D Dilato skrev:
TS har flaggat för att den vänstra ventilen ( inkommande vatten) inte går att rubba...den högra rör sig ett halvt varv...
Nu menar @lbgu servisventilen ute i gatan och inte någon av ventilerna vid vattenmätaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jeppe733 skrev:
Måste väl stänga av vattnet för hela gatan för att byta?
Det kan säkert finnas olika lösningar men min erfarenhet är att varje hus har en egen kran. Jag är dock ingen expert på området så det är inte säkert att det alltid är så.

Demmpa Demmpa skrev:
Det har hänt mer än en gång att servisventilen har fastnat/gått sönder i stängt läge, även för VA-personalen.
Det stora problemet med dessa kranar är att de oftast nästan aldrig används och när de väl ska användas är de ohjälpligt "ihopkärvade". Då är det bättre att rätt personal står med Svarte Petter sprutande än att man själv får skämmas med fingrarna i syltburken...

• Gilla
Helt Fantastisk och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
TS har flaggat för att den vänstra ventilen ( inkommande vatten) inte går att rubba...den högra rör sig ett halvt varv...
Jag skrev om kommunens ventil som antagligen ligger precis utanför tomtgränsen.

när jag bytte gick det väldigt smidigt. VVS firman kontaktade kommunen och bokade en tid för avstängning, gjorde jobbet, ringde dem när han va klar så satte dom på vattnet igen vid gatan. Behövde inte göra någonting förutom anmäla bytet till kommunen.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
när jag bytte gick det väldigt smidigt. VVS firman kontaktade kommunen och bokade en tid för avstängning, gjorde jobbet, ringde dem när han va klar så satte dom på vattnet igen vid gatan
Vissa har gräddfiler till kommunen. Som privatperson är det inget man kan räkna med. Stå i någon telefonkö ett tag, få någon i 'växeln' att skicka en till rätt person och sen hoppas att personen som ska ta ens samtal inte är i möte, sitter på toa eller har gått för dagen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vissa har gräddfiler till kommunen. Som privatperson är det inget man kan räkna med. Stå i någon telefonkö ett tag, få någon i 'växeln' att skicka en till rätt person och sen hoppas att personen som ska ta ens samtal inte är i möte, sitter på toa eller har gått för dagen.
Beror nog storleken på kommunen kanske? Bor i en relativt liten kommun, nog lättare här. Man får svar direkt på allt man mailar till dem, samma dag eller dagen efter.

Här i Stockholm fick man skicka in en begäran via mail. Och de kom ut och stängde av på bestäålld dag, han som var lämnade verktyget och tycket vi kunde öppna ventilen själva när arbetet var klar, så kom han mot kvällen och hämtade verktyget, efter att ha kollat att vi hade öppnat fullt. De var även ute och testade kranen några dagar innan, för att vara säkra på att de kunde stänga av på rätt tid.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
H hempularen skrev:
efter att ha kollat att vi hade öppnat fullt
Jag brukar öppna fullt och sedan stänga ett kvarts varv eller så. Har fått för mig att risken för att kranen fastnar är mindre om den inte står kloss mot ett ändläge. Om detta verkligen har reell betydelse eller bara sitter i mitt huvud vet jag inte...

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag brukar öppna fullt och sedan stänga ett kvarts varv eller så. Har fått för mig att risken för att kranen fastnar är mindre om den inte står kloss mot ett ändläge. Om detta verkligen har reell betydelse eller bara sitter i mitt huvud vet jag inte...
Det sitter inte i ditt huvud, det är rätt metod.

När man kommer till kranen efter typ 5 år hjälper det kunna skruva åt båda hållen för att lossa avlagringarna.
Spindelventiler (kran med ratt) kan nypa fast i ändläget om man låter den vara där.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.