Hej. Vi håller på och får vårt toalettrum renoverat (samt vårt badrum). Jag undrar över placeringen av avloppet för tvättstället i väggen. De har bilat, det är en betongvägg. Jag tyckte att vattnet och avloppet är placerat väldigt långt ner. Hantverkaren sa att det är på grund av att han hade stött på ett armeringsjärn i väggen. Gör det något att kapa? Nu sitter avloppet 46 cm över golvet (cc). Sedan ska golvvärme och klinkers in, så det kommer sitta ca 44 cm högt. Jag har läst mig till att 55 cm är standard? När jag tittar på monteringsanvisningarna för gustavsbergs pungvattenlås så står det att det ska sättas 50 cm högt. Vi vill ha ett sådant i krom. Hantverkaren säger att det är enkelt att justera vattenlåset i höjdled, men när jag kollat på gustavsbergs måttanvisningar så tycker jag inte att det går att justera så mycket. Ska jag insistera på att få avloppet höjt? Kommer det se snyggt ut som det är? Jag tycker även att tappvattnet ser ut att sitta lågt, jag skulle velat ha det en bit ovanför vattenlåset. Vad hade ni gjort? Bara låtit det vara eller sagt att det behöver göras om för att det inte är standardplacering? Vi ska alltså inte ha någon kommod, utan endast ett litet tvättställ (gustavsbergs nautic, minsta modellen).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta har tagits upp några gånger tidigare. Saken är att det finns bara rekommendationer! Inte regler!
Det vanligaste är 550 mm. Har ni inte specat detta i avtalet , är 450 inte fel heller! Företaget kan säga att de kör med 450 och så ska det vara
Samma sak med höjd till ovankant av handfat. Förr hade man 800 mm. Nu 850 t.o.m. en del (långa personer) kräver 900. Därför är det viktigt med att speca det.
Lite annat är det vid anpassade toaletter. Då kan kommunen ha en lokal föreskrift om 800mm för handikappanpassade toaletter...
Mycket att tänka på om man inte gjort det innan.
Det vanligaste är 550 mm. Har ni inte specat detta i avtalet , är 450 inte fel heller! Företaget kan säga att de kör med 450 och så ska det vara
Samma sak med höjd till ovankant av handfat. Förr hade man 800 mm. Nu 850 t.o.m. en del (långa personer) kräver 900. Därför är det viktigt med att speca det.
Lite annat är det vid anpassade toaletter. Då kan kommunen ha en lokal föreskrift om 800mm för handikappanpassade toaletter...
Mycket att tänka på om man inte gjort det innan.
Hej, tack för svar. Det är sagt att handfatet ska sitta 85cm högt. Det är inte specat i offerten exakt vilket vattenlås det ska vara, men på 3D-bilderna de skickas oss så sitter det ett pungvattenlås i krom. Jag har mejlat byggfirman och sagt att vi vill ha ett i krom, tex gustavsbergs modell. Är det någon som vet om ett sådant vattenlås går att justera så mycket i höjdled, och i så fall: blir det snyggt? Jag är orolig att det ser konstigt ut om det sitter för lågt.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Var en tråd uppe om samma sak för inte så länge sedan, tydligen måste man säga åt hantverkaren att man inte gillar att se rören :/
edit: Det hade varit så enkelt av hantverkaren. "Och hur har du tänkt vid handfatet här, ska ni ha en kommod eller hur ni tänkt?"
edit: Det hade varit så enkelt av hantverkaren. "Och hur har du tänkt vid handfatet här, ska ni ha en kommod eller hur ni tänkt?"
Redigerat:
Allt är väldigt specat i offerten och på 3D-bilder. Där ser man att det inte ska vara någon kommod, så hantverkaren borde veta detta. Är det något problem att det är ett armeringsjärn? Det är en betongvägg som är uppskattningsvis 10 cm tjock.
Betong eller lättbetong?
Diamantklinga, borrhammare och 2 timmars jobb (max). Sen kan resa tillkomma.
Alt.2 - göra det själv.
Alt. 3 leva med det.
Gör man anslutningen snyggt, kommer ingen lägga märke till felaktiga höjden
Diamantklinga, borrhammare och 2 timmars jobb (max). Sen kan resa tillkomma.
Alt.2 - göra det själv.
Alt. 3 leva med det.
Gör man anslutningen snyggt, kommer ingen lägga märke till felaktiga höjden
Betong. Alltså, deras jobb är inte slut. De gör hela toalettrummet och ett badrum. Golvvärme, kakel, klinkers etc. Allt är köpt via dem, tvättställ också, så de borde ju veta hur det ska anslutas bäst och snyggast.
Nja. Om anslutningen inte kommer på rätt höjd blir det aldrig snyggt. Röret från vattenlåset ska gå rätt in i väggen för snyggt montage!Atom skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Hej. Hantverkaren frågade uppgivet om jag ville att det skulle göras om. Oklart om jag skulle få betala det själv eller ej. Vår offert är ju fastpris, men de hittar säkert på något sätt att få betalt... Jag sa att jag inte vet, det beror på om det blir snyggt som det är nu, eller ej. Om vattenlåset enkelt kan justeras. Han sa att han stannat där på grund av att han stött på ett armeringsjärn. Jag vet inte om det är ett starkt skäl att sätta det där det sitter eller ej. Jag antar att väggen håller bra även om man kapar järnet.
Vi hade tänkt något i stil med http://www.byggfabriken.com/sortime.../tillbehor/info/produkter/817-101-vattenlaas/ eller http://www.gustavsberg.com/se/proff...roduct&cHash=7b3fe0a776a56922ad4d5fdf4b6cdeaa .
Vi hade tänkt något i stil med http://www.byggfabriken.com/sortime.../tillbehor/info/produkter/817-101-vattenlaas/ eller http://www.gustavsberg.com/se/proff...roduct&cHash=7b3fe0a776a56922ad4d5fdf4b6cdeaa .
Jag får ringa på måndag och fråga om det går att höja. Får väl skriva ut http://www.hornbach.se/cms/media/se...rum2011/Badrum_montera_tvattstall_445x368.jpg och ge till hantverkaren...
Jag kan meddela att firman gick med på att höja avloppet, om än med lite knot och förtäckta gliringar.
Klicka här för att svara