Är rätt åtgärd att lägga silikonfog mellan vägg och golv?

K kjork skrev:
Är rätt åtgärd att lägga silikonfog mellan vägg och golv?
Nej.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nej.
Utveckla gärna

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nej.
de kommer nämligen lägga en silikonfog över fogen mellan golv och vägg inne i duschhörnan.

Vad skulle det göra för skillnad?

Hjälper nog inte mycket. Det mesta av vattnet letar sig ändå in på andra platser i fogen…

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hjälper nog inte mycket. Det mesta av vattnet letar sig ändå in på andra platser i fogen…
useless useless skrev:
Ja det är ju min spontana känsla också, utan att som sagt ha någon kunskap.

men de får väl prova tänker jag, sen får jag väl höra av mig igen och säga att det inte fungerade.

Nej, det ska inte provas. Silikon blir fult och du får underhåll . Be entreprenören komma med en lösning som du går igenom med besiktningsmannen, se till att dessa saker antecknad noga vid 2-årsbesiktningen

Nej, det ska inte provas. Silikon blir fult och du får underhåll . Be entreprenören komma med en lösning som du går igenom med besiktningsmannen, se till att dessa saker antecknad noga vid 2-årsbesiktningen
tack. Är ca ett halvår kvar till besiktningen tyvärr men jag har faktiskt idag bokat så jag vet vem jag kan höra av mig till. Tack

useless useless skrev:
Ge byggaren lite andrum och visa denne han tar problemet på allvar?:cool: TS blir dock knappast hjälpt tyvärr även om det möjligen skulle kunna minska de synliga effekterna något. :rolleyes:

Grundproblemet är att varken kakel, klinker eller fog är vattentätt utan det är tätskiktet bakom som är (ska vara) tätt. Man brukar säga att det är "plaskvått" bakom kakel i en välanvänd dusch och har inte tätskiktet ett korrekt fall som leder vätan till golvbrunnen kryper det fram någon på någon annan plats. :(

Alfredo Alfredo skrev:
Grundproblemet är att varken kakel, klinker eller fog är vattentätt
Nej, grundproblemet är att det är fel fall på golvet under klinkern.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, grundproblemet är att det är fel fall på golvet under klinkern.
Nu är det ju jag som är Besserwisser, men OK då vilket jag även skrev. ;)

Nu har jag fått berättat för mig att man löser det med mjukfog.

hårdfogen spricker (det är inte vanligt, men det händer) när huset rör på sig. Blir en B-anmärkning i protokollet vid slutbesiktningen.

Berätta mer, vem sa det och varför?

Berätta mer, vem sa det och varför?
personen som kommer utföra tvåårsbesiktningen, jag ringde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.