1 294 läst ·
25 svar
1k läst
25 svar
Vart i helsicke ska jordsladden sitta?:/
Det är väl bara komponenterna som behöver vara CE eller RU märkta och godkända?useless skrev:
Lampan byggs väl av den som sätter samman alla delar?
"För att koppla lampkontakten krävs att man har kunskaper hur man kopplar eller anlitar fackkunnig person. Ingen kopplingsbeskrivning medföljer."
https://carllarsson.se/shop/product/kaktuslampa/
Vad jag förstått behöver man CE-märka produkten om det är en komplett byggsats som monteras ihop av kunden. Samma regler gäller t ex möbler från Ikea eller om man köper en moped som levereras i delar av praktiska/logistiska skäl.blackarrow skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Har du fått någon säkerhetsinformation kring denna lampa?M Miche Bengtsson skrev:
Om det är en byggsats så är du själv ansvarig för elsäkerheten, och du får t.ex inte sälja lampan vidare utan att själv CE-märka den.
Är alla delar med på bild? Förutom tratten så saknar jag dragavlastning. Monteringsinstruktion?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Jag ser ingen skruv i denna metallbussning, men den kanske gömmer sig.
Om sladden levereras som på bild så har man avmantlat den för mycket. Enkelisolerade ledare riskerar komma åt denna bussning. Och jag ser ingen tratt.
Om sladden levereras som på bild så har man avmantlat den för mycket. Enkelisolerade ledare riskerar komma åt denna bussning. Och jag ser ingen tratt.
Det kanske är så de tänkt sig, men om jag förstått reglerna rätt gäller produktansvaret även byggsatser som säljs som en enhet, det räcker inte med att de ingående komponenterna var för sig uppfyller kraven. Dessutom skall det medfölja tillräckligt tydliga monteringsinstruktioner på svenska så att det inte råder några tvivel om hur byggsatsen skall monteras ihop på ett sådant sätt att slutprodukten uppfyller kraven.Mikael_L skrev:
Om produkten som ska sättas på marknaden faller under ett av EUs så kallade harmoniserade standarder eller direktiv som i sin tur har ett krav på ce-märkning så måste ett sådant utfärdas.
Om denna byggsats är framtagen efter en eller flera sådana så blir det ett krav. Oklart om så är fallet här.
Det är ju dock väldigt ofta flera direktiv och standarder används samtidigt och många av de vanliga vad jag vet har kravet på ce-märke.
T ex en elektrisk produkt omfattas av lågspänningsdirektivet, rohs-direktivet, emc-direktivet med flera plus en drös olika standarder och då blir ju ce-märke absolut nödvändigt.
Om denna byggsats är framtagen efter en eller flera sådana så blir det ett krav. Oklart om så är fallet här.
Det är ju dock väldigt ofta flera direktiv och standarder används samtidigt och många av de vanliga vad jag vet har kravet på ce-märke.
T ex en elektrisk produkt omfattas av lågspänningsdirektivet, rohs-direktivet, emc-direktivet med flera plus en drös olika standarder och då blir ju ce-märke absolut nödvändigt.
Klicka här för att svara