Och även jag har haft en lärling på ett bygge där jag jobbade som kämpade och slet med slagborren. Efter en stund fick jag kolla varför de gick så långsamt. Han försökte borra ett 22mm hål, 40cm djupt med slagborren backandes. Men viljan hade han iallafall ;)
 
T
Krypgrunden skrev:
Var det möjligtvis hos Din Bil du lämnade den? :D
Ehh.. då hade de bara sagt:
- Jaja, det ordnade sig ju.. och inte sagt något om de andra problemen.

/en som haft med Din Bil att göra och aldrig kommer att ha det igen...
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Och även jag har haft en lärling på ett bygge där jag jobbade som kämpade och slet med slagborren. Efter en stund fick jag kolla varför de gick så långsamt. Han försökte borra ett 22mm hål, 40cm djupt med slagborren backandes. Men viljan hade han iallafall ;)
Tja, som en som borrat hål i berg för hand, så kan baklänges-metoden gå den med. Bara man drar upp och blåser ur varje 2-3-5 sekunder så blir det allt hål till sist så med. :)
 
B
Kan bidra med en episod från när jag pryade (det kallades så, på den tiden) i grundskolan.
Arbetsplatsen var en mindre flygplats, de största planen som regelbundet landade där var DC-9 som kom och vände några gånger per dag. Trots att jag bara var en pryande spoling fick jag delta i det ordinarie arbetet med bagagekrossning och annat. Så fort planet stannat på plattan lade man stoppklossar vid ett par av hjulen, en viktig säkerhetsåtgärd om "handbromsen" skulle fallera. Vid ett tillfälle kom en av de ordinarie rampgubbarna in och gapade "Vem f-n är det som tagit bort klossarna på nian?".
Gissa vem som var skyldig :o . Jag hade tagit klossarna för tidigt, men bromsen funkade ju den gången...
 
Sommarjobbaren på banken satt i kassan där folk fick göra vanliga enkla ärenden. En dag "fattades" det 15 000 kr vid stängning, kollegorna försökte hitta felet, tillslut klämde rookien ur sig att han lånat ut samma belopp till en äldre man som hade frågat om det gick för sig att låna lite om han betalade tillbaka om ca 5 dagar. Javisst tänkte han , det är ju det vi gör här på banken. Några lånehandlingar eller underskrifter behövdes inte tänkte han. Personalen räknade inte med att få se de där pengarna igen men efter precis 5 dagar kommer kunden in med pengarna och säger tack för lånet!
 
  • Gilla
[SH] och 5 till
  • Laddar…
Underbar tråd!

badtastex skrev:
Då jag är relativt ung så har jag ingen historia om någon annan utan får helt enkelt bjuda på mig själv...

Har jobbat en hel del somrar på olika lager främst med mat och en av de första somrarna gjorde jag bort mig rejält. Det var en varm sommar och läsken gick åt som smör i solsken, efter att basen tröttnat på att plocka ner nya pallar med läskburkar hela tiden så visade han oss hur trucken funkade så att vi kunde plocka ner själva istället (jag vet att det inte var helt enligt regelboken men så var det i alla fall). Efter att ha tagit ner en hel del pallar blev man lite mer avslappnad och inte lika noga för min del blev det en gång så att jag inte hissat upp pallen tillräckligt när jag skulle flytta den genom en gång. Resultatet av detta blev att pallen fastnade på en liten kam som blivit när golvet gjöts och jag fyllde en gång med sisådär 300 burkar läsk. Vi sålde ihoptejpade flak resten av den veckan. ;)
Jag har en på ett liknande tema =)
Själv har jag sommarjobbat många somrar på ett papperslager, en dag strax innan arbetsdagens slut så var det lite stressigt när jag hämtade en hel pall med skrivarpapper (sånadära fina kartonger med 5x500 ark A4), så jag var lite väl snabb på att hissa ner pallen från "andra våningen" (ca 1.5m upp) och jag hade kanske 2-3cm av ett hörn kvar över stallaget. Pallen tar ett vackert skutt och lägger sig uppochned. :|

Jag tror det tog dem 3år att använda upp den pallen på det egna kontoret, kartongerna var kassa och gick inte att sälja.
 
galento
En praktikant vi fick med oss tyckte vi var citat "jävla idioter" som gick upp på morron
till ett arbete när man kunde vara hemma och pengarna kom på utbetalningskort på posten.

Detta var ca 25 å sen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
galento skrev:
En praktikant vi fick med oss tyckte vi var citat "jävla idioter" som gick upp på morron
till ett arbete när man kunde vara hemma och pengarna kom på utbetalningskort på posten.

Detta var ca 25 å sen.
Risken är väl stor att denna person fortfarande tänker så....
 
mexitegel skrev:
Risken är väl stor att denna person fortfarande tänker så....
Men tänk vad mycket man hade hunnit bygga hemma om man hade kunnat gå hemma med full betalning :D
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, som en som borrat hål i berg för hand, så kan baklänges-metoden gå den med. Bara man drar upp och blåser ur varje 2-3-5 sekunder så blir det allt hål till sist så med. :)
Borrar man i riktigt berg med rigg så borrar man "baklänges", moturs ;)
 
Det här var ingen praktikant, men en busschaufför som bodde i ett sommarstugeområde, ändhållpatsen låg i närheten och han ville hem och ta en matbit innan bussen skulle avgå, men han skulle inte hinna gå fram och tillbaka på 10 min, så han tog bussen.
För att göra historien kort, så gick det åt 2 bärgningsbilar för att få ut bussen från området.
 
richardtenggren skrev:
Borrar man i riktigt berg med rigg så borrar man "baklänges", moturs ;)
Ja, någon sådan har jag aldrig kört. Fick inte ens gå riktigt i närheten när jag var liten... :)

Men det var ju lite spännande information. Har riktiga bergborrningsmaskiner en väldefinierad rotationsriktning, och är den alltså "tvärtom" mot "vanliga" mindre borrar? Intresserade vill veta!
 
richardtenggren
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, någon sådan har jag aldrig kört. Fick inte ens gå riktigt i närheten när jag var liten... :)

Men det var ju lite spännande information. Har riktiga bergborrningsmaskiner en väldefinierad rotationsriktning, och är den alltså "tvärtom" mot "vanliga" mindre borrar? Intresserade vill veta!
Jag ska inte svära på att det alltid är så, men eftersom stängerna är vänstergängade skulle det vara opraktiskt att borra medurs. Det förekommer att borrarna kör medurs för att slå lös gängorna i strängen/kronan i slutet av ett hål för att underlätta isärtagningen.
Jag har hört någon sägen om att det kommer ifrån när man borrade genom att slå med slägga på ett borrstål. Så då var det lättare för denne som roterade på borrstålet att vrida moturs om denne var högerhänt, vilket troligen var vanligast även då.
:)
 
Kan inte svara på om den sägen är sann men för en som borrar me sån rigg dagligen så stämmer de, dock dom som borrar brunnar så går de högervarv istället :)
 
Men för att bidra till tråden så är man lite mekaniskt laggd så tog på mig att byta spindelled på en bil (jobba som trädgårdsanläggare sommarjobb) sagt o gjort den va bytt o dom skulle besikta bilen, gissa om ja blev snopen när dom kom tillbaka o sa att ja byta på fel sida :o
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.