useless useless skrev:
Be att få ett intyg på att produkten är CE-märkt.
Det är väl bara komponenterna som behöver vara CE eller RU märkta och godkända?

Lampan byggs väl av den som sätter samman alla delar?

"För att koppla lampkontakten krävs att man har kunskaper hur man kopplar eller anlitar fackkunnig person. Ingen kopplingsbeskrivning medföljer."
https://carllarsson.se/shop/product/kaktuslampa/

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl bara komponenterna som behöver vara CE eller RU märkta och godkända?

Lampan byggs väl av den som sätter samman alla delar?

"För att koppla lampkontakten krävs att man har kunskaper hur man kopplar eller anlitar fackkunnig person. Ingen kopplingsbeskrivning medföljer."
[länk]
Vad jag förstått behöver man CE-märka produkten om det är en komplett byggsats som monteras ihop av kunden. Samma regler gäller t ex möbler från Ikea eller om man köper en moped som levereras i delar av praktiska/logistiska skäl.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
tommib
Den där sockeln ser ut som att den är gjord för att crimpa fast ledningarna. Det kan inte vara meningen att en slutanvändare ska göra detta.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Miche Bengtsson skrev:
Der ska jag kolla upp. Tack för hjälpen!
Har du fått någon säkerhetsinformation kring denna lampa?
Om det är en byggsats så är du själv ansvarig för elsäkerheten, och du får t.ex inte sälja lampan vidare utan att själv CE-märka den.

Är alla delar med på bild? Förutom tratten så saknar jag dragavlastning. Monteringsinstruktion?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Förutom tratten så saknar jag dragavlastning.
Dragavlastningen ser ut att vara påträdd på sladden redan.
Men en tydlig monteringsinstruktion är ju ett absolut krav.

Tror inte att det är så lyckat av Carl Larssongården att sälja detta som en byggsats.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag ser ingen skruv i denna metallbussning, men den kanske gömmer sig.
Om sladden levereras som på bild så har man avmantlat den för mycket. Enkelisolerade ledare riskerar komma åt denna bussning. Och jag ser ingen tratt.

tommib tommib skrev:
Den där sockeln ser ut som att den är gjord för att crimpa fast ledningarna. Det kan inte vara meningen att en slutanvändare ska göra detta.
Eller så kan man använda en skruvmejsel !!
sockel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Tror inte att det är så lyckat av Carl Larssongården att sälja detta som en byggsats.
Men kanske ett sätt att runda kravet på CE-märkning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kanske ett sätt att runda kravet på CE-märkning.
Det kanske är så de tänkt sig, men om jag förstått reglerna rätt gäller produktansvaret även byggsatser som säljs som en enhet, det räcker inte med att de ingående komponenterna var för sig uppfyller kraven. Dessutom skall det medfölja tillräckligt tydliga monteringsinstruktioner på svenska så att det inte råder några tvivel om hur byggsatsen skall monteras ihop på ett sådant sätt att slutprodukten uppfyller kraven.

• Gilla
Miche Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
A
Om produkten som ska sättas på marknaden faller under ett av EUs så kallade harmoniserade standarder eller direktiv som i sin tur har ett krav på ce-märkning så måste ett sådant utfärdas.

Om denna byggsats är framtagen efter en eller flera sådana så blir det ett krav. Oklart om så är fallet här.

Det är ju dock väldigt ofta flera direktiv och standarder används samtidigt och många av de vanliga vad jag vet har kravet på ce-märke.

T ex en elektrisk produkt omfattas av lågspänningsdirektivet, rohs-direktivet, emc-direktivet med flera plus en drös olika standarder och då blir ju ce-märke absolut nödvändigt.

tommib
nisse123 nisse123 skrev:
Eller så kan man använda en skruvmejsel !!
[bild]
D'oh...

Tittade bara på den andra bilden tydligen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.