Precis, fall åt fel håll. Dålig tätning av duschhörn / ram ?
Har glaset en "släplist" mot golv ?
Om detta fel inte fanns, när nybyggt ? Har huset satt sig så att ni har fått felfall.
Kolla med något som rullar lätt på golvet och prova om det finns tydlig lutning åt fel håll.
Typ stålkula rund pinne av något slag som har lite vikt.
Eller, häll med en kanna lite vatten mitt på klinker platta och titta åt vilket håll den tar vägen
Att vattnet stiger vertikalt i fogar är inte konstigt med tanke på att fogen är porös och
kan suga upp vatten (därför är tätskikt bakom plattorna viktigt).

A Attbohemma skrev:
Om detta fel inte fanns, när nybyggt ? Har huset satt sig så att ni har fått felfall.
Kolla med något som rullar lätt på golvet och prova om det finns tydlig lutning åt fel håll.
Eller, häll med en kanna lite vatten mitt på klinker platta och titta åt vilket håll den tar vägen
Att vattnet stiger vertikalt i fogar är inte konstigt med tanke på att fogen är porös och
huset är ca ett år gammalt. Ska se om jag hittar en kula.

Eller golfboll

A Attbohemma skrev:
det finns släplist. Jag har även köpt en längre men det går inte hålla vattnet tillbaka ändå. Det rinner under listen i fogarna.

Släplisten kan inte hålla emot vatten om det finns felfall med tanke klinkergolv,
ojämnheter och fogar.
Och det är heller inte tänkt att den skall sköta om saken heller, bara det lilla som blir på golvet vid dusch.
Lutningen på golvet mot golvbrunnen i duschen skall ta hand om saken.
Hur tråkigt det än låter, prova med vatten och följ den och se åt vilket håll den vill.
Kontakt, husleverantör ? Garantier ?

A Attbohemma skrev:
Släplisten kan inte hålla emot vatten om det finns felfall med tanke klinkergolv,
ojämnheter och fogar.
Och det är heller inte tänkt att den skall sköta om saken heller, bara det lilla som blir på golvet vid dusch.
Hur tråkigt det än låter, prova med vatten och följ den och se åt vilket håll den vill.
Jag har kontaktat dem ang anledningen till trådstarten och jag har även tagit kontakt med dem ang fallet. Får se hur de tar det vidare.huset är inte ens ett år gammalt så alla garantier lär vara kvar

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller golfboll
Japp

Helst biljardboll, (helt slät).

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
men det droppar bara vi användning av duschen. Men det kanske är så då. Upplever inte att det skulle vara luft när vi startar dusch eller handfat
Hej, jag hade nästan likadant och det visade sig vara duschblandaren som inte satt fast ordentligt. Då gick vattnet från duschen tillbaka ner i röret vi har RiR och ut genom kopplingen. Enkelt åtgärdat av en röris för vår del. Men var exakt samma problem.

• Gilla
kjork
  • Laddar…
Alltså vattnet från duschen rann längs väggen, ner bakom blandaren och tillbaka ut. Fick förklarat att det ska vara så här som en säkerhet så man ser vattnet vid en läcka.

Bra ! De skall kunna svara på detta, men stå på Er !
Läs på om Edra rättigheter under tiden, hoppas ni har en etablerad byggherre.
Kolla även upp era försäkringar beträffande saker som berör Er fastighet.
Om badrummet byggdes av våtrumsbehörigt bolag, kolla upp även GVK.se
Där finner ni nog mycket...

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
S
B b8q skrev:
Det är märkligt hur många badrumsbyggare som verkar sakna vattenpass...
Ja och det är märkligt att det ska krävas våtrumsintyg och certifieringar hit och dit när det inte spelar någon roll om klåpare är i farten vilket inte är ovanligt.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
S
A Attbohemma skrev:
ojämnheter och fogar.
Det brukar väl vara slutbesiktning efter 1,5-2 år, eller är det borttaget. I detta fallet är det ett allvarligt fel så det borde åtgärdas snarast.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Jag skulle aldrig välja klinkers i ett badrum. Särskilt inte i ett trähus som rör sig och riskerar att göra tätskiktet otätt.
Skitigt vatten får ju gå under plattorna eftersom det är där tätskiktet sitter. Äckligt. En plastmatta är mer hygienisk. Men ska man ändå ha klinker är det ju viktigt att det är rätt fall på golvet. I detta fall riskerar det bli fuktskador förr eller senare.

Och det hemskaste, kakel o klinker:
Om man duschar en kakelvägg i 6 min.
Så tar det 6 mån för vattnet att torka bakom kakel.
Fogarna, är som sagt porösa.
Kakel och klinker = Kulisser som döljer verkligheten.
Har hört att de som river gamla badrum med kakel o klinker
har gasmask på sig för att inte andas in allt organiskt som har vuxit
under dessa plattor. Usch !
Håller med om trähusproblematiken, trä lever. Vilket har sin charm,
och problematiken att ta hänsyn till, inget problem för den som vill.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.