20 759 läst ·
76 svar
21k läst
76 svar
Våtrumsskiva eller flytspackel först?
Hej.
Jag skjuter in ett par frågor här:
- Finns det något jag kan/får använda bakom gipset i väggarna om jag inte vill sätta kortlingar överallt?
(bortsett från gips)
- Vilken risk löper jag juridiskt om jag ändå använder OSB/Spån bakom gipset i väggarna?
Jag är själv inte orolig (har ju ändå träreglar) men vill inte bli stämd av nya ägare den dagen jag sålt huset.
Kan de då hävda att det är fel på badrummet?
- Gipset på väggarna ska limmas förstår jag, får jag fästa med skruv under torktid för att sedan ta bort skruven när det torkat?
- Ska jag ha distanser under armeringsnätet på golvet om jag vill flytspackla 15-20mm? Blir det inte för lågt annars? (nätet hamnar i botten av kakan)
- Jag har läst om "rör i rör", är det overkill eller faktiskt vettigt? Om vettigt ska jag då även köra det till handfat, dvs dra ett 70" genom golvet och sedan mata 50" från handfatet genom det?
Stort tack på förhand till er som orkar svara på alla frågor vi glada amatörer har!!
Mvh / Azkel
- Finns det något jag kan/får använda bakom gipset i väggarna om jag inte vill sätta kortlingar överallt?
(bortsett från gips)
- Vilken risk löper jag juridiskt om jag ändå använder OSB/Spån bakom gipset i väggarna?
Jag är själv inte orolig (har ju ändå träreglar) men vill inte bli stämd av nya ägare den dagen jag sålt huset.
- Gipset på väggarna ska limmas förstår jag, får jag fästa med skruv under torktid för att sedan ta bort skruven när det torkat?
- Ska jag ha distanser under armeringsnätet på golvet om jag vill flytspackla 15-20mm? Blir det inte för lågt annars? (nätet hamnar i botten av kakan)
- Jag har läst om "rör i rör", är det overkill eller faktiskt vettigt? Om vettigt ska jag då även köra det till handfat, dvs dra ett 70" genom golvet och sedan mata 50" från handfatet genom det?
Stort tack på förhand till er som orkar svara på alla frågor vi glada amatörer har!!
Mvh / Azkel
- det ska vara ok med OSB överallt nu
- limma gipsskivor behöver man nog inte göra
- det ska gå bra med nätet direkt på golvet
- rör i rör är inte overkill och faktiskt ganska smidigt att jobba med.
Håller själv på med ett badrumsbygge just nu och tänker bygga med OSB, skruv i alla skivor, nätet direkt på golvet samt rör i rör. Jag hoppas iaf att jag är rätt ute, vore tacksam om någon kunde bekräfta det.
- limma gipsskivor behöver man nog inte göra
- det ska gå bra med nätet direkt på golvet
- rör i rör är inte overkill och faktiskt ganska smidigt att jobba med.
Håller själv på med ett badrumsbygge just nu och tänker bygga med OSB, skruv i alla skivor, nätet direkt på golvet samt rör i rör. Jag hoppas iaf att jag är rätt ute, vore tacksam om någon kunde bekräfta det.
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
Dr.SiC, helt rätt!
Det känns som om du borde leja bort jobbet istället till en som kan, dessutom så har du garantier och kan vara trygg vid försäljning då du kan lämna över ett kvalitetsdokument..Azkel skrev:Hej.
(bortsett från gips).
Nej, inte om du har tänkt följa BVV 10:1, vilket jag antar.
Ja, men inte pga av osb eller spånskiva bakom våtrumsskivan. Gör du däremot avsteg som inte dokumenteras och godkänts så kan du räkna med noll kronor för badrum vid försäljning.
Våtrumsskivan ska monteras enligt anvisning dvs skruvas i regel!
Nej, inga distanser
Ej overkill, glöm inte muggavloppet dra det i ett 200 -rör gärna rostfritt och helst ut till diket. :x
Övriga avlopp förutom toalett och golvbrunn bör dras i väggen.
Mvh / Azkel
Tack för era svar!!
@Ad acta, leja bort det? Aldrig!! Jag har byggt hela huset själv, är till och med auktoriserad K-A men jag har dock aldrig förut byggt badrum, därav mina "dumma" frågor. Om jag gör det själv så kommer jag undan med 1/4 av priset och dessutom lär jag mig massor.
Min tanke var från början att jag skulle bygga badrummet enligt gällande regler. Efter att ha läst x antal trådar här samt allt jag kommer över i form av direktiv har jag landat i att skita i reglerna! (åtminstone ett par av dem, andra är vettiga) Jag gör som Dr SiC ovan, OSB bakom.
Jag tar en till fråga, badrummet blir 14kvm stort, inte 17 ska jag spackla fall på hela den ytan?
Jag gissar att jag bara ska göra det vid dusch och badkar?
Mvh / Azkel
@Ad acta, leja bort det? Aldrig!! Jag har byggt hela huset själv, är till och med auktoriserad K-A men jag har dock aldrig förut byggt badrum, därav mina "dumma" frågor. Om jag gör det själv så kommer jag undan med 1/4 av priset och dessutom lär jag mig massor.
Min tanke var från början att jag skulle bygga badrummet enligt gällande regler. Efter att ha läst x antal trådar här samt allt jag kommer över i form av direktiv har jag landat i att skita i reglerna! (åtminstone ett par av dem, andra är vettiga) Jag gör som Dr SiC ovan, OSB bakom.
Jag tar en till fråga, badrummet blir 14kvm stort, inte 17 ska jag spackla fall på hela den ytan?
Mvh / Azkel
Håller med, varför leja bort det? Jäklig tråkig inställning, ska man aldrig göra saker som man aldrig har gjort innan? Blir ett jäkla trist liv då. Visst, badrum är svårare än att skruva ihop en Ikea-garderob men allt går om man bara läser på rätt, sen har vi ju detta forum ocka där vi alla hjälps åt så bra.
Ang fall så citerar jag BBV 10:1
"Golvlutning mot golvavlopp ska utforas saval
i underlaget for tatskikt som i ytskiktet.
Golvlutning ska utforas i intervallet
1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar
av utrymmet som delvis blir utsatta for vattenbegjutning
eller vattenspill. Bakfall far inte
forekomma i nagon del av utrymmet.
Pa golvytor som regelmassigt utsatts for
vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen,
i duschdelen och under badkar ska golvlutning
utforas i intervallet 1:50–1:150
(20mm/m–7 mm/m)."
1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar
utforas i intervallet 1:50–1:150
(20mm/m–7 mm/m)."
Tack Dr SiC! Med andra ord ska jag spackla fall i hela badrummet men bara 5-10mm/mDr.SiC skrev:Håller med, varför leja bort det? Jäklig tråkig inställning, ska man aldrig göra saker som man aldrig har gjort innan? Blir ett jäkla trist liv då. Visst, badrum är svårare än att skruva ihop en Ikea-garderob men allt går om man bara läser på rätt, sen har vi ju detta forum ocka där vi alla hjälps åt så bra.
1:1001:200, (10 mm/m5 mm/m) i de delar
utforas i intervallet 1:501:150
(20mm/m7 mm/m)."
förutom vid dusch och badkar där det ska vara 7-20mm/m.
Mvh / Azkel
Håller helt med er, Dr.SiC och Azkel! Jag blev också rådd av Ad acta att leja bort jobbet - han har en hemskt tråkig attityd. Klart man vill göra det själv, det är ju liksom hela poängen med att vara på det här forumet. Dessutom är i alla fall min erfarenhet att man kommer väldigt långt med att vara noggrann och inte ha för bråttom, till skillnad från vissa klåpare man anlitat. Om mitt badrum tar 1/2 eller 1 år att få klart så får det göra det! Bara det blir bra till slut! Det är på landet och vi har tillgång till dusch och toa på annat håll. Och som sagt - nån gång måste man lära sig!
Förklara för mig vad tråkig attityd har med att ge ett klokt råd att göra, please.dengroth skrev:
Du hade/ har tendenser till att få ett underlag för fuktspärr med klinkersläggning att likna ett bollhav, och inget annat.
Därför gav jag dig rådet att leja bort jobbet.
Det är lite oroväckande om du är auktoriserad KA inom bygg och ställer sådana frågor samt inte kan några regler!:x.Azkel skrev:Tack för era svar!!
Mvh / Azkel
Jag är inte auktoriserad KA, men KA med lokal behörighet och dom projekten jag har haft har det varit rätt så bra att kunna en del regler och normer.
Problemet som vi amatörer har är väl att många av oss gör ett badrum eller högst två under vår levnad. Det innebär att vi säkert gör misstag i det enda badrummet som vi inte skulle göra om vi gjorde flera badrum.
Din vänskapliga oro värmer men den är ogrundad.Ad acta skrev:
I och med att du inte är utbildad och auktoriserad KA kan du heller inte veta vad en KA's roll är. Ansvarig på ett bygge är Byggherren. En KA ska kontrollera att byggherren tar sitt ansvar, det kallas för byggherrens kontrollorganisation.
Lika lite som kommunens inspektörer fanns på plats under hela bygget innan systemet med KA infördes förväntas en KA vara det idag. Om ett fel begås under byggnation är det byggherren och ingen annan som bär ansvaret. Han kan i sin tur ställa eventuella underentreprenörer till svars där så är tillämpligt men han kan aldrig ställa KA till svars. En KA förväntas heller inte ha fackmannamässiga kunskaper om el, VVS, gjutning, belastningstabeller, BADRUM etc etc. Han förväntas kontrollera att byggherren kontrollerar (PBL Kap 9 §8) att arbetet blir korrekt utfört för att vid slutfört bygge ansöka om slutbevis och då kunna intyga att allt har skett enligt upprättad kontrollplan. (PBL Kap 9 §9)
Min utbildning till KA handlade mest om lagar och regler och att plugga PBL och BVL.
Det underlättade att jag hade viss praktisk kunskap innan men det var inte avgörande och är heller inget krav.
Jag läste till KA av den absolut enkla anledning att jag tyckte det skulle bli för dyrt att köpa in den tjänsten när jag skulle bygga i förhållande till vad det skulle tillföra. Jag köpte böcker, pluggade och skrev två prov, thats it! Det kostade mig 6000:-. Jag är med andra ord både byggherre och KA för mitt eget bygge. En ovanlig men alls inte otillåten konstruktion som jag varmt rekommenderar andra som vill minska kostnaderna när de bygger hus, om det nu finns någon som vill det...?
Jag har böckerna kvar om du vill låna Ad acta?
Avslutningsvis måste jag väl ändå påpeka att Byggahus.se är (mig veterligen) ett forum just för att glada amatörer ska kunna fråga om sådant de inte vet. Jag skäms inte alls för att ställa "korkade" frågor om badrum även om jag är byggherre och till och med KA.
För din vetskap, även jag finner tyvärr din attityd något nedlåtande, säkert inte menat så från din sida, nyanser och ironi försvinner lätt i skriven text.
Mvh / Azkel
Jo Azkell jag är utbildad KA och har behörighet ( N ) dock inte riksbehörighet vilket man måste ha för att vara auktoriserad.Azkel skrev:Din vänskapliga oro värmer men den är ogrundad.
I och med att du inte är utbildad och auktoriserad KA kan du heller inte veta vad en KA's roll är. Ansvarig på ett bygge är Byggherren. En KA ska kontrollera att byggherren tar sitt ansvar, det kallas för byggherrens kontrollorganisation.
Lika lite som kommunens inspektörer fanns på plats under hela bygget innan systemet med KA infördes förväntas en KA vara det idag. Om ett fel begås under byggnation är det byggherren och ingen annan som bär ansvaret. Han kan i sin tur ställa eventuella underentreprenörer till svars där så är tillämpligt men han kan aldrig ställa KA till svars. En KA förväntas heller inte ha fackmannamässiga kunskaper om el, VVS, gjutning, belastningstabeller, BADRUM etc etc. Han förväntas kontrollera att byggherren kontrollerar (PBL Kap 9 §8) att arbetet blir korrekt utfört för att vid slutfört bygge ansöka om slutbevis och då kunna intyga att allt har skett enligt upprättad kontrollplan. (PBL Kap 9 §9)
Min utbildning till KA handlade mest om lagar och regler och att plugga PBL och BVL.
Det underlättade att jag hade viss praktisk kunskap innan men det var inte avgörande och är heller inget krav.
Jag läste till KA av den absolut enkla anledning att jag tyckte det skulle bli för dyrt att köpa in den tjänsten när jag skulle bygga i förhållande till vad det skulle tillföra. Jag köpte böcker, pluggade och skrev två prov, thats it! Det kostade mig 6000:-. Jag är med andra ord både byggherre och KA för mitt eget bygge. En ovanlig men alls inte otillåten konstruktion som jag varmt rekommenderar andra som vill minska kostnaderna när de bygger hus, om det nu finns någon som vill det...?
Jag har böckerna kvar om du vill låna Ad acta?
Avslutningsvis måste jag väl ändå påpeka att Byggahus.se är (mig veterligen) ett forum just för att glada amatörer ska kunna fråga om sådant de inte vet. Jag skäms inte alls för att ställa "korkade" frågor om badrum även om jag är byggherre och till och med KA.
För din vetskap, även jag finner tyvärr din attityd något nedlåtande, säkert inte menat så från din sida, nyanser och ironi försvinner lätt i skriven text.
Mvh / Azkel
Men om du har riksbehörighet så är du väl också byggnadsingenjör?
Hej Ad acta.Ad acta skrev:
Du skrev lite tidigare om din oro, nu blir jag lite orolig för dig.
Om du är utbildad KA med behörighet N så vet du ju att en KA inte behöver ha detaljkunskaper om till exempel hur man bygger ett badrum. Därmed förstår jag heller inte din tidigare kommentar om mina bristande kunskaper avseende badrumsbyggande.
Kan du hjälpa mig förstå?
Jag har behörighet E men är inte certifierad om det är det du syftar på när du nämner riksbehörighet. Precis som du skriver så krävs certifiering för riksbehörighet. (http://www.swedcert.se/20219) Jag har genomgått utbildning och skrivit godkända prov. Jag har bara verkat i två kommuner och har faktiskt ingen aning om huruvida det finns begränsningar i hur/var jag får agera KA utifrån det faktum att jag inte ville ha certifikatet (skulle kosta 5000 extra) och därmed inte har riksbehörighet. Du får uppriktigt gärna berätta om hur det fungerar?
Som KA-kollega vet du ju att en kommun har möjlighet att godkänna någon som KA endast på grund av att personen anses lämplig och detta även om personen saknar all form av utbildning etc. Det sker ju oftast när åtgärden som skall utföras är av väldigt enkel art och personen anses meriterad utifrån erfarenhet. Jag har tagit det ett steg längre, jag har utbildat mig och genomfört godkända prov, kommunen ska med andra ord ta ställning utifrån det faktum att jag är utbildad KA och inte "bara" en glad amatör med mycket erfarenhet. Detta är vad jag kallar auktoriserad. Som jag skrev ovan är jag dock inte certifierad. Jag antar att detta ligger i vilket värde man lägger i certifierad/auktoriserad och skillnaden däremellan. Vad skulle du vilja kalla min behörighet?
Nej, jag är inte byggnadsingenjör, som du själv skrev, skulle jag ha ställt de frågor jag ställt om jag var byggnadsingenjör? Jag är en glad amatör som hänger på detta forum för att få svar på sådant jag inte kan och om möjligt hjälpa andra få svar på deras frågor.
Det har blivit ganska OT här, jag beklagar detta.
Vi kanske bara ska "agree to disagree" och lämna det där?
Mvh / Azkel
Men lycka till KA kollegaAzkel skrev:Hej Ad acta.
Du skrev lite tidigare om din oro, nu blir jag lite orolig för dig.
Om du är utbildad KA med behörighet N så vet du ju att en KA inte behöver ha detaljkunskaper om till exempel hur man bygger ett badrum. Därmed förstår jag heller inte din tidigare kommentar om mina bristande kunskaper avseende badrumsbyggande.
Kan du hjälpa mig förstå?
Ja det kan jag, hoppas jag.
Om det som en punkt i kontrollplanen står att badrummet skall exempelvis uppfylla BBV10:1.
Har du inga kunskaper och inte heller bryr dig om det så är det väl din sak. Men känner du lite Ansvar som en KA bör göra så försöker du få dit en sakkunnig som kan bedöma.
Men ditt resonemang så funkar det väl att vara okunnig och dessutom kalla sig för auktoriserad KA . Det påminner lite en viss Refat, men där blåste doktorshatten av.
Jag har behörighet E men är inte certifierad om det är det du syftar på när du nämner riksbehörighet. Precis som du skriver så krävs certifiering för riksbehörighet. ([länk]) Jag har genomgått utbildning och skrivit godkända prov. Jag har bara verkat i två kommuner och har faktiskt ingen aning om huruvida det finns begränsningar i hur/var jag får agera KA utifrån det faktum att jag inte ville ha certifikatet (skulle kosta 5000 extra) och därmed inte har riksbehörighet. Du får uppriktigt gärna berätta om hur det fungerar?
Nej, det behövs riksbehörighet först, sen certifiering.
Ja, du kan absolut inte kalla dig för auktoriserad KA bara för att du tycker det. Dessutom tror jag inte att du kan bli det heller med behörighet E ( lägsta behörigheten) .
Som KA-kollega vet du ju att en kommun har möjlighet att godkänna någon som KA endast på grund av att personen anses lämplig och detta även om personen saknar all form av utbildning etc. Det sker ju oftast när åtgärden som skall utföras är av väldigt enkel art och personen anses meriterad utifrån erfarenhet. Jag har tagit det ett steg längre, jag har utbildat mig och genomfört godkända prov, kommunen ska med andra ord ta ställning utifrån det faktum att jag är utbildad KA och inte "bara" en glad amatör med mycket erfarenhet. Detta är vad jag kallar auktoriserad. Som jag skrev ovan är jag dock inte certifierad. Jag antar att detta ligger i vilket värde man lägger i certifierad/auktoriserad och skillnaden däremellan. Vad skulle du vilja kalla min behörighet?
Din behörighet är E, den lägsta man kan ha och du kan få kvalitetsansvar till mindre utbyggnader. Som jag tidigare skrev tror jag aldrig att du kan bli auktoriserad med behörighet E. Så sluta kalla dig för det.
Nej, jag är inte byggnadsingenjör, som du själv skrev, skulle jag ha ställt de frågor jag ställt om jag var byggnadsingenjör? Jag är en glad amatör som hänger på detta forum för att få svar på sådant jag inte kan och om möjligt hjälpa andra få svar på deras frågor.
Men du kallade dig för auktoriserad KA, därför vart jag förvånad.
Det har blivit ganska OT här, jag beklagar detta.
Vi kanske bara ska "agree to disagree" och lämna det där?
Mvh / Azkel