M
Jag minns när en bekant lämnade in bilen till en lokal verkstad för att fixa bromsar runt om. Praktikanten som de lät göra göra jobbet (bara det är lite ankeborg) glömde visst lufta bromsarna. Halvvägs hem upptäcktes det att bromsarna inte fungerade alls. Gissa om verkstadsägaren skämdes!. Som tur är gick det bra...

• Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Detta var ingen praktikant, men MaxPax berättelse väckte minnet till liv.

Vi hade en liten skruttbilverkstad nära jobbet.
Det var bekvämt att lämna och hämta bilen där för enkla reparationer,
och det var aldrig något snack och kvitton, moms och sånt.

Vad verkstaden hette kommer jag inte ihåg, men innehavaren var från Balkan någonstans,
och kallades Makedoniern, men hette det neutrala Peter.

Nåväl, en gång fixade han bromsarna på min SAAB 90.
(För de som inte vet, var det en korsning mellan SAAB 99 och SAAB 900, och tillverkades i Finland.)
När jag körde hem bilen klonkade det plötsligt till, och en fast nyckel syntes i backspegeln.
Den hade helt klart lossnat från bilen. Jag plockade upp nyckeln och åkte tillbaka till Peter.
Han rodnade, stammade och undrade var den andra nyckeln var.
Efter lite grävande hittade han den någonstans vi vänster fram hjulupphängning :)

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Jepp. Man ska stänga av telefonen när man mekar.

Nyfniken skrev:
Jepp. Man ska stänga av telefonen när man mekar.
???

Då funkar ju inte verkstadhandboks-appen :confused:

KnockOnWood skrev:
???

Då funkar ju inte verkstadhandboks-appen :confused:
Finns det en sån? Jag har inte hittat någon.

M
blackadder skrev:
Finns det en sån? Jag har inte hittat någon.
Det är för att du inte använder hitta appen-appen

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
app app app, håll er till ämnet.
:D

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Vi har haft vår beskärda del av kufiska/tragiska människor...

En sommarjobbare som kallades chipset, han visade sig vara helt oduglig så han sattes på att städa upp i vårat ritningsrum/förråd.

Han sorterade bult och mutter frenetiskt men mätte varje bult samt mutter med talmetern så vi hade kartonger med M17 och M19 och lite andra udda storlekar.

Men sen låg det och skräpade massa "pinnar" från popnitar och han sorterade upp dess efter längd och ställde in i hyllorna.

Sen hade vi en sommarjobbare som första dagen på jobbet kom klädd som en nazist..

Sen att han inte ens dög till att sopa golvet var en annan sak, fast han lyckades kapa kabeln till rondellen 3ggr på en förmiddag också.

Sen hade vi en kille som det finns så mycket att berätta om så ni får bara en teaser nu.

Vi satt och pratade i våran rastkur om rökning och liknande ämnen när karln helt plötsligt brister ut "en gång när jag satt på mentalsjukhus" blir helt tyst i kuren och då fyller han i med "ja jag är ju inte störd utan jag försökte bara ta livet av mig" då brast det för mig och en kollega så var tvungna att rusa ut innan vi började vrida oss av skratt.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Lutte skrev:
Sen hade vi en kille som det finns så mycket att berätta om så ni får bara en teaser nu.
Är det inte dags för resten nu?
Eller är det någon annan som har historier att bidra med?

Korvgubbe skrev:
Är det inte dags för resten nu?
Eller är det någon annan som har historier att bidra med?
Det var den gången då vi satt i fikarummet och diskuterade lite löst om alla olika saker då någon gled in på ämnet framtidsdrömmar då våran kufiske vän delade med sig om sin.

Hans dröm var tydligen att bilda ett företag som sysslade med ekologisk skogsavverkning, tänkte lite för mig själv att herreje han med sågar/yxor o hästar i skogen skulle sluta illa!

Men jag hade fel, för första gången i mitt liv. Han skulle nämligen fånga vilda bävrar och träna dom till att gå i koppel och gnaga ner träd på kommando!

måste fiska lite i minnet, kanske en fredags whiskey kan få det att klarna

• Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
D09
Fick en ny :)

Egentligen ingen praktikant men en relativt ny kollega

Han kom in med maskiner ( luftdrivna häftpistoler )

Han klagade över att dom läckte trots att han smörjde dom..

Ok.. Sa jag

Han fortsatte.. Det står ju smörj dagligen ( vid luftnippen/ anslutningen )

Ok.. Sa jag

Sen så visade han maskinen och han hade fått uppfattningen att man skulle skruva loss nippeln och smörja i gängorna.. ( man skulle egentligen droppa en droppe i hålet på nippeln )

Vilket sabbade tätningspastan och maskinen började läcka luft ha ha

Kunde inte sluta garva på ett bra tag..

Sen säger kollegan att han varit här några gånger under veckan och lånat verktyg.

Sen visade det sig att alla maskiner läckte luft numera och fick lagas ha ha

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Den långe gubben med mörkt hår i den är scenen i "Leif" var inte skådespelare utan betongbas på ABV på åttiotalet.

[video]https://youtu.be/YAURZA6zkMc?t=2143[/video]

Något år efter filmen så träffade en av mina sommarjobbande kompisar honom på arbetet, när han spände ögonen i min kompis och med barsk röst frågade. "Var det DU som just cyklade tvärs över den våta betongen??!!". ;)

Nu gick det bättre för min kompis än för den korte ljushårige stuntmannen. Det räckte med att be så hemskt mycket om ursäkt. Men så värst stursk, det berättade han senare att han inte alls varit. :)

En kollega på bygget till en lärling "kan du fylla den här hinken med vatten? Ta från slangen där borta". Efter en stund kom lärlingen tillbaka utan hink. frågade varför han inte fyllt på med vatten. "slangen räckte inte"

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det går säkert historier om mitt gästspel som arbetsledare........ jag var nästan färdigutbildad ingenjör och blev satt som mästare (heter väl platschef i Sverige) på en nedbrunnen industrihall som skulle byggas upp kvickt som attan.....och där det var allmänt kaotiskt och improviserat...... kunden tog in egna underentreprenörer kors och tvärs och gänget var hastigt hoprafsat och jag kände inte en enda av dem. Ritningarna var fulla med fel och inga konstruktionsritningar fanns.
Det enda stödet jag fick från cheferna var en daglig åthutning om att vi borde isolera väggar och mellantak och skiva insidan så industrin får flytta in innan vi lägger vattentaket....och en störtflod med för tidigt beställda glasullsbalar.....när vi höll på i snöslask omväxlande med hällregn den våtaste vintern i mannaminne och försökte få upp stommen och taket på.... det var isbark på hela stommen.
Jag var överambitiös och blev sönderstressad.... fick krångel med minnet och kunde bland annat inte komma ihåg vad jag hette...... började babbla strunt fullkomligt hejdlöst som jag gör när jag blir förvirrad..... Gjorde alla konstruktionsritningarna och materialberäkningarna en del av hållfasthetsberäkningarna på brädlappar för att jag inte hittade pappret.....men lyckades på något jäkla vis hålla ihop allt det tekniska och få bygget att bli tekniskt fullgott och färdigt med en efter förhållandena lindrig försening.
De gamla arbetarna tyckte det var hejdlöst roligt att göra narr av mig och ställa till tokigheter för mig...... de lär berätta historier om mig och det där bygget i firman än i dag..... men de hälsar artigt när vi träffas och behandlar mig som en jämlike.....så tydligen klarade jag provet.

Jag är inte gjord för att vara mästare...... man skall inte satsa på karriärer man inte har anlag för.

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Skön historia, gillar folk som bjuder på sig själv!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.