Skall skicka in en ekrk i centralen i morgon men jag har ingen genomskinlig slang för skärmen.
Är det någon som vet var man kan köpa det på butik (ej internet) ?

Isolerslang alltså? Elfa, om inte annat.

Ja elfa hade jag helt glömt, tack för tipset, hoppas de har inne i butiken bara.

• Gilla
L Man
  • Laddar…
Gå till någon elfirma och fråga efter gulgrönslang (större chans att de har det + snyggare) till biledare så får du säkert en meter helt gratis. Annars försöka trycka sig in på elgrossisten och tjata till sig att få köpa med kontokort.

//Patrik

Biledaren får inte ha en grön/gul slang eftersom den inte får användas som skyddsjord. Använd geomskinlig eller någon annan färg.

• Gilla
Mohammed Ravshanbek
  • Laddar…
Värst vilken "paragrafryttare" du är då.. :P:rolleyes::cool:

Jag anser att det inte är någon speciellt big deal. De flesta elektriker använder gulgrön och vet att det är en biledare och dess funktion. Dessutom blir det mycke snyggare än att lägga skyddsjorden och biledaren tillsammans i en genomskinlig slang.

//Patrik

Redigerat:
I värsta fall kan man ju skala t.ex. RK i en dimension grövre än biledaren och använda plastskalet som slang. Är det tillåtet att göra så?

Eller klipp av den i centralen och anslut till jord i första dosa/uttag whatever.

Danne031 skrev:
Eller klipp av den i centralen och anslut till jord i första dosa/uttag whatever.
Eller göra tvärtom. :)

//Patrik

• Gilla
lundensaren
  • Laddar…
Jag brukar snurra den runt jordledaren och inte ha någon slang på alls.

I dosor brukar jag slarva med slang, men väldigt noggrann i centraler.

//Patrik

Snurra den runt jordtråden och dra på en G/G slang, det blir "rent och snyggt" samt att man omedelbart ser till vilken grupp biledaren hör. Om syftet med att ansluta biledaren inte skulle vara att jorda manteln, utan skärma mot "fält" (vilket normalt inte är avsikten) tycker jag att man använder transparent slang och låter biledaren ligga i en egen slang

Nu måste jag undra här. Då blå boken kom och det var kurser på den så gick vi igenom det här med biledare med kursledaren och det vi kom fram till då var att om biledaren används som ett skydd vid eventuell mekaniska påverkan på kabeln så skulle den slangas gul/grön för den funkade då som jordning av metallmanteln och man kunde koppla ihop den i dosor med jorden samt på jorskenan. Om man i annat fall skulle göra en "elsanerad" anläggning så skulle biledaren ha genomskinlig slang och bara kopplad till jord i central och sen biledare med biledare i dosor och apparater. Är det något annorlunda med dom sakerna nu?
Lika så pratades det om att i ena fallet gjorde det inget om biledaren bara var inkopplad i ena änden av kabeln men när frågan togs upp om vad som händer med ena halvan av kabeln om tex endast biledaren skulle kapas i en kabel, då är ena halvan inkopplad medans den andra inte har någon kontakt med jord alls.
Är det någon som med säkerhet kan tala om hur biledare ska behandlas?

Alla elinstallationer vid nybyggnation, ombyggnad eller utvidgning av en elanläggning ska utföras enligt föreskriften ELSÄK-FS 2008:1. För att uppfylla kravet på god elsäkerhetsteknisk praxis så ska man antingen riskbedöma och dokumentera alla moment eller följa en fastställd standard. I standarden SS 436 40 00 kan man läsa att färgmärkning inte fordras för bland annat kablars metallmantlar eller armering vilka används som skyddsledare.
Eftersom biledare i kablar av typen EKLK har en tvärsnittsarea som endast är 1 kvadradmillimeter kan den inte användas som skyddsledare utan endast för jordning av kablarnas metallmantlar. Därigenom uppfyller den inte kravet på minsta area för skyddsledare och ska därför inte märkas med grönt och gult i kombination.
Eftersom biledaren inte kan användas som skyddsledare enligt ovan finns inget krav på kontinuitet. Generellt är rekommendationen att endast en ände bör anslutas i syfte att undvika EMC-störningar. Detta måste dock avgöras i varje enskilt fall.

Från elsäkerhetsverket.

Men om det inte finns något krav på kontinuitet, varför är man då tvungen att ansluta biledaren i EKLK?

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.