20 759 läst ·
76 svar
21k läst
76 svar
Våtrumsskiva eller flytspackel först?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Sätter alltid skivorna först just eftersom det annars kan bli problem att fästa dessa som pbengtsson skriver...
Det blir dessutom tätt och fint i golv/väggvinkeln vilket blir svårare annars...
Det blir dessutom tätt och fint i golv/väggvinkeln vilket blir svårare annars...
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
Jag skulle personligen aldrig lägga nån primer o flytspackel på en spånskiva. Limma en hård gips 13 mm direkt mot golvspånskivan och använd ej vattenbaserade sättlimmer el dylikt, utan ett riktigt lim typ PL400 el motsvarande. Skruva ordentligt med avsedd skruv för hård gips.
Sen kan du prima o flytspackla!
Spånskiva ska aldrig komma i kontakt med nån produkt som har vatten i sig, typ flytspackel, även om det finns primers som ska enl uppgift vara säker för spånskiva så känns det bättre om man gör det på en gips istället...
Spånskiva ska aldrig komma i kontakt med nån produkt som har vatten i sig, typ flytspackel, även om det finns primers som ska enl uppgift vara säker för spånskiva så känns det bättre om man gör det på en gips istället...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Inte vet jag var du insuper din information men det du skriver är totalt emot alla konstens regler... :ximported_jo skrev:Jag skulle personligen aldrig lägga nån primer o flytspackel på en spånskiva. Limma en hård gips 13 mm direkt mot golvspånskivan och använd ej vattenbaserade sättlimmer el dylikt, utan ett riktigt lim typ PL400 el motsvarande. Skruva ordentligt med avsedd skruv för hård gips.
OM man ska limma golvgips på spånskiva så ska man använda för detta anpassat flexibelt fix/lim...
I Våtutrymme som man ska bekläda med klinker på träbjälklag måste man flytspackla för böjstyvhetens skull och ska det då fungera som det är tänkt måste armeringsnätet vara fäst i spånskivan efter man primat med avsedd primer varpå man flytspacklar...
Absolut ingen fara med flytspackel på primad golvspån.
Du får gärna länka in informationen om varför golvspån aldrig får komma i kontakt med flytspackel... jag är mycket nyfiken...
Medlem
· 416 inlägg
Har dålig erfarenhet av sånt du just beskriver, då jag sett där folk har "försökt" göra som man ska men har lett till fuktproblem. påpekade bara att det känns bättre/säkrare att göra det på gips.
Medlem
· 416 inlägg
ehh. jo våtrumsgips borde vara mer fukttålig än spånskivor
Använd s.k. fukttröga spånskivor som är tillverkade för badrumsgolv. Klart man sätter väggskivorna först innan man flytspacklar golvet, omvänt vore besvärligt för att få det tätt i vägg-golvvinkeln, eftersom det ska tas hänsyn till fallet i rummet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Gips är dock gips...imported_jo skrev:
I princip är liksom den enda skillnaden på vanlig gips och våtrumsgips att den senare inte är kartongbeklädd...
Var och en gör som den vill här i livet men branschreglerna och flytspackeltillverkarnas anvisningar säger...
Prima golvspånet
Armera
Flytspackla
Personligen föredrar jag att följa branschens anvisningar...
I de fallen gäller garantierna vilket de inte gör när man kommer med egna ideér och lösningar.
Okej, om du nu vill tvunget använda gips på golvet men man ska ju absolut inte använda PL400 eller skruva på grund av att det kan bli "bom" i skiten.imported_jo skrev:Jag skulle personligen aldrig lägga nån primer o flytspackel på en spånskiva. Limma en hård gips 13 mm direkt mot golvspånskivan och använd ej vattenbaserade sättlimmer el dylikt, utan ett riktigt lim typ PL400 el motsvarande. Skruva ordentligt med avsedd skruv för hård gips.
Det ska som sagt användas ett flexibelt fix gjort för ändamålet att limma gipsskivor med. Använd 8:ans kam att dra ut fixet med och tryck sedan dit golvgipset. Därefter blir det en lamineringseffekt, en homogen kaka!
Så här skriver Casco...
Montering och nedlimning av golvgipsskivor och alternativa skivor avsedda för
golv
1. Golvspånskivorna ska ha en fuktkvot på 8% +-1% samt vara helt rena och fria
från fett, olja, gammalt lim och löst sittande partiklar.
2. Golvgipsskivorna hellimmas med Casco BoardFix 3760.
Casco BoardFix blandas enligt anvisningarna på förpackningen och
appliceras med tandad spackel 6x6 mm (ca 1,3 kg/m²). Montera skivorna
omgående i blöt tandad massa. Kontrollera att god övervätning mellan
skivor och underlag uppnås över hela ytan.
3. Vid behov kan skivorna punktskruvas fast eller belastas till massan har härdat
(minst 3 timmar). Avlägsna därefter skruvarna/belastningen.
4. I våtutrymmen med krav på fall eller golvvärme bör golvet spacklas.
Golvgipsskivorna primas med Casco Primer 3698 utspädd med vatten 1:1. Låt
primern torka helt (min 1 dygn, max 3 dygn) innan avjämna med Casco
ThermoPlan 3652 eller Casco KombiPlan 3707.
De skriver liknande på flera ställen med innebörden att man skall ha ett rörelseupptagande skikt. Flytspackel eller golvgips eller speciellt för våtrum avsedd skiva. Norgips Humid Board verkar vara ett exempel.
BBV skriver inga måsten vad jag har sett även om de oftast hänvisar till spånskiva och sedan flytspackel lite beroende på om det är över eller under 10 kvm.
Någon som har erfarenhet och kan tolka detta?
/Yamma
golv
3. Vid behov kan skivorna punktskruvas fast eller belastas till massan har härdat
De skriver liknande på flera ställen med innebörden att man skall ha ett rörelseupptagande skikt. Flytspackel eller golvgips eller speciellt för våtrum avsedd skiva. Norgips Humid Board verkar vara ett exempel.
BBV skriver inga måsten vad jag har sett även om de oftast hänvisar till spånskiva och sedan flytspackel lite beroende på om det är över eller under 10 kvm.
/Yamma
Bjuder på denna det var jobbigt att läsa
Så här skriver Casco...
golv
/Yamma
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen tolkar jag det som en förklaring hur man fäster golvgipsen precis som jag tidigare förklarade också...
Alltså med speciellt fix avsett för ändamålet...
I övrigt är ju den stora anledningen till att man flytspacklar ett badrum just därför att man ska ha ett fall där och av denna anledning finns det ingen mening med golvgipsskivor under detta...
Ett helt plant golv som i mitt fall på måndag där det ska läggas klinker i ett kök...
DÄR väljer jag högst troligt att limma golvgips då jag anser det gå både fortare och bli billigare för kunden.
Alltså med speciellt fix avsett för ändamålet...
I övrigt är ju den stora anledningen till att man flytspacklar ett badrum just därför att man ska ha ett fall där och av denna anledning finns det ingen mening med golvgipsskivor under detta...
Ett helt plant golv som i mitt fall på måndag där det ska läggas klinker i ett kök...
DÄR väljer jag högst troligt att limma golvgips då jag anser det gå både fortare och bli billigare för kunden.
Tack Lite, såg inte det när jag postade...
Tack Paul oxå. Jag smäller igen väggarna så får jag fundera lite till hur jag gör med golvet. Jag har sådan där "förberedd" övervåning med 22mm spån men där skarvar ser lite knepiga ut (5-6 mm glipor) så det är därför jag funderar på alternativa lösningar. Elektrikern kommer nästa helg och lägger värmegolvet så vi får snacka ihop oss.
För övrigt blir det inga fler hus med "förberedda" övervåningar...
/Yamma
Tack Paul oxå. Jag smäller igen väggarna så får jag fundera lite till hur jag gör med golvet. Jag har sådan där "förberedd" övervåning med 22mm spån men där skarvar ser lite knepiga ut (5-6 mm glipor) så det är därför jag funderar på alternativa lösningar. Elektrikern kommer nästa helg och lägger värmegolvet så vi får snacka ihop oss.
För övrigt blir det inga fler hus med "förberedda" övervåningar...
/Yamma