Hej,
Upptäckte precis när barnet duscha att det rann ut vatten ut från tröskeln till badrummet. Hade samlats mycket hår i avloppet.
Silikonet samt fogen har blivit dålig då vägghängd toalett gjort så väggen rört på sig lite.
Borde inte tätskiktet sitta bättre till nära tröskeln på insidan?
Jag fick ta bort trälisten och sätta fläkt mot för att ta bort så mycket fukt som möjligt. Känns som man borde sätta en silikon list under toaletten som gör att så att vattnet inte går dit så lätt.
Badrummet är renoverat 2022.
Upptäckte precis när barnet duscha att det rann ut vatten ut från tröskeln till badrummet. Hade samlats mycket hår i avloppet.
Silikonet samt fogen har blivit dålig då vägghängd toalett gjort så väggen rört på sig lite.
Borde inte tätskiktet sitta bättre till nära tröskeln på insidan?
Jag fick ta bort trälisten och sätta fläkt mot för att ta bort så mycket fukt som möjligt. Känns som man borde sätta en silikon list under toaletten som gör att så att vattnet inte går dit så lätt.
Badrummet är renoverat 2022.
Mja, den har rört sig minimalt men tillräckligt för att silikon/fog ska ha släppt från kaklet.K Kane skrev:
Hittade lite fler bilder.
Känns iaf som att man borde lagt tätskiktet så att sånt här inte ska kunna hända.
På med lite silikon bara? Jag förstår dock inte hur vattnet tar sig dit från början, spolas vatten där?
Nu hände det pga att tjejen hade duschat, hår fastna i vattenlåset, barnen duschar, ingen lägger märke till att vattnet inte rinner bort. Spolas det tillräckligt mycket så blir det vatten på hela golvet, tar sig till tröskeln där silikonet längst trälisten har tappat fäste mot kakel pga att toaletten har använts antagligen.G grovspacklarn skrev:
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Låter spontant riktigt illa. Med tanke på fallet i badrummet lär det ha varit flera centimeter vatten närmast brunnen som man plaskat runt i? Risken är stor att vattnet runnit ut och därefter in under badrummet och svällt spån med mera.
Oklart om ni bör kontakta försäkringsbolaget eller inte, risken är stor att det räknas som vårdslöst och inte ersätts alls. Men innan ni har hunnit utreda bör ni säkerställa att det inte kan hända igen, kanske en fuktsensor som piper om vattnet når utanför duschhörnan eller genom att övervaka barnens duschande.
Oklart om ni bör kontakta försäkringsbolaget eller inte, risken är stor att det räknas som vårdslöst och inte ersätts alls. Men innan ni har hunnit utreda bör ni säkerställa att det inte kan hända igen, kanske en fuktsensor som piper om vattnet når utanför duschhörnan eller genom att övervaka barnens duschande.
Flera centimeter skulle jag inte säga, kanske 1cm max. Stoppet gjorde ju dock så att vattnet inte sjönk undan sen ut mot under toaletten till tröskeln.A August Eriksson skrev:Låter spontant riktigt illa. Med tanke på fallet i badrummet lär det ha varit flera centimeter vatten närmast brunnen som man plaskat runt i? Risken är stor att vattnet runnit ut och därefter in under badrummet och svällt spån med mera.
Oklart om ni bör kontakta försäkringsbolaget eller inte, risken är stor att det räknas som vårdslöst och inte ersätts alls. Men innan ni har hunnit utreda bör ni säkerställa att det inte kan hända igen, kanske en fuktsensor som piper om vattnet når utanför duschhörnan eller genom att övervaka barnens duschande.
Körde fläkt ett bra tag mot spånskivan så gått det gick och höjde tempen på golvvärmen, förhoppningsvis så räcker det den här gången. Får sätta en silikonlist gömd under toaletten, samt lägga mer silikon längst väggen/tröskeln.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nog tycker jag att härdad silicone blir som en gummisnodd, utan vidhäftning. Ligger i princip lös.
Så om det blir mekanisk rörelse så läcker det.
Själv anser jag att Silicone är överreklamerat som förtätning.
Tror Ni mig inte, så testa att dra loss en sträng.
Är Silicone godkänt som tätning mot vatten?
Det finns säkert annat bättre att täta med.
På båtar använder vi Sikaflex, både ovan och under vattnet. Har mycket god vidhäftning efter härdning och viss flexibilitet. Ska Sikan lossas, då blir det att skära!
Så om det blir mekanisk rörelse så läcker det.
Själv anser jag att Silicone är överreklamerat som förtätning.
Tror Ni mig inte, så testa att dra loss en sträng.
Är Silicone godkänt som tätning mot vatten?
Det finns säkert annat bättre att täta med.
På båtar använder vi Sikaflex, både ovan och under vattnet. Har mycket god vidhäftning efter härdning och viss flexibilitet. Ska Sikan lossas, då blir det att skära!
Jo, dock så hade det här uppståt om jag till exempel bara spolat av golvet, vilket man tycker ett våtrum borde klara av.Farstatjej90 skrev:
Får ta och göra det..Farstatjej90 skrev:
Korta av dörren nedtill. Lägg in en högre tröskel. Täta och vattenskydda.
T ex 1 cm högre gör att utrymmet på toan klarar många fler liter vatten, utan att det svämmar över.
Orkar bara inte räkna hur många liter och för att göra detta så måste man veta golvytan. Uppgift för TS😉
- OT... Toadörrarna hos oss är kapade ca 2.5 cm i nederkant och typ täta i ovankant. Detta för att släppa in varmluft efter golven. Annars blir golven otrevligt kalla.
Funkar dåligt att släppa in luft ovan dörr (original), då utluftsventilen sitter strax innanför dörren, i taket.
Stängt av alla direktel-element. Värmer bodelen med en centralt placerad 2 ton större ugn.
T ex 1 cm högre gör att utrymmet på toan klarar många fler liter vatten, utan att det svämmar över.
Orkar bara inte räkna hur många liter och för att göra detta så måste man veta golvytan. Uppgift för TS😉
- OT... Toadörrarna hos oss är kapade ca 2.5 cm i nederkant och typ täta i ovankant. Detta för att släppa in varmluft efter golven. Annars blir golven otrevligt kalla.
Funkar dåligt att släppa in luft ovan dörr (original), då utluftsventilen sitter strax innanför dörren, i taket.
Stängt av alla direktel-element. Värmer bodelen med en centralt placerad 2 ton större ugn.
Redigerat:
Fick svar från en som besiktar våtrum att tätskiktet inte ska sluta som i mitt badrum, på bifogade bilden. Enligt GVK så ska tröskeln ligga längs innerväggen och tätskiktet vikas upp.
Blir att reklamera till firman som utförde jobbet.
Blir att reklamera till firman som utförde jobbet.









