Mikael_L
På sent 70-tal släppte gruppen Hawkwind albumet PXR5 som hade följande bild på albumet

Illustration av eluttag med felaktigt kopplade kablar, använd som omslagsbild på Hawkwinds album PXR5 från sent 70-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var ju bara så att de har kopplat fel, skyddsjorden till där fasen ska vara.

Det tog ju hus i helv... förstås, kanske lite överdrivet egentligen för första låten hade ju ändå titeln 'death trap'. ;)
Men man var rädd att folk skulle ta fram skivomslaget när de kände sig osäkra över hur de skulle koppla.

Skivbolaget böjde sig för trycket i alla fall, och började efter en kort tid klistra över bilden med en sticker.
En bild av albumomslaget till Hawkwinds "PXR5" med en varningssticker som säger "WARNING THIS STICKER MUST NOT BE REMOVED".
Skapa konto

För att senare, när det behövdes tryckas en ny omgång av omslagen göra om det hela lite mer permanent.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
123abc och 20 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är det för fel med Svanströms egentligen ...
Svanströms tips: Om du stöter på kablar där färgerna känns förvirrande – kontakta oss. Vi hjälper dig reda ut det!

• Haha
  • Älska
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är det för fel med Svanströms egentligen ...
[länk]
"Hold my beer" säger min röda skyddsjord och den vita fasen stämmer in.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Samtliga dosor hittills har varit tapetserade
Vilka amatörer!

Hos mig hade man satt renoveringsgips över innan man tapetserade dom! Och när man satte gips så skruvade man också igenom ett VP-rör och ledare men för att göra det ordentligt hålsågat igenom samma rör på ett annat ställe för att dra ut ventilation. Naturligtvis åtgärdar man inget, men tapetserar och gör snyggt så det ser bra ut på ytan. Att inget fungerar och är vansinne att felsöka är ju inget man behöver bekymra sig om när det ändå ska säljas.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Det här var ju en riktigt skön lösning! =)

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Tror den som dragit elen hemma hos oss varit färgblind.

Tänkte installera Plejd inom kort, och har därmed demonterat lite uttagning brytare för att se om nolla finns, och om inte vart jag kan dra den från.

Har hittills
Blå tändtråd från brytare
Vit nolla från uttag
Blå tändtråd byter färg till röd i dosa och går vidare till nästa dosa där den blir gul-grön (tejpad svart) och kommer ut i taket som svart igen.

Lösa kardeler, och extremt lång skalning gör det inte bättre.

[bild][bild]
Det är väl ok att använda blå som tändtråd från en brytare?

N naikon skrev:
Det är väl ok att använda blå som tändtråd från en brytare?
Bara om det är en kabel där förväxlingsrisk inte föreligger. (Och, hävdar jag, då bara så kort sträcka som möjligt.) Så FK går bort i alla dess former, även om det skulle vara fördragen slang.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Tror den som dragit elen hemma hos oss varit färgblind.

Tänkte installera Plejd inom kort, och har därmed demonterat lite uttagning brytare för att se om nolla finns, och om inte vart jag kan dra den från.

Har hittills
Blå tändtråd från brytare
Vit nolla från uttag
Blå tändtråd byter färg till röd i dosa och går vidare till nästa dosa där den blir gul-grön (tejpad svart) och kommer ut i taket som svart igen.

Lösa kardeler, och extremt lång skalning gör det inte bättre.

[bild][bild]
Jag vet en elektriker som är färgblind...
...det händer att det inte blir så bra, men oftast klarar han sig mycket bra genom att mäta sig fram och genom att han har ett sjukt bra minne/hantering av de olika färgnyanserna så som han ser dem.

• Wow
RoTe
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Bara om det är en kabel där förväxlingsrisk inte föreligger. (Och, hävdar jag, då bara så kort sträcka som möjligt.) Så FK går bort i alla dess former, även om det skulle vara fördragen slang.
Ja det var kabel jag tänkte på. Såklart man inte gör så med FK

Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
I princip håller jag med dig, men samtidigt så anser jag att verkligheten trots allt inte år så fyrkantig och svart/vit.
Det förekommer hyggligt rikligt med blå FK i rör/slang som är tändtråd, och jag tycker inte att det är något att gå i taket över.

Visst, i den fina och perfekta världen så vore det tacknämligt om det endast fanns ett enda utförande att hitta (ja gällande allt, t.ex. gulgrön alltid till skyddsjord, inget annat, inte ens på biledare eller som potentialutjämning).
Men nu är vi dock inte där, och själv väljer jag att uppröras grundligt över de lite värre och farligare övertrampen, det blir liksom tillräckligt mycket ändå ...

Idag hittade jag en konstig koppling, utan att orka förklara allt för mycket, så var det inkopplat en grå till en grå (i färdiga kablage till belysning), och jag tyckte det var underlig, för mig veterligen var det inte Dali eller 0-10V eller DSI, Och det saknades oavsett isåfall en ledare ändå.

ja ett mysterium, men efter att ha lagt lite tid på att reda ut allt, så var det mycket skumt kopplat, drivdonen hade en 0-10V ingång, men armaturerna skulle inte vara dimbara, utan bara on/off.
Men trots detta så var dessa ingångar inkopplade överallt, och en av ledarna till detta system gick in i en rörelsesensor för att tända ljuset, och där var den lyckligtvis inte alls inkopplad.

Det blev naturligtvis inte den minsta funktion på något av detta, och jag har räknat ut att den enda förklaringen är att det var någon lärling eller inte tillräckligt erfaren elektriker, som bara anstränger sig för att koppla in alla ledare, utan att ha någon aning om var eller varför.
"Kolla, en grå tråd här, och en annan grå där - ja då ska de väl kopplas ihop, antar jag..."

Det var en otrolig tur att den grå från rörelsesensorn inte hade 230V, för då hade precis alla drivdon i den där stora lokalen försvunnit i ett fint rökmoln ....

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fredagsmys. Trappkopplingen i hallen fungerar inte, misstänker på goda grunder det är dubbeltrappen i tvättstugan som lagt av för när man skall tända med den så flimrar LED.plafonderna bara lite så det känns som kontaktfel.

Tog loss brytaren för att klura lite. Blev inte riktigt klok på färgerna. Skar loss glasfiberväven som man limmar på täcklocket till kopplingsdosan och glunkade lite. Tita och njut. Alla kopplingsdosor i huset är av sådan där äcklig 70-talstyp gjord av gamla skurhinkar som deformeras. Det är alltså inte apparatdosor utan bara äckliga plastpottor som man kan stoppa Torix i.

Öppnad kopplingsdosa i väggen med olika elkablar i färgerna brun, gul, grön, och röd, samt skadad vägg runt omkring.
Skapa konto

Titta på inkommande rör till höger men gul och brun som mellantrådar. Jag tror att det är gul som tändtråd för det ser man i röret som sticker ut i taket. Så troligen grön och brun som mellantrådar och gul tändtråd. Vi går vidare.

En öppnad kopplingsdosa med synliga kablar i olika färger och röda skarvkopplingar, omgiven av skadad vägg med glasfiberväv.
Skapa konto

Vi ser här att inkommande grön/gul jord för trappen (har kollat i andra änden att dessa färger används) kopplas ihop med röd jord från tiden, dvs 1970, då huset byggdes. Och samma med modern blå nolla till äldre vit nolla.

Färgglatt var ordet sa Bill. Just det, blandade standarder mellan gammalt och nytt, sa Bull.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Fredagsmys. Trappkopplingen i hallen fungerar inte, misstänker på goda grunder det är dubbeltrappen i tvättstugan som lagt av för när man skall tända med den så flimrar LED.plafonderna bara lite så det känns som kontaktfel.

Tog loss brytaren för att klura lite. Blev inte riktigt klok på färgerna. Skar loss glasfiberväven som man limmar på täcklocket till kopplingsdosan och glunkade lite. Tita och njut. Alla kopplingsdosor i huset är av sådan där äcklig 70-talstyp gjord av gamla skurhinkar som deformeras. Det är alltså inte apparatdosor utan bara äckliga plastpottor som man kan stoppa Torix i.

[bild]

Titta på inkommande rör till höger men gul och brun som mellantrådar. Jag tror att det är gul som tändtråd för det ser man i röret som sticker ut i taket. Så troligen grön och brun som mellantrådar och gul tändtråd. Vi går vidare.

[bild]

Vi ser här att inkommande grön/gul jord för trappen (har kollat i andra änden att dessa färger används) kopplas ihop med röd jord från tiden, dvs 1970, då huset byggdes. Och samma med modern blå nolla till äldre vit nolla.

Färgglatt var ordet sa Bill. Just det, blandade standarder mellan gammalt och nytt, sa Bull.
Misstänker, att det är en elektriker som har ägt huset tidigare.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Misstänker, att det är en elektriker som har ägt huset tidigare.
Oftast brukar det vara pappan till ägaren innan som är elektriker

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Oftast brukar det vara pappan till ägaren innan som är elektriker
Trodde det var så att den numera döda fadern, kompisen eller grannen varit " elektriker" om folk inte vill stå för sitt eget taffliga hemmapul

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vid centralkassan i Karlshamns sjukhus:
Lös elsladd ringlad runt vägg vid Karlshamns sjukhus centralkassa.
Skapa konto

Har varit så i 5 år vilket bevisar att elen inte är farligt. Fast dom har ju dödsfall varje vecka ändå.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Talskog och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.