A Attbohemma skrev:
Helst biljardboll, (helt slät).
Du spelar inte golf va?

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Näpp, inte fickpingis heller , HAHA.

A Attbohemma skrev:
Och det hemskaste, kakel o klinker:
Om man duschar en kakelvägg i 6 min.
Så tar det 6 mån för vattnet att torka bakom kakel.
Fogarna, är som sagt porösa.
Kakel och klinker = Kulisser som döljer verkligheten.
Har hört att de som river gamla badrum med kakel o klinker
har gasmask på sig för att inte andas in allt organiskt som har vuxit
under dessa plattor. Usch !
Håller med om trähusproblematiken, trä lever. Vilket har sin charm,
och problematiken att ta hänsyn till, inget problem för den som vill.
Ironi?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Förstår, tråkig start på husägande.
Ursäkta, var i Sverige bor Ni ?
Är det en etablerad firma / husleverantör ?
Bara lite nyfiken.
Hoppas på att allt ordnar, ge inte upp det finns
så många skitfirmor med certifikat av alla slag
som de hänger upp på sina väggar och tror att
bara för att de en gång levde upp till kraven för
att få fina diplom, att de inte skulle behöva
anstränga sig för att leva upp till dessa diplom.
Ursäkta mig, och åsikter jag bygger inga hus.
Jag är bara en jobbig jävel som inte tycker om
när man inte lever efter regler och likaså förväntningar
av vad man betalar för som vanlig komsument / människa.
För stunden, en tjänsteman utan uppdrag...

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
A Attbohemma skrev:
Förstår, tråkig start på husägande.
Ursäkta, var i Sverige bor Ni ?
Är det en etablerad firma / husleverantör ?
Bara lite nyfiken.
Hoppas på att allt ordnar, ge inte upp det finns
så många skitfirmor med certifikat av alla slag
som de hänger upp på sina väggar och tror att
bara för att de en gång levde upp till kraven för
att få fina diplom, att de inte skulle behöva
anstränga sig för att leva upp till dessa diplom.
Ursäkta mig, och åsikter jag bygger inga hus.
Jag är bara en jobbig jävel som inte tycker om
när man inte lever efter regler och likaså förväntningar
av vad man betalar för som vanlig komsument / människa.
För stunden, en tjänsteman utan uppdrag...
Västra Götaland.
Det är en etablerad husleverantör. Vi har inte haft några konstigheter med bygget fram tills nu. Jag avvaktar och ser hur de behandlar detta innan jag uttalar mig om ev namn osv. Jag vill inte hänga ut någon utan att bilda mig en egen uppfattning själv. Jag funderar dock på att ta in ytterligare besiktningsman som enbart lägger all kraft på våra badrum. Men jag vet inte om det har betydelse.

• Gilla
Skyflakes
  • Laddar…
K kjork skrev:
det är snart ett år gammalt. Nybyggt hus

Det brukar vara två års garanti. Viktigt man gör en byggnadsteknisk besiktning innan garantitiden gått ut och detta ska åtgärdas efter den om de inte hörsammar era synpunkter och gör något innan dess.

S Skyflakes skrev:
Det brukar vara två års garanti. Viktigt man gör en byggnadsteknisk besiktning innan garantitiden gått ut och detta ska åtgärdas efter den om de inte hörsammar era synpunkter och gör något innan dess.
ja precis. Vi kommer besiktiga huset igen. Innan huset är två år

K kjork skrev:
Hej. När vi använder duschen så rinner följer vattnet väggarna ca en meter utanför duschhörnet. Vi har också upptäckt att det verkar tränga upp vatten i fogen under handfatet. Detta verkar utan närmare undersökning blir så här när vi använt duschen. Både jag och sambon har tills idag trott att det var den andra som gjort något så det blivit blött i fogen. Bifogar lite bilder, osäker om de kommer i rätt ordning. Vet inte om man kan se den mörkare fogen, men det blir alltså blött under handfatet precis under vänstra kanten.

tips och råd mottages väldigt gärna.
Hej, vad trist. Mitt påminnande problem var missad fogning. (Svart fog på svart platta)
När vi duschade pressades vatten ner bakom klinker o kakel, följde kamspåren i fixet och trängde upp en halv meter längre bort. Lösningen var att göra om bristfällig fogning. Ly ka till.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
K kjork skrev:
Här är bilden
Det kan vara så att blandarbrickan till duschblandaren behöver dras lite till, eller att röret har åkt in lite grann. Kolla efter läckage bakom kopplingsmuttrarna i dusch, wc och om ni har badkar.

K kjork skrev:
jag ska försöka lägga något mellan för det är för lite för att kunna mäta
I duschplatsen ska golvet ha en lutning på mellan 7-20 mm/m eller räknat på ett annat sätt 1:150- 1:50 medelvärdet är då 13 mm/m. Golvet utanför duschplatsen ska ha ett fall mot golvbrunnen inom intervallet1:500 - 1:100: Medelvärdet är då 6 mm/m Intervallet är då 2 - 10 mm/m. Allt enligt GVK. Jag har precis gjort om vårat badrum med de reglerna som grund.

K kjork skrev:
jag har mätt så som i inlägg 100
Själva golvbrunnen ska vara i våg oberoende av i vilken riktning då du kontrollerar den så golvlutningen ska fram till den vara enligt de mått jag skrev om i tidigare inlägg #160.

I inlägg #82,83 samt #100 ser man tydligt att det saknas fog! 3-7 mm stora porer.
Där är hål så vatten kan ”forsa” ner o fylla ränderna efter den tandade fix sleven.
Har haft samma problem, vattnet torkade aldrig trots värme i golvet. Det är bara att sära upp och foga om där vattnet kan rinna ner mellan golvplattor.

Nissens
L Leif i Skåne skrev:
I inlägg #82,83 samt #100 ser man tydligt att det saknas fog! 3-7 mm stora porer.
Där är hål så vatten kan ”forsa” ner o fylla ränderna efter den tandade fix sleven.
Har haft samma problem, vattnet torkade aldrig trots värme i golvet. Det är bara att sära upp och foga om där vattnet kan rinna ner mellan golvplattor.
Det syns inte på de bilderna...

Nissens Nissens skrev:
Det syns inte på de bilderna...
Är du blind?
Bild från inlägg #100
Kaklat golv med synliga porer och markeringar som visar ett potentiellt problemområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilderna ser jag flera porer!
Jag har haft samma problem som TS!
Lite för tjockt fogbruk, gör att det blir ett tunt skal i fogen på vissa ställen som brister efter en tid.
I hålet kan du kanske hälla ner en dl vatten som kommer upp någon annanstans.
Golvet hinner aldrig torka ut helt innan det fylls på vid nästa dusch med vatten mellan tätskiktet och golvkeramlken.

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Är du blind?
Bild från inlägg #100
[bild]
På bilderna ser jag flera porer!
Jag har haft samma problem som TS!
Lite för tjockt fogbruk, gör att det blir ett tunt skal i fogen på vissa ställen som brister efter en tid.
I hålet kan du kanske hälla ner en dl vatten som kommer upp någon annanstans.
Golvet hinner aldrig torka ut helt innan det fylls på vid nästa dusch.
B Bengt Svejdur skrev:
I duschplatsen ska golvet ha en lutning på mellan 7-20 mm/m eller räknat på ett annat sätt 1:150- 1:50 medelvärdet är då 13 mm/m. Golvet utanför duschplatsen ska ha ett fall mot golvbrunnen inom intervallet1:500 - 1:100: Medelvärdet är då 6 mm/m Intervallet är då 2 - 10 mm/m. Allt enligt GVK. Jag har precis gjort om vårat badrum med de reglerna som grund.
det är sockludd

• Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.