Ok glöm kommentaren om tätskikt bakom utbyggnaden. Eftersom du har unidrain till höger om wc-stolen så monteras förstås tätskiktet över unidrain och då fortsätter runt utbyggnaden och mot dörrkarmen.
Du har ingen bild tagen på hur de monterat tätskiktet där? Det är lite svårt att se på nuvarande bilder hur det är gjort där till höger om dörrkarmen.
Det ser ut att sitta grön folie där men hur är det monterat och framförallt nedtill i hörnan. Det som ser ut att ha lossnat där du pekar på videon med pincetten är det silikon eller folie?

H henke71 skrev:
Tittat på dina bilder igen som togs under renoveringen där man ser det gröna tätskiktet. Till vänster om dörren (sett inifrån badrummet) så ser man ju att folien (remsan som används mellan golv och vägg) går hela vägen längs väggen och förbi dörrkarmen och sedan fortsätter längs tröskeln. Ser korrekt ut i mina ögon. Däremot så kan man inte se något sådant alls på den högra sidan om dörren utan bara hur väggen är utbyggd med reglar och sedan inte hur de gjort med tätskikt där. Ser inte ut att sitta något tätskikt bakom utbyggnaden men hur har de monterat tätskiktet mot denna utbyggnad? De borde ju haft en folieremsa som är färdigtillverkad för inåtgående hörn. Då borde inte vattnet kunna ta sig bakom där det nu gjort mellan väggen och utbyggnaden för wc-stolen där väggen kanske rört lite på sig.
Jo om jag ska gå på de bilder jag har så ser det ut som att det fanns en kant upp vid tröskeln när kaklet var lagt. Vet inte hur det gick snett efter det men den här lilla tätskikts fliken jag har bredvid pincetten ska ju inte vara vikt som den är, exakt där det har kommit in vatten.

• Vattenläckage vid kakelvägg med vikt tätskiktsflik och pincett; orange plast och svart rör på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en tröskel med en felvikt tätskiktsflik intill pincett, där vatten trängt in.
    Skapa konto
B Byggarenbobo skrev:
Nu hände det pga att tjejen hade duschat, hår fastna i vattenlåset, barnen duschar, ingen lägger märke till att vattnet inte rinner bort. Spolas det tillräckligt mycket så blir det vatten på hela golvet, tar sig till tröskeln där silikonet längst trälisten har tappat fäste mot kakel pga att toaletten har använts antagligen.
Trälisten du nämner är alltså det vita dörrfordret. Den delen är inget som ska hålla vatten borta och inte heller klinker (indirekt) utan det är tätskiktet bakom som är det avgörande. Fogmassan är inte helt tät utan vatten tar sig igenom där så det viktiga är hur det ser ut bakom. Alltså under klinker-/kakelplattan där vattnet nu letat sig ut. Sen håller det ju vattnet borta naturligtvis att dörrfordret och silikonet sitter där men är inte det kritiska i detta fallet.

Så att det vita silikonet släppt vid dörrfordret (=trälisten) mot golvet spelar ingen roll, det är till större delen kosmetiskt. Silikon där är mest för att skydda träet mot fukt då det annars snabbt suger åt sig det och blir fult. Bakom dörrfordret (=trälisten som du tog loss) så borde def vara tätat i skarven mellan golv och vägg och precis här närmst dörrkarmen ser det väldigt märkligt ut. Samma ställe som besiktningsmannen du hört med också kommenterat.
Fördelen för dig är att allt detta döljs bakom dörrfordret (trälisten) så man har möjlighet att ösa på med valfri tätningsmassa senare efter man utrett vad som ska göras.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tänker det ingår, typ som fylla på spolarvätska ingår när man tar körkort
Va... Visst gör man det senare i livet också av nöd?

Eller köper du den tjänsten, typ i samband med service?

B Byggarenbobo skrev:
Jo om jag ska gå på de bilder jag har så ser det ut som att det fanns en kant upp vid tröskeln när kaklet var lagt. Vet inte hur det gick snett efter det men den här lilla tätskikts fliken jag har bredvid pincetten ska ju inte vara vikt som den är, exakt där det har kommit in vatten.
För att få det tätt så borde det finnas tätskikt så som det är rödmarkerat nu på bilden. Egentligen borde väggen vara i linje med dörrkarmen som besiktningsmannen påpekat men nu var den ju inte det och då borde det vara rimligare att täta så här.

Den flärpen du flyttade med pincetten som är markerad med blå pil kan ju inte sitta fritt i luften. All folie måste monteras mot fast material annars garanteras nog inte från tillverkaren att tätskiktet fungerar. Där borde de ha säkrat upp med extra regel som sitter fast och folien limmas mot. Dessutom så är det väldigt lite som sluter tätt mot dörrkarmen så just den delen måste vara helt felmonterad. Märkligt och synd då det är så nära duschen.

• Närbild av potentiell fuktskada vid dörrkarm; röd och blå markering visar var tätskikt borde finnas enligt inlägg.
    Skapa konto
Farstatjej90
H Hybro skrev:
Va... Visst gör man det senare i livet också av nöd?

Eller köper du den tjänsten, typ i samband med service?
Nu när du säger det har jag nog aldrig fyllt på spolarvätska efter jag tog körkort men med tanke på andra saker jag löst tror jag det är lugnt ifall det behövs!

• Gilla
AynS
  • Laddar…
B Byggarenbobo skrev:
Hej,

Upptäckte precis när barnet duscha att det rann ut vatten ut från tröskeln till badrummet. Hade samlats mycket hår i avloppet.

Silikonet samt fogen har blivit dålig då vägghängd toalett gjort så väggen rört på sig lite.

Borde inte tätskiktet sitta bättre till nära tröskeln på insidan?

Jag fick ta bort trälisten och sätta fläkt mot för att ta bort så mycket fukt som möjligt. Känns som man borde sätta en silikon list under toaletten som gör att så att vattnet inte går dit så lätt.

Badrummet är renoverat 2022.
Vi renoverade vårt badrum för typ 5 år sedan och då kunde vi inte anv tröskeln som tillhörde dörrkarmen.. pga att det skulle vara ett visst mått upp till tröskeln från golvet - som hade flytspacklats o blivit lite högre.. (vi hade valt matta på golv / kakel på vägg).. så att säga (det var inte så högt, men tröskeln som ”ingick” var närapå platt.. så den bytte de ut direkt - fick snickra en egen variant).. antagligen just för att det inte skulle ”rinna ut direkt”..

Sedan kan man ju inte göra nått åt om nån spolar så mycket vatten att det rinner ÖVER tröskeln (det är ju en annan sak)

Men säger inte reglerna bara att det ska vara minst 20 mm från golvbrunn upp till den nivå där tätskiktet slutar vid tröskeln? Så om det är ordentligt fall i badrummet behöver det inte alls vara mycket tätskikt uppvikt, och om det någonsin står mer än 20 mm vatten ovanför golvbrunnen så får det läcka ut ur badrummet?

B Byggarenbobo skrev:
Hej,

Upptäckte precis när barnet duscha att det rann ut vatten ut från tröskeln till badrummet. Hade samlats mycket hår i avloppet.

Silikonet samt fogen har blivit dålig då vägghängd toalett gjort så väggen rört på sig lite.

Borde inte tätskiktet sitta bättre till nära tröskeln på insidan?

Jag fick ta bort trälisten och sätta fläkt mot för att ta bort så mycket fukt som möjligt. Känns som man borde sätta en silikon list under toaletten som gör att så att vattnet inte går dit så lätt.

Badrummet är renoverat 2022.
Jag hade ett litet badrum innan med dåligt fall som ofta resulterade i vatten på hela golvet. Jag gjorde en duschdarg ca 3cm hög och höjde duschväggarna. Problemet löst!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.