Byggahus.se

Vatten stående vid ny golvbrunn

1. J
    Medlem Nivå 7
    Hej. Badrumsrenoveringen närmar sig sitt slut, hoppas jag. Firman jag anlitar har nu monterat duschen, så jag kunde äntligen prova lite hur fallet runt duschgolvbrunnen är. Jag reagerade på två saker: dels så rinner vatten åt fel håll i fogarna till en början. Fogarna är ett antal mm lägre än plattorna, så när vatten rinner ner i fogen får det en skjuts åt fel håll. Efter ett tag lugnar det sig och rinner mot golvbrunnen. Den andra saken jag reagerar på är att det är en liten kant mot golvbrunnen från två håll, så det blir stående vatten där, som inte kan rinna ner på grund av kanten. Är det normalt?

Jag antar att jag bör påtala detta för firman, men vad ska jag begära ska hända? Är det möjligt att enkelt justera golvbrunnens höjd, eller höja de intilliggande plattorna? Kan man fylla i mer fog för att inte få plats med så mycket vatten i fogarna?

På bilden är det ca tio timmar sedan jag spolade vatten, så det mesta har torkat.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Det är första gången jag anlitar hantverkare och första gången jag renoverar ett badrum. Jag tycker att det är och har varit en ganska jobbig process. Se tex mina tidigare trådar:

https://mobil.byggahus.se/forum/badrum/254314-inkakling-av-badkar.html

https://mobil.byggahus.se/forum/badrum/250987-snett-och-vint-innertak-acceptera-eller-braka.html

https://mobil.byggahus.se/forum/badrum/250075-hojd-och-placering-av-avlopp-i-vagg-tvattstall.html

2. nino
    Renoverare · Nivå 19
    vatten rinner ju inte lika på klinker som det gör på matta, jag skulle tro? att vattnet kanske inte rinner bakåt utan det fuktas, eller vad man ska säga, och det är helt normalt... är det fall så rinner inte vatten bakåt

normalt och normalt... men det är nog ganska vanligt att det blir lite vatten ståendes mot ramen, trycker man ner den för mycket kan det bli en vass kant istället. Har du golvvärme? du kanske inte har slagit på den än?

Svårt att foga i bara 1 -2 mm risken är att fogen inte biter ihop med gamla fogen och det börjar lossna

har nog inte kikat i de andra trådarna, men ska göra det

3. C
    Medlem · Nivå 17
    Tycker det ser helt OK ut. Hur ser det ut under locket på slukristen?

4. J
    Medlem Nivå 7
    Hej. Jag frågade firman om det var något problem med den lilla kanten. De verkar ha åtgärdat det genom att byta golvbrunnsramen och byta ut några av de närmast liggande plattorna. (Hoppas de inte gjorde någon skada på tätskiktet...). Kan man se om det verkar rätt utfört? Jag har sett i flera trådar att man gärna vill se ner i brunnen, men jag vet inte hur det bör se ut, så jag har svårt att avgöra om det är okej. Någon som har en åsikt? Så här ser det ut hos mig:
    image.jpg

image.jpg

5. C
    Medlem · Nivå 17
    Hm, OK att slukristen nu ligger någon millimeter under golvnivån men vad har hänt runtomkring?
    Innan såg det ju bra ut, men nu är kanten på plattorna mot risten ful och sned och det ser ut som de har fogat runt risten med svart silikon? Ser ut som risten fått sig en kyss också (till vänster i bilden).

Kosmetiskt sett en stor försämring mot innan tycker jag. Är det verkligen samma person som gjort jobbet?

Det ljusgrå/prickiga materialet under slukristen - vad är det för material? Där skall vara fix och gärna ett lager klinkerfog runt kanten för finishens skull, men det är svårt att se på bilden vad det där är för något.

6. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Det är väl det att kanten nu ligger lägre så är det mindre fix som täcker de något fula kapningarna av klinkern. Det är ju inte katastrofalt tycker jag men visst kunde kapningarna varit lite rakare.

7. C
    Medlem · Nivå 17
    Jag tänkte också så först, men när jag studerar "före"-bilden tycker jag mig kunna se en rak och fin kant. Men det kanske är en synvilla i och med att bilderna är tagna från olika vinklar(?)