3 485 785 läst ·
11 648 svar
3486k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
Men va tusan ...J J-banan skrev:
Det finns väl både jord och nolla i dosan ... eller ...
Biledarna verkar vara ihopkopplade med den gröna (för att de var för korta för att nå till samma plint), så de borde ju vara jord.
Sen vet jag inte hur den modellen av dosa ska ha det, men man brukar ju jorda metallen, och det ofta i en plint som både skarvas jord på och skyddsjordar hela skiten, och det tycker jag i så fall borde vara de mindre skruvarna på höger och vänster sida, med svarta ledare på (en märkt 3).
Om dessa är fas eller tändtråd och samtidigt i kontakt med dosans hölje är det ju totalt livsfarligt, typ.
Om det är nolla så är det totalt fel och kan bli livsfarligt typ.
Eller så har inte de skruvarna kontakt med dosan, men då är det ju frågan var som dosan jordas ...
edit:
Nu skrev jag innan tanken och ögat var med. Jordningsskruven är ju där längst nere, något åt vänster.
Här SKA skyddsjord anslutas, om inte dosan är installerad i "isolerad miljö", inomhus.
Fanns ingen nolla bara PEN, inkommande är 3x2,5/2,5.Mikael_L skrev:
Men va tusan ...
Det finns väl både jord och nolla i dosan ... eller ...
Biledarna verkar vara ihopkopplade med den gröna (för att de var för korta för att nå till samma plint), så de borde ju vara jord.
Sen vet jag inte hur den modellen av dosa ska ha det, men man brukar ju jorda metallen, och det ofta i en plint som både skarvas jord på och skyddsjordar hela skiten, och det tycker jag i så fall borde vara de mindre skruvarna på höger och vänster sida, med svarta ledare på (en märkt 3).
Om dessa är fas eller tändtråd och samtidigt i kontakt med dosans hölje är det ju totalt livsfarligt, typ.
Om det är nolla så är det totalt fel och kan bli livsfarligt typ.
Eller så har inte de skruvarna kontakt med dosan, men då är det ju frågan var som dosan jordas ...
edit:
Nu skrev jag innan tanken och ögat var med. Jordningsskruven är ju där längst nere, något åt vänster.
Här SKA skyddsjord anslutas, om inte dosan är installerad i "isolerad miljö", inomhus.
Den matningen förser motorvärmare stolpar, så har någon fimpat ledningen, satt en dosa där och skarvat ihop från ena plint till andra och klämmor
Brukar inte ett motorvärmaruttag på stolpe vara undercentral? Säkring+uttag, kabeln på bild blir då huvudledning med tre faser + PEN, utfört på den gamla tiden innan kravet på 6 mm2 PEN?Mikael_L skrev:
Sen är ju avgreningen och dosan lite i tassemarkerna, men inte det värsta man sett, typ.
Edit: 10mm2 PEN...
Redigerat:
Ja det måste ju vara så det är.Fotografen skrev:
Själv kan jag bara med stor ansträngning se en motorvärmarstolpe som en egen undercentral, matad med huvudledning, men det måste ju vara så man tänkt helt enkelt, och som du skriver - i tidens anda.
Men det kallas ju ibland bilvärmecentral, trots allt.
https://www.ahlsell.se/category/el/...uttagsstolpar-byggcentraler/bilvarmecentraler
Finns flera grupper på Facebook om detta ämne. Massa bilder på installationer.Rrrrr skrev:
Det finns väldigt många trådar här som grundligt beskriver hur man ska utföra diverse kopplingar och dyligt.
Jag tänkte att det var på tiden att vi skapade en tråd om hur man absolut inte ska göra! Vad är den värsta elinstallationen du sett? Hemmapul du sett som elektriker? Konstiga kopplingar förra husägaren gjort i din nyinköpta villa? Livsfarliga installationer i Thailand på semestern? Kanske några t.o.m. har bevisbilder?
En av de värsta elinstallationerna jag sett som 10år som installationselektriker är då vi drog om elen i samband med ägarbyte av ett gammalt hus. Där hade förre ägaren dragit lös 1,5mm2 FK från spisdosan (16A) under köksinredningen, ut genom yttervägg sen upp bakom plåtfasaden till ett eluttag för motorvärmare. Är väl inte direkt att rekommendera![]()
Här är en...https://www.facebook.com/groups/626931237493725
Klicka här för att svara