11 672 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
Vart köpa genomskinlig slang?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ok så för att sammanfatta nutidens regler för användning av biledare:
Rekommendationen är att ansluta denna enbart i 1 ände
Behövs inte isoleras och om så görs får inte gul/grön slang användas.
Får inte användas som skyddsledare.
EKRK behöver enligt produktstandarden inte anslutas men man gör normalt detta ändå för att uppnå god elsäkerhet.
Sen har vi koncentrisk ledare som är virad runt hela kabeln och för denna gäller helt andra regler.
Rekommendationen är att ansluta denna enbart i 1 ände
Behövs inte isoleras och om så görs får inte gul/grön slang användas.
Får inte användas som skyddsledare.
EKRK behöver enligt produktstandarden inte anslutas men man gör normalt detta ändå för att uppnå god elsäkerhet.
Sen har vi koncentrisk ledare som är virad runt hela kabeln och för denna gäller helt andra regler.
Redigerat:
Flera år gammal tråd men behöver lite rådgivning i ämnet. Ska precis beställa 100 m isolerslang från hellerman tyton enbart för biledare. Nu ser jag att den finns i 3,4,5,6 mm… vilken diameter brukar ni använda ?
Klicka här för att svara
