Tjena! Håller på kollar efter vart man stänger av vattnet då jag ska renovera badrummet och vill ej råka få en läcka! Sitter och kollar under värme beredaren men ser bara olika rattar! Vart stänger man av vattnet helt på denna bild? Eller är jag på fel ställe och letar?
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
Någon av de två svarta ratterna hö och vä om mätaren.
T Thomas_Blekinge skrev:Någon av de två svarta ratterna hö och vä om mätaren
Kollat lite nu! Den till vänster kan jag ej vrida då den sitter fast! Men den till höger går att vrida 90 grader! Men om man kollar flödet så sitter då kranen efter mätaren! Brukar det inte sitta före?T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
kanske det finns andra kranar närmare badrummet så att du kan stänga av dessa selektivt och inte hela huset.
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
Båda kan användas om de fungerar och går att vrida.
Och med kommunalt vatten kan du inte byta den vänstra utan att stänga kommunens ventil oftast i gatan, vilket du inte får göra själva. Kan bli dyrt att försöka om ventilen förstörs, vilket har hänt.
Och med kommunalt vatten kan du inte byta den vänstra utan att stänga kommunens ventil oftast i gatan, vilket du inte får göra själva. Kan bli dyrt att försöka om ventilen förstörs, vilket har hänt.
Det är några modeller av dessa som har dålig kvalitet, finns flera trådar här på BH exempelvis denna: https://www.byggahus.se/forum/threads/ar-det-en-lk580-ventil.570434/#post-6559404T Thomas_Blekinge skrev:
Champagnekorkar kallas dom. Inget jag hade vågat pilla på. Extremt oförutsägbara om man försöker stänga dem. (Har jag hört)
Själv blev jag nervös när jag flyttade in och bytte dem direkt då jag ville vara säker på att jag skulle kunna stänga av vattnet utan någon extrem jobbig överraskning 😁
Ska du byta vattenmätare så måste man byta dem också då dom ej är godkända längre.
Själv blev jag nervös när jag flyttade in och bytte dem direkt då jag ville vara säker på att jag skulle kunna stänga av vattnet utan någon extrem jobbig överraskning 😁
Ska du byta vattenmätare så måste man byta dem också då dom ej är godkända längre.
Vet du vad det kosta isch att byta dem?G Ganescha skrev:
De ventiler som har beteckningen LK852 är inte "champagnekorkar" utan det är modellerna LK850 & LK851.
En komplett vattenmatarkonsol kostar ca 2000-3000 kr i handeln, sen tillkommer 1-2 timmars arbete á 600-1000 kr plus "bilavgift" 300-600 kr.
En komplett vattenmatarkonsol kostar ca 2000-3000 kr i handeln, sen tillkommer 1-2 timmars arbete á 600-1000 kr plus "bilavgift" 300-600 kr.