48 381 läst ·
156 svar
48k läst
156 svar
Värsta praktikanten
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Kom på en till fast den inte handlar om mig, men på gymnasiet på en parallellklass så skulle en kille skoja med en en annan, så han tog kniven o skulle hugga han i stålhättatn, resten tror ja ni kan gissa 
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Precis, men vanligtvis så borrar man med TH-riggar i gruvor generellt, men ovangjord vid större hål används DTH. DTH används som sagt till brunnsborrning, men även dagbrott osv. Du kan borra större och längre hål med DTH, men till lägre hastighet och till högre förbrukning i jämförelse med TH. TH är generellt billigare än DTH.Kaboff skrev:
Skillnaden är att TH så sitter hammaren längst upp på riggen, Top hammer, i DTH så sitter den närmast kronan, Down-The-Hole. TH körs underjord på vatten som spolmedia och ovangjord på luft. DTH körs vanligtvis på luft.
Sen finns det även icke-slående bergborrning, Rotary och Raiseboring, som fungerar genom höga tryck som driver roterande kuttsar som maler sönder berget.
Jag jobbar med TH, men tror anledningen till att DTH kör högergängat beror på att man bland annat använder standardiserade rörgängor för skarvning, API som jag förstått, men det hela är bara en ren spekulation från min sida.
Redigerat:
Då gjorde dom inte åt mycket papper, där jag jobbar köper vi in nästan två pall per år....
Så det papperslösa samhället är långt borta...
Så det papperslösa samhället är långt borta...
13th Marine skrev:Underbar tråd!
Jag har en på ett liknande tema =)
Själv har jag sommarjobbat många somrar på ett papperslager, en dag strax innan arbetsdagens slut så var det lite stressigt när jag hämtade en hel pall med skrivarpapper (sånadära fina kartonger med 5x500 ark A4), så jag var lite väl snabb på att hissa ner pallen från "andra våningen" (ca 1.5m upp) och jag hade kanske 2-3cm av ett hörn kvar över stallaget. Pallen tar ett vackert skutt och lägger sig uppochned. :|
Jag tror det tog dem 3år att använda upp den pallen på det egna kontoret, kartongerna var kassa och gick inte att sälja.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Sista meningen i citatet påminner mig om denna historien:13th Marine skrev:Underbar tråd!
Jag har en på ett liknande tema =)
Själv har jag sommarjobbat många somrar på ett papperslager, en dag strax innan arbetsdagens slut så var det lite stressigt när jag hämtade en hel pall med skrivarpapper (sånadära fina kartonger med 5x500 ark A4), så jag var lite väl snabb på att hissa ner pallen från "andra våningen" (ca 1.5m upp) och jag hade kanske 2-3cm av ett hörn kvar över stallaget. Pallen tar ett vackert skutt och lägger sig uppochned. :|
Jag tror det tog dem 3år att använda upp den pallen på det egna kontoret, kartongerna var kassa och gick inte att sälja.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/antligen-slut-pa-polisens-toapapper
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Zixten: Det var bara ett lagerkontor.
Stefan Bengtsson: Haha, dedär har några kunder råkat göra, fast som tur är inte i den mängden.
Stefan Bengtsson: Haha, dedär har några kunder råkat göra, fast som tur är inte i den mängden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden