15 188 läst ·
38 svar
15k läst
38 svar
Vatten rinner ut under tröskeln, korrekt?
Moderator
· Stockholm
· 56 234 inlägg
Det finns ju också ett krav att överkanten av tätskiktet vid tröskeln skall ligga minst 20 mm över golvbrunnen. Uppfyller man det så skall det till en väldig massa vatten i duschen innan det når över kanten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Ja, det är vanligt att det används våtrumssilikon för att täta i skruvhål etc.H Hybro skrev:
Synlig silikon kan behöva bytas ut efter ett flera år om/när den får mögelprickar etc. och då är det ju bra om det går att få bort strängen utan att förstöra något annat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Kanske. Jag satte en sträng våtrumssilikon i bakkanten på det nya handfatet när jag gjorde om lite efter inflytt för mer än 25 år sedan. Det handfatet sitter bara på två gamla konsoller och har varit med om en del, och rört sig en hel del. Sitter fortfarande fast i våtrumstapeten bakom och i porslinet utan att glipa.
Gör inget mer än du redan gjort utan detta måste utredas för att se vad som är gjort rätt eller fel av de som renoverade badrummet. Går dörrfodren ner under golvplattorna?
Ska det inte vara tätskikt bakom en vägghängd wc-stol? Så har det varit byggt i de badrum jag sett och då hade det i detta fallet inte spelat någon roll om utbyggnaden här hade rört sig då tätskiktet ändå varit intakt bakom, och borde då varit uppfällt längst med och fortsatt så mot dörrkarmen så vattnet inte hade kunnat läcka ut där det nu olyckligt gjort det.
För övrigt håller jag med vad någon nämnde. Från golvbrunnen mot tröskeln ska det vara ganska stor höjdskillnad så det ska behövas stora vattenmängder för att det ska nå dit, vilket också är hela poängen med de reglerna.
Barnen borde få förklarat för sig hur de ska duscha. Inte att de ska rensa någon golvbrunn men berätta när det börjar samlas vatten när de duschar för detta kan inte ha hänt under en enda duschning.
Så fort det torkat ordentligt så anser jag att du bör täta så mycket du bara kan med våtrumssilikon av bra märke. Inte något Biltema eller Byggmax skräp utan exempelvis Lip och liknande.
För övrigt håller jag med vad någon nämnde. Från golvbrunnen mot tröskeln ska det vara ganska stor höjdskillnad så det ska behövas stora vattenmängder för att det ska nå dit, vilket också är hela poängen med de reglerna.
Barnen borde få förklarat för sig hur de ska duscha. Inte att de ska rensa någon golvbrunn men berätta när det börjar samlas vatten när de duschar för detta kan inte ha hänt under en enda duschning.
Så fort det torkat ordentligt så anser jag att du bör täta så mycket du bara kan med våtrumssilikon av bra märke. Inte något Biltema eller Byggmax skräp utan exempelvis Lip och liknande.
Dörrfoder går inte ner under plattorna, har reklamerat och väntar på besiktning. Fodret var tvungen att öppnas så att jag kunde sätta fläkt där.Marcus0321 skrev:
Vattnet som åkte ut på golvet, mot tröskeln, under deras duschning motsvarar samma mängd vatten man skulle använda för att till exempel spola rent golvet vilket man tycker borde vara okej i ett våtrum. Vattnet låg inte mot fodret mer än 30 sekunder. Och jo, vid vattenlåset var det betydligt högre.H henke71 skrev:Ska det inte vara tätskikt bakom en vägghängd wc-stol? Så har det varit byggt i de badrum jag sett och då hade det i detta fallet inte spelat någon roll om utbyggnaden här hade rört sig då tätskiktet ändå varit intakt bakom, och borde då varit uppfällt längst med och fortsatt så mot dörrkarmen så vattnet inte hade kunnat läcka ut där det nu olyckligt gjort det.
Oberoende hur mycket vatten som har legat på golvet så har man gjort fel när man inte lagt tätskiktet längs tröskeln som enligt GVK riktlinjer. Om man kollar på tidigare bild så är det som att de har snittat och vikt tillbaka den.
Tittat på dina bilder igen som togs under renoveringen där man ser det gröna tätskiktet. Till vänster om dörren (sett inifrån badrummet) så ser man ju att folien (remsan som används mellan golv och vägg) går hela vägen längs väggen och förbi dörrkarmen och sedan fortsätter längs tröskeln. Ser korrekt ut i mina ögon. Däremot så kan man inte se något sådant alls på den högra sidan om dörren utan bara hur väggen är utbyggd med reglar och sedan inte hur de gjort med tätskikt där. Ser inte ut att sitta något tätskikt bakom utbyggnaden men hur har de monterat tätskiktet mot denna utbyggnad? De borde ju haft en folieremsa som är färdigtillverkad för inåtgående hörn. Då borde inte vattnet kunna ta sig bakom där det nu gjort mellan väggen och utbyggnaden för wc-stolen där väggen kanske rört lite på sig.