20 759 läst ·
76 svar
21k läst
76 svar
Våtrumsskiva eller flytspackel först?
Har du inte blivit klar med övervåningen ännu, du började för 5 år sedan.Yamma skrev:Tack Lite, såg inte det när jag postade...
Tack Paul oxå. Jag smäller igen väggarna så får jag fundera lite till hur jag gör med golvet. Jag har sådan där "förberedd" övervåning med 22mm spån men där skarvar ser lite knepiga ut (5-6 mm glipor) så det är därför jag funderar på alternativa lösningar. Elektrikern kommer nästa helg och lägger värmegolvet så vi får snacka ihop oss.
För övrigt blir det inga fler hus med "förberedda" övervåningar...
/Yamma
Badrummet är kanske det sista du gör..........
Har du sådan koll på mig? Badrummet är det sista, försöker köra på ett par veckor så skall det väl lösa sig
Det har runnit mycket vatten under broarna sedan start med massor av saker byggmässigt och utanför men de berättelserna är lämpliga på puben när barnen har somnat
Sedan finns ju en hel källarvåning också men det skall inte behöva ta fem år!!!
/Yamma
Det har runnit mycket vatten under broarna sedan start med massor av saker byggmässigt och utanför men de berättelserna är lämpliga på puben när barnen har somnat
Sedan finns ju en hel källarvåning också men det skall inte behöva ta fem år!!!
/Yamma
Det har du naturligtvis rätt i. Vad jag egentligen menar är att det är flytspacklingsmomentet som vore fint att slippa göra om vid framtida rivning. Om väggskivorna står på flytspacklet kunde man riva väggarna men ha flytspacklet kvar. "Bara" att smälla upp nya skivor och lägga nytt tätskikt.Ad acta skrev:
Det är ju bara att skära gipset längs spacklet och sätta upp nya i så fall!dengroth skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Så sant, så sant...
Tillbaka till min andra fråga. Spånskivan är lappad med nytt spån där hål förut var för toalett och golvbrunn. Kommer det att funka med flytspackel på? Man kanske kunde limma en fibercementskiva på golvet för att stadga upp? Fast självklart skulle jag gärna slippa det om det räcker med flytspackling. Det bygger ju extra dessutom.
Tillbaka till min andra fråga. Spånskivan är lappad med nytt spån där hål förut var för toalett och golvbrunn. Kommer det att funka med flytspackel på? Man kanske kunde limma en fibercementskiva på golvet för att stadga upp? Fast självklart skulle jag gärna slippa det om det räcker med flytspackling. Det bygger ju extra dessutom.
Det räcker med flyt och armeringsnät!dengroth skrev:Så sant, så sant...
Är det så att golvspånet inte är riktigt monterat så är risken stor att det skiter sig.
Flytspackel är ingen trolldeg, inte ens med armering vilket många verkar tro.
Du har skrivit att du tror att bjälkarna ligger närmare c/c 700 än 600 och så vitt jag vet finns det ingen golvspånskiva som kan läggas enligt anvisning med c/c 700.
Är det gammal olimmad lappad golvspån så riv upp, besiktiga bjälkar, rätta till fel och lägg igen rätt.
Jag tycker det känns som du bör leja bort jobbet.
Flytspackel är ingen trolldeg, inte ens med armering vilket många verkar tro.
Du har skrivit att du tror att bjälkarna ligger närmare c/c 700 än 600 och så vitt jag vet finns det ingen golvspånskiva som kan läggas enligt anvisning med c/c 700.
Är det gammal olimmad lappad golvspån så riv upp, besiktiga bjälkar, rätta till fel och lägg igen rätt.
Jag tycker det känns som du bör leja bort jobbet.