Demmpa Demmpa skrev:
De ventiler som har beteckningen LK852 är inte "champagnekorkar" utan det är modellerna LK850 & LK851.

En komplett vattenmatarkonsol kostar ca 2000-3000 kr i handeln, sen tillkommer 1-2 timmars arbete á 600-1000 kr plus "bilavgift" 300-600 kr.
Så med andra ord är den lugna då? Kan stänga av vattnet hur mycket jag vill? 🤣

Man måste nog stänga av i gatan för att kunna byta den vänstra eller frysa röret.
Det fixar en riktig rörmokare på nån timme eller två.

• IMG_20260606_171615.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man måste nog stänga av i gatan för att kunna byta den vänstra eller frysa röret.
Det fixar en riktig rörmokare på nån timme eller två.
Gick från vart man stänger av till en skrot ventil 🤣 men såg en länk en Annan länka här och där står det att lk582 är lugn?

J Jeppe733 skrev:
Gick från vart man stänger av till en skrot ventil 🤣 men såg en länk en Annan länka här och där står det att lk582 är lugn?
Inte längre
Ett av många exempel:
IMG_20260606_172318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Står det LK 580 eller LK 581 på avstängningsventilen behöver du vara väldigt försiktig.
LK 582 är inte ett problem på samma sätt då det är en kulventil.

C cotillion skrev:
Står det LK 580 eller LK 581 på avstängningsventilen behöver du vara väldigt försiktig.
LK 582 är inte ett problem på samma sätt.
Många svar nu om 82an 🤣

J Jeppe733 skrev:
Många svar nu om 82an 🤣
Jo, tyvärr sprids det felaktigheter från en del vattenbolag.

Rätt info finns på: https://www.lkarmatur.se/sv/support-service/faq/
Under: Hur vet jag vilken vattenmätarkonsol jag har, och när måste jag byta ut den?

82:an är inte godkänd här heller längre enligt kommunen och det står att även den är en risk. Men, chansa, som vanligt -ingen minns en fegis 😉

Demmpa Demmpa skrev:
En komplett vattenmatarkonsol kostar ca 2000-3000 kr i handeln, sen tillkommer 1-2 timmars arbete á 600-1000 kr plus "bilavgift" 300-600 kr.
Om man inte gör jobbet själv.

Alfredo Alfredo skrev:
Om man inte gör jobbet själv.
Hur gör man detta själv? Måste väll stänga av vattnet för hela gatan för att byta?

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Man kan ringa VA-bolaget och be dom stänga av vattnet med servisventilen, som oftast är ca 0,5 meter utanför fastighetsgränsen.
Vissa VA-bolag tar ut en avgift för att stänga av vattnet.
Är man ensam som drabbas av avstängningen skulle jag nog prova själv. Är ventilen väldigt trög kan det var klokt att avsluta, men är den hyfsat lättrörlig kan jag inte se någon störe risk. Känns lite dumt att betala någon för att köra ut och vrida en ventil en halvmeter utanför tomtgränsen. Sen ska de komma på någon tid som passar plus att de ska komma tillbaka sen för att slå på vattnet. Har man otur så får man väl vänta några dagar innan de har tid och komma ut igen.

L lbgu skrev:
Är ventilen väldigt trög kan det var klokt att avsluta, men är den hyfsat lättrörlig kan jag inte se någon störe risk.
TS har flaggat för att den vänstra ventilen ( inkommande vatten) inte går att rubba...den högra rör sig ett halvt varv...

Det har hänt mer än en gång att servisventilen har fastnat/gått sönder i stängt läge, även för VA-personalen.

Om man byter ventilerna & konsolen själv så är det smartast att börja tidigt på en vardag samt att ha handlat hem "alla tänkbara" delar som skulle kunna behövas.

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.