Att värmen stod på direkt är inte bra men påverkar inte det här.
Om värmen är på så blir det spänningar i materialet. Betongen i golvet vill utvidga sig mer än plattorna. Detta är normalt. Men när plattsättningen är ny, har inte fixen som håller fast plattorna uppnått full hållfasthet. Utsätts den då för värdspänningar, kan plattor lossna. Jag är osäker, men jag tror att det då kan hända även flera år senare, en skada uppkommer första veckan, som gör att fixet sedan sakta men säkert spricker. Det orsakssambandet kommer aldrig att gå att bevisa.

• Gilla
kjork
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fråga plattsättaren om han har bilder från tiden då han satte kaklet/klinkers också. Om han kammade åt sidan istället för mot brunnen sitter ni med mer eller mindre vatten utanför duschen precis som idag även i framtiden.
Nu är jag endast glad, ibland arg, amatör :rofl:
Men riktning på fixet, så länge det är applicerat i raka linjer, kan väl inte spela någon roll om man satt plattorna korrekt. Det skall ju kollapsa under plattan.
Det jag fått lära mig är att man applicerar fixet i raka linjer så det går rakt över plattans kortsida. Då trycks luften ut enklare och fixet kollapsar korrekt under plattan. Inte att man tar hänsyn till hur vattnet skall rinna då fixet ändå skall kollapsa och distribueras jämt under plattan.

Redigerat:
Problemet kvarstår trots mjukfog i duschutrymmet.

Då är det säkert fallet på flytspacklet som vi pratade om tidigare :(

• Gilla
kjork
  • Laddar…
K kjork skrev:
Problemet kvarstår trots mjukfog i duschutrymmet.
Hej,

Har liknande problem idag. Hur löste ni problemet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.