11 672 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
Vart köpa genomskinlig slang?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Boken 104 frågor och svar (fråga 24 och 54) säger att biledaren inte EKLK inte får vara gul/grön. Gäller då sannolikt även EKRK. Jag tror dock inte att någon skulle klaga om man använde gul/grön skyddsslang om syftet är att skyddsjorda manteln.
Boken säger också att biledaren ska anslutas för EKLK, men valfritt för EKRK. Det är tillverkaren/produktstandarden som anger detta.
Slutligen instämmer boken i att det är valfritt om biledaren ansluts i båda ändar. Är syftet att skyddsjorda manteln bör den anslutas i båda ändar. Är syftet bättre elmiljö rekommenderas att den ansluts i ena änden bara.
Detta svar stämmer med Elsäkerhetsverkets svar, och deras bok "frågor och svar" för blå boken (ELSÄK-FS 1999:5). Så nu finns tre källor som säger samma sak, även om alla inte sade allting ovan..
Boken säger också att biledaren ska anslutas för EKLK, men valfritt för EKRK. Det är tillverkaren/produktstandarden som anger detta.
Slutligen instämmer boken i att det är valfritt om biledaren ansluts i båda ändar. Är syftet att skyddsjorda manteln bör den anslutas i båda ändar. Är syftet bättre elmiljö rekommenderas att den ansluts i ena änden bara.
Detta svar stämmer med Elsäkerhetsverkets svar, och deras bok "frågor och svar" för blå boken (ELSÄK-FS 1999:5). Så nu finns tre källor som säger samma sak, även om alla inte sade allting ovan..
Man kan ju skippa slangrn helt om man råkar i sån vånda angående beskaffenheten på den.
Givetvis ska man isolera på något sätt men det finns ju inget krav. Frågan är tycker jag av den typen där sunt förnuft måste råda, men vissa likt kursledare mm brukar använda sånt som lite kuriosa. Just detta fallet är närmast komiskt för om man vill kan man få en otrolig massa motstridiga men korrekta svar beroende på utgångspunkt.
Givetvis ska man isolera på något sätt men det finns ju inget krav. Frågan är tycker jag av den typen där sunt förnuft måste råda, men vissa likt kursledare mm brukar använda sånt som lite kuriosa. Just detta fallet är närmast komiskt för om man vill kan man få en otrolig massa motstridiga men korrekta svar beroende på utgångspunkt.
Jag tycker inte det har någon större sexuell betydelse hur man behandlar biledaren. Men om man tänker på vad som står i elinstallationsreglerna:
- Skyddsjord får inte ha en area mindre än 1,5mm2
- Villkoret för parallellkopplade ledare är lika area, lika material
Alltså anser jag inte det är rätt enligt reglerna att märka biledaren grön/gul och ansluta den in båda ändarna.
Men visst kan man gå emot svensk standard om man vill har en annan bättre lösning.
- Skyddsjord får inte ha en area mindre än 1,5mm2
- Villkoret för parallellkopplade ledare är lika area, lika material
Alltså anser jag inte det är rätt enligt reglerna att märka biledaren grön/gul och ansluta den in båda ändarna.
Men visst kan man gå emot svensk standard om man vill har en annan bättre lösning.
Jag tolkar som så att biledaren inte ska ha gul/grön i det fallet att den inte kan funka som skyddsjord i den bemärkelsen att den inte är minst 1,5 mm2 och således kan användas som jord för just den specifika dragningen istället för eller i samband med den jordtråd som redan finns i kabeln. Det andra är ju att biledaren ska skydda mot yttre mekanisk åverkan och är därmed skyddsjord åt den specifika kablen och som skyddsjord ska den ju då ha gul/grön märkning.
Jag börjar fatta nu varför det är så svårt att få raka svar från elsäkerhetsverket ibland
Jag börjar fatta nu varför det är så svårt att få raka svar från elsäkerhetsverket ibland
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det här blir nästan löjligt
nästan????Rikard Ågren skrev:
Finns ju en anledning att det finns kurser i att läsa blå boken. Har gått en sådan, men inte hjälpte det.
Som sanering av elmiljö skall den bara kopplas i ena änden, i detta fallet kanske han skall klippa av den helt i centralen och bara ansluta i andra änden? (okej, han hittade slang).
Men är det inte krav på att skyddsjord skall vara märkt? och är den kopplad till jorden så....
Man kan bara älska boken, eller hur?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Fast nu är ju "Blå boken" historia för ett tag sen. 
//Patrik
//Patrik
Ja herregud, blir till att dra dit en gröngul, med transparent utanpå...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag gillar gulgrön... 
//Patrik
//Patrik
