20 759 läst ·
76 svar
21k läst
76 svar
Våtrumsskiva eller flytspackel först?
Sida 1 av 6
Har fastnat i en loop som jag inte kommer ur. Håller på med badrumsrenovering och har reglat upp väggar och lagt golvspån och skall limma golvskiva på spånet som underlag för flytspacklet. Frågan är nu om jag skall sätta upp våtrumsskivorna först och sedan flytspackla mellan skivorna eller flytspackla först och ställa våtrumsskivorna på spacklet. Har letat igenom massa badrumstrådar men hittar inget om detta. Hur hade ni gjort?
Vet inte riktigt vilken skiva jag skall ha på golvet men har läst flera rekommendationer att det skall vara gips eller annat under flytspacklet, Vill helst inte använda gips då det inte kommer att vara gips någon annanstans. Något tips?
Om man sätter väggskivorna före flytspackling blir det ju omöjligt att ta bort dem om man behöver byta? Varför skulle man vilja byta undrar du då förstås. Tja - jag spekulerade i om det blir någon skada eller så kanske man behöver ny väggskiva...
Om man sätter väggskivorna före flytspackling blir det ju omöjligt att ta bort dem om man behöver byta? Varför skulle man vilja byta undrar du då förstås. Tja - jag spekulerade i om det blir någon skada eller så kanske man behöver ny väggskiva...
Golvspånet är lagt sedan tidigare och flytspacklet är inte inhandlat än.
Det är ett gammalt trähus och jag är osäker på reglingen under golvspånet, dessutom är spånet lappat och lagat. Därför vill jag köra med både hängslen och livrem. Ok? Men det kanske räcker gott och väl med flytspackel + armering oavsett golvstatus?
Det är ett gammalt trähus och jag är osäker på reglingen under golvspånet, dessutom är spånet lappat och lagat. Därför vill jag köra med både hängslen och livrem. Ok? Men det kanske räcker gott och väl med flytspackel + armering oavsett golvstatus?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Är det reglat cc600 med 22mm golvspån så är det fullt tillräckligt med armeringsnät som häftas fast i golvspånet med häftpistol när man primat spånet...
Sedan flytspacklar man på detta minst 12mm, men det beror på lite vilken typ av spackel man använder...
Sedan flytspacklar man på detta minst 12mm, men det beror på lite vilken typ av spackel man använder...
Ja, om golvbjälkarna håller de normer som gäller idag, men i ett gammalt hus bör man försäkra sig om det först och om så krävs förstärka golvbjälklaget. Det räcker alltså inte att allt ovan golvbjälklaget är enligt alla konstens regler om inte golvbjälklaget i sig är tillräckligt styvt.
Tack Paul! Vad tror du om reglarna snarare ligger cc700? Funkar det ändå? Jag vet som sagt inte riktigt men skall försöka kolla imorgon när vi kommer till landet. Dessutom är golvet spikat men det är väl bara att dra i skruvar också...?
Spånet är dessutom lappat och lagat. Toaletten och golvbrunnen har flyttats och hålen där de satt är lappade med nytt spån. Dessutom finns det lite andra småhål. Kommer golvet att hålla, tro? Jag vill absolut inte byta golvet då regelväggen redan är på plats. Kan lägga upp en bild imorgon.
Spånet är dessutom lappat och lagat. Toaletten och golvbrunnen har flyttats och hålen där de satt är lappade med nytt spån. Dessutom finns det lite andra småhål. Kommer golvet att hålla, tro? Jag vill absolut inte byta golvet då regelväggen redan är på plats. Kan lägga upp en bild imorgon.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tänkte precis råda dig att byta ut golvspånet till hela skivor istället så du kan passa på att regla upp lite extra...
Hur dessa normer räknats ut kan inte jag svara på men det kanske räcker om man flyter lite tjockare...
Alternativt en extra golvspån innan flytspacklingen kan göra lite nytta för att styva upp om du lägger den på andra hållet mot den du redan har.
Hur dessa normer räknats ut kan inte jag svara på men det kanske räcker om man flyter lite tjockare...
Alternativt en extra golvspån innan flytspacklingen kan göra lite nytta för att styva upp om du lägger den på andra hållet mot den du redan har.
Känns som vi kom ifrån dengroths ursprungsfråga, jag har nämligen samma fundering: flytspackel på golv eller våtrumsskivs på vägg först? Känns som flytspackel först är det smarta alltetnativet men man vet ju aldrig vad det finns för tokregler.
Flyspacklar man först så fär man se till att det fortfarande finns regel kvar i botten att skruva väggskivorna i, annars kanske det är enklast att skruva skivorna först.