för de mest intresserade.