Det droppar vatten från avluftningsröret ibland, jag hittar inget mönster på att det är när det regnar eller så.
Vart kan vattnet komma ifrån? Vad är fel?
Och vad behöver jag göra, är det kris?
Info om huset; för några månader sen renoverades hela huset och alla VVS-rör byttes ut då de var original från 60-talet. Avluftningsröret är dock original kvar, har bara målats om. Det går från golvet i tvättstugan upp ovanför taket.
Det är ett enplanshus med vind och tvättstugan är vägg i vägg med båda badrummen och köket så det är ett bra ställe att ha alla ledningar och rör.
Jag trodde först att det kunde var att det regnar in så jag satte en huva på men det droppar ändå, om än mycket mindre.
Kan det bli något baksug så vattnet kommer underifrån?
Dropparna kommer från böjen i röret vid den röda markeringen på bilden.
Tacksam för hjälp! Behöver jag ringa firman som var här och bytte ut alla rör?
Vart kan vattnet komma ifrån? Vad är fel?
Och vad behöver jag göra, är det kris?
Info om huset; för några månader sen renoverades hela huset och alla VVS-rör byttes ut då de var original från 60-talet. Avluftningsröret är dock original kvar, har bara målats om. Det går från golvet i tvättstugan upp ovanför taket.
Det är ett enplanshus med vind och tvättstugan är vägg i vägg med båda badrummen och köket så det är ett bra ställe att ha alla ledningar och rör.
Jag trodde först att det kunde var att det regnar in så jag satte en huva på men det droppar ändå, om än mycket mindre.
Kan det bli något baksug så vattnet kommer underifrån?
Dropparna kommer från böjen i röret vid den röda markeringen på bilden.
Tacksam för hjälp! Behöver jag ringa firman som var här och bytte ut alla rör?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 063 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 063 inlägg
Är du säker på att rörböjarna är så gamla? Jag tycker lite det ser ut som plaströr som sitter baklänges/uppochned. Såna är istuckna i varandra så är de på fel håll och packningen är skadad så kan det förstås läcka där.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Vad är fel håll på ett rör?Karrock skrev:
Finns det skriv på hur dom ska monteras?
Isåfall vad är rätt och fel håll på en muff?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 063 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 063 inlägg
Jag blev tvungen att läsa en monteringsanvisning. "Normalt vänder man på rätt håll, men i praktiken har det ingen betydelse" säger tillverkaren. Så jag får backa och säga att det ser ut som onormalt monterade rör. Om packningen inte är intakt så kan de läcka (normalt monterade hade varit täta även med trasig packning).H Hallerudsbo skrev:
Jag skulle vilja säga att det såklart går men marginalerna blir mindre..Karrock skrev:
Jag blev tvungen att läsa en monteringsanvisning. "Normalt vänder man på rätt håll, men i praktiken har det ingen betydelse" säger tillverkaren. Så jag får backa och säga att det ser ut som onormalt monterade rör. Om packningen inte är intakt så kan de läcka (normalt monterade hade varit täta även med trasig packning).
Du menar att han säger grenrören åt rätt håll? I flödesriktningen? Som tydligen finns…?H Hallerudsbo skrev:




